معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان‌کرد:

نبود کارشناس متخصص دلیل عدم توسعه دامداری صنعتی

خبرگزاری پانا: معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: عدم توسعه دامداری صنعتی به دلیل نبود کارشناسان متخصص است

کد مطلب: ۲۰۶۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، به گزارش خبرنگار خبرگزاری پانا، "رحمان رستمخانی" روز گذشته در جمع دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: هم اکنون واحدهای صنعتی تولید طیور در استان شامل 152 واحد صنعتی مرغ گوشتی، 17 واحد صنعتی مرغ تخم‌گذار، 15 واحد مرغ مادری گوشتی، 13 واحد بوقلمون گوشتی و 4 کارخانه جوجه کشی است.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی دامداری در استان هم اکنون به 109 واحد گاو شیری، 98 واحد پرواربندی گوساله، 38 واحد پرواربندی بره و 7 واحد گوسفند است.

این مسوول با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مفید جهاد کشاورزی استفاده از مراکز روستایی برای تولید شیر خام و گوشت قرمز است، افزود: هم اکنون واحدهای روستایی استان شامل 643 واحد روستایی گاو شیری و 222 واحد روستایی پروراربندی گوساله و 412 واحد پرواربندی بره و همین طور 144 واحد روستایی گوسفند است.

وی خاطر نشان کرد: 130 مرکز جمع آوری شیر در استان موجود است و 11 کارخانه شیر پاستوریزه و 15 کارگاه پنیر سازی و همین طور 2 واحد کارگاه بسته‌بندی پنیر مشغول به فعالیت هستند که از 130 مرکز جمع آوری شیر 13/ 503 تن شیر جمع آوری می‌شود.

رستم‌خانی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در راستای جهاد مقاومتی سعی در بالابردن ظرفیت‌های موجود کرده است، خاطرنشان‌کرد: از طرح‌های شاخص این پروژه می‌توان به توجه به دامداری‌های کوچک روستایی، انتقال ژن چند قلویی‌زایی به گوسفند افشاری، ایجاد اولین مرکز اصلاح نژاد گوسفند در استان، تولید جوجه‌های مقاوم به سرما و مقاوم به گرما، ایجاد نظام تولید خوشه‌ای و همچنین تعریف و تعییین ضریب مکانیزاسیون واحدهای پرورش مرغ گوشتی اشاره کرد.

رستم‌خانی در این جلسه که با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود، عنوان کرد: یکی از دلایل عدم توسعه دامداری‌های صنعتی، نبود کارشناسان متخصص است که در این راستا نظام مهندسی استان سعی در برگزاری کلاس‌های آموزش برای کارشناسان کرده است تا نیروی متخصص در این زمینه را مهیا کند.

وی همچنین ادامه داد: هزنیه‌های تمام شده نهاده‌های دامی، بر روی محصولات دامی و طیوری استان نقش دارند و از همین رو به دلیل اینکه کشور حدود 70 درصد در مورد نهاد‌ه‌ها به خارج وابسته است جهاد کشاورزی سعی دارد از هم اکنون در خصوص این مشکل به اقداماتی بپردازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار