مدیر جهاد کشاورزی طبس خبر داد؛

بلایای طبیعی اینبار به محصولات جالیزی طبس ضربه زد/کاهش 50درصدی برداشت محصولات جالیزی

خبرگزاری پانا :مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: در اثر وقوع تگرگ، طوفان و خشکسالی و همچنین گسترش آفات و بیماری‌ها، خسارت زیادی به محصولات جالیزی طبس که اکثراً بیمه نیست، وارد شده و در نتیجه متأسفانه میزان برداشت این محصولات در این شهرستان 50 درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۲۲۷۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ؛محمود اسدی با اشاره به آغاز برداشت محصولات جالیزی از نیمه دوم اردیبهشت در شهرستان طبس، اظهار داشت: ۵۴۷ هکتار در شهرستان طبس زیرکشت محصولات جالیزی شامل خربزه، طالبی، هندوانه، خیار و کدو است.

وی ادامه داد: متوسط عملکرد محصولات جالیزی در شهرستان طبس ۲۵ تن در هکتار است که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود از سطح زیرکشت محصولات جالیزی در طبس بیش از ۱۳ هزار تن محصول برداشت شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: علی‌رغم اینکه امسال با پیگیری زیاد برای نخستین بار محصول خربزه و هندوانه تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه نیز انجام شده است اما متأسفانه به دلیل بالا بودن حق بیمه سهم کشاورز و پایین بودن مبلغ غرامت، با استقبال کشاورزان روبرو نشده است.

وی اضافه کرد: در اثر وقوع تگرگ، طوفان و خشکسالی و همچنین گسترش آفات و بیماری‌ها خسارت زیادی به محصولات جالیزی طبس که اکثراً بیمه نیست، وارد شده و در نتیجه متأسفانه میزان برداشت این محصولات در این شهرستان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اسدی یادآور شد: باتوجه به اینکه محصول خربزه در شهرستان طبس زودتر از سایر نقاط استان به‌عمل می‌آید، درآمد بهتری برای کشاورزان دارد و این محصول از جایگاه خاصی در شهرستان طبس برخوردار است.

وی گفت: توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی، نظارت فنی بر مزارع جالیز برای مبارزه به‌موقع با آفات و بیماری‌ها از طریق کارشناسان خرید خدمات گیاهپزشکی و کلینیگ گیاهپزشکی، برگزاری چهار دوره آموزشی تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم در جالیز برای ۱۱۶ نفر از بهره‌بردارن از جمله خدمات ارائه شده به جالیزکاران شهرستان طبس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار