فقر آهن از شایع ترین اختلالات تغذیه ای در کشورهای درحال توسعه است

خبرگزاری پانا: عضو انجمن تغذیه ایران گفت: فقر آهن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود

کد مطلب: ۲۰۴۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، پروین افشار روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: فقر آهن از مهمترین علل کم خونی تغذیه ای در کودکان و زنان در سنین باروری است که با ایجاد گلبول های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می شود .

وی یادآورشد: این نوع بیماری موجب اتلاف منابع و مراقبتهای بهداشتی، کاهش بهره وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و در نهایت تحلیل ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه می شود .

افشار افزود: میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است و این موضوع از جنبه های مختلف اهمیت ویژه ای دارد .

وی اظهار کرد: زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت ها به آهن بیشتری نیاز دارند و بیش از سایرین در معرض خطر کم خونی قرار هستند .

این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آبت الله موسوی زنجان گفت: در شیرخواران در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای چهار تا شش ماه نخست زندگی کافی است .

وی یادآورشد: اما در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند، ذخایر آهن کم بوده و باید از سه ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراکی خورانده شود .

افشار افزود: بستن پیش از موقع بند ناف نیز به این دلیل که نوزاد را از یک سوم کل خون محروم می کند، خطر فقر آهن را افزایش می دهد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار