همزمان با روز صنایع دستی

نمایشگاه ˈساز نو نوای کهنˈ در مراغه گشایش یافت

خبرگزاری پانا:نمایشگاه ساز نو نوای کهن همزمان با روز صنایع دستی و آیین نکوداشت ثبت جهانی عبدالقادر مراغه ای اولین ردیف نویس موسیقی اصیل در فهرست معنوی سازمان یونسکو و شب فرهنگی این شخصیت در مراغه گشایش یافت.

کد مطلب: ۲۲۵۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا:در این نمایشگاه پیشینه موسیقی ایران از هفت هزار سال پیش تاکنون با نمایش سازها، ابزارآلات موسیقی، تندیس های گلی مربوط به موسیقی و آثاری از یافته های مربوط به عبدالقادر مراغی به مدت یک ماه در موزه مراغه در معرض دید علاقه مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

این نمایشگاه متشکل از دو قسمت شامل 60 اثر تاریخی و 10 ساز موسیقی بوده که از موزه های مختلف کشور جمع آوری شده و به نمایش گذاشته شده است.

آثار تاریخی از موزه های ملی، عباسی، آبگینه و نیاوران جمع آوری شده و سازهای موسیقی نیز شامل 10 ساز ابداعی محمدرضا ایلدار ژاله هنرمند ساخت ساز از مشکین شهر است که در نوع سازهای آرشه ای و مضرابی است.

عبدالقادر غیبی مراغی مشهور به عبدالقادر مراغه ای هنرمند و نوازنده برجسته موسیقی ایران در قرن هشتم هجری قمری بوده که لقب معلم ثالث را در موسیقی دارد.

وی نوازنده چیره دست ساز عود بوده که در خوشنویسی، شعر و نقاشی تبحر داشته و حافظ قرآن کریم بوده و از وی به عنوان یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان موسیقی یاد می شود.

برخی از آهنگ ها و تصنیف های عبدالقادر مراغه ای را گروهی به همین نام به سرپرستی محمدرضا درویشی و با صدای محمدرضا شجریان به نام شوق نامه دوباره خوانی کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار