ابراهیم اثباتی در گفت و گو با «پانا» مطرح کرد:

کاراکتر ˝سعدی˝ در موسیقی باغ دلگشا/موسیقی نقش بسزایی در آثار پری صابری دارد

خبرگزاری پانا: ابراهیم اثباتی از آهنگسازی نمایش «باغ دلگشا» خبر داد و گفت: یکی از کارکردهای ویژه نمایش «باغ دلگشا» موسیقی آن است و چون فضای کار ایرانی است شاخصه اصلی آن موسیقی کلاسیک است.

کد مطلب: ۲۲۴۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم اثباتی نوازنده و آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، گفت: همچون همیشه که کارهای پری صابری در مورد بزرگان ادبیات ایران است این بار این کارگردان و نویسنده به سراغ خالق بوستان و گلستان رفته و زندگی سعدی را در دست گرفته و به ورطه نمایش کشانده است.

وی افزود: این نمایش که «باغ دلگشا» نام گرفته است داستان زندگی سعدی است و اتفاقاتی که در آن دوران رخ داده است. من که آهنگسازی کار را برعهده دارم موسیقی را بنابر فضای شاخص کارهای پری صابری در نظر گرفته ام.

این آهنگساز تصریح کرد: این کار هم همچون اغلب کارهای پری صابری موزیکال است بنابراین موسیقی نقش حساس و مهمی را بر دوش دارد و اهمیت ویژه ای دارد که موسیقی چگونه کار شده و در چه بخش هایی به کمک نمایش بیاید. کار به جد با موسیقی پیوند خورده است و می توان گفت یکی از کارکردهای ویژه نمایش «باغ دلگشا» موسیقی آن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال تمرین و انجام مراحل آغازین کار هستیم. ویژگی خاص موسیقی این کار براساس کارهای خود من است که چندین سال است کار تئاتر می کنم این کار چون موزیکال است موسیقی نقش مهمی دارد و هدف اصلی آن این است که دراماتیک باشد و درام را پیش ببرد و فضاسازی ها و جاهای احساسی را که کلام کم می آورد موسیقی پیش ببرد.

اثباتی اظهار کرد: از لحاظ سازبندی هم چون قصه فراز و نشیب های تاریخی دارد یک بخش درگیری عاطفی وجود دارد و جایی درگیری روح و عرفان است. موسیقی از چند وجه مختلف تشکیل می شود. فضای کار چون فضای ایرانی است به طبع شاخصه آن موسیقی کلاسیک ایرانی است در سازبندی ها حتما سعی می کنم سازهایی باشد که فضای درام را پیش ببرد ولی شاخصه اصلی همان موسیقی کلاسیک ایرانی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کارهای خانم صابری معمولا مجموعه ای بوده از شعرا و بزرگان و اینکه رد علما را در این کارها می بینیم «باغ دلگشا» پرداختی است به همین ادیبان و شعرا که اصلی ترین کاراکتر این نمایش همان سعدی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار