کاوش های همراه با مطالعات باستان شناسی در گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود

خبرگزاری پانا: مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه، گفت: کاوش ها همراه با مطالعات باستان شناسی در ارگ و گنبد سلطانیه از سر گرفته می شود

کد مطلب: ۲۲۳۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، علیرضا رازقی در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: در گذشته کاوش های باستان شناسی در محوطه ارگ سلطانیه انجام شده اما ساماندهی خاصی در یافته های تاریخی رخ نداده بود .

وی یادآورشد: در جریان کاوش از میراث فرهنگی فقط بحث آشکار سازی یافته های باستان شناسی نیست و باید با مطالعه و تحقیق رابطه میان بنا، تاریخ احداث و اثر آشکار شده بیان شود .

رازقی اظهار کرد: از این نظر در مقاطع زمانی گذشته که در کاوشها وقفه ایجاد شده بود، برنامه ریزی ها بر روی ساماندهی محوطه و تداوم مطالعات باستان شناسی متمرکز شد .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: امسال دروازه شمالی پس از ساماندهی محدوده کاوش شده و تعیین مسیر حرکت گردشگران بازگشایی شد .

وی خاطر نشان کرد: با بازگشایی این دروازه محدوده خاصی برای عبور گردشگر تعریف و محدوده بندی جدیدی برای کاوش ها انجام شد .

رازقی ادامه داد: تا فروردین امسال، اغلب گردشگران از ورودی غربی وارد ارگ شده و فقط به بازدید از گنبد خانه اکتفا می کردند .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه با بیان اینکه بازگشایی دوازه شمالی اقدامی برای معرفی و شناساندن بنا و ارگ سلطانیه بود، گفت: با بازگشایی دروازه شمالی، گردشگران در کنار بازدید از محوطه های کاوش شده، بیشتر با گنبد و ارگ سلطانیه آشنا می شوند .

وی افزود: در برنامه های رو به جلو پس از تقسیم بندی محوطه ارگ، کاوش حصارهای شماره یک، دو و سه به ترتیب در اولویت قرار گرفت .

رازقی یادآورشد: حصار شماره یک محوطه کاوش شده در حومه ورودی دروازه شمالی، شماره دو ضلع شرقی حمام سالار و حصار شماره سه که مسیر شمال به جنوب ارگ را بازگشایی می کند، در منطقه جنوبی قرار دارد .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: در ارگ اصلی دروازه ای در شمال و دروازه دیگری در جنوب ارگ قرار داشت و برنامه بازگشایی مسیر شمال - جنوب این مجموعه هم اکنون در دست اجرا قرار دارد .

وی اظهار کرد: تاکنون 50 درصد این مسیر بازگشایی شده و از قسمت شمال شرقی حمام سالار جریان کاوش ها متوقف شده است .

رازقی با بیان اینکه مدت زمان کاوش در ارگ سلطانیه محدود به چهار ماه است، وجود شرایط اقلیمی و آب و هوای نامساعد را مهمترین عامل در کندی پیشرفت کاوش ها عنوان کرد .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: زمینه کاوش های بعدی باستان شناسان امتدادی است که در حصار شماره دو قرار گرفته است و همزمان با کاوش باید کیفیت آثار اشکار شده مشخص شود .

وی ارگ و گنبد سلطانیه را دارای ابعاد کلان و وسیعی برای کاوش، مرمت، مطالعه و بررسی خواند و از وجود فرضیه ای برای مجموعه ارگ سلطانیه خبر داد .

رازقی با بیان اینکه بر اساس کاوشهای انجام شده بسیاری از فرضیه ها به نظریه تبدیل شده است، بر لزوم پیشروی هدفمند کاوشها و مطالعات در این مجموعه تاکید کرد .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: بحث باستان شناسی نباید فقط منحصر به آزاد کردن آثار زیر خاک باشد و باید به موازات کاوش ها، مطالعات تخصصی نیز انجام گیرد .

وی تاکید کرد: با مطالعات باستان شناسی همزمان با کاوش ها می توان در مورد زمان احداث، فرهنگ مردم، نوع معماری، ساختار شهر، بافت ارگ و کیفیت استفاده از مواد به دست می آید که در جایگاه خود برای پژوهشگران اهمیت بسیاری دارد .

رازقی به اعتبار مورد نیاز برای تداوم کاوش ها و مرمت ها در مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه اشاره کرد و اعتبار تخصیص یافته به این گنبد را هفت میلیارد ریال برشمرد .

مدیر مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: این مجموعه میراث جهانی شخصیتی چند وجهی دارد و هر چه در ابعاد مختلف آن تلاش و کوشش انجام گیرد، باز جای کار بسیاری باقی مانده است .

مجموعه میراث جهانی گنبد سلطانیه میراثی به یادگار مانده از دوره ایلخانی است که اوج معماری ایران اسلامی را به نمایش می گذارد .

این مجموعه در شهر سلطانیه در 45 کیلومتری شرق شهر زنجان قرار گرفته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار