رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرو

مدارس هوشمند شکاف دیجیتالی میان کشورها را کاهش می هد

خبرگزاری پانا:رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح هوشمند سازی مدارس را کاهش شکاف دیجیتال بین مناطق و کشورها با توسعه یادگیری الکترونیک و بهره گیری از فضای مجازی دانست.

کد مطلب: ۱۹۷۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا، خسرو نظری، رییس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در مورد طرح هوشمند سازی مدارس ادامه داد: در مردادماه سال 1390 به شیوه نامه هوشمند سازی مدارس با نگاهی به اسناد بالا دستی نظام آموزش و پرورش ایران و به تناسب تحولات جهانی و در راستای تحقق اهداف و برنامه های سازمان های جهانی همچون سازمان ملل و بر اساس شاخص های توسعه " فاوا " از جمله یونسکو در مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت خانه تدوین شد.
نظری تصریح کرد: آموزش و پرورش در راستای اهداف ، راهبردها و راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی ، کلیه مراکز مجتمع های آموزشی و مدارس کشور را تا پایان برنامه پنجم توسعه به یکی از مراحل فرایند هوشمند سازی تجهیز می سازد و چشم انداز پیش بینی می‌کند برنامه راهبردی هوشمند سازی ، کیفیت بخشی و مراحل رشد تا پایان چشم انداز 20 ساله 1404 به بالاترین سطح پیشرفته هوشمند سازی برسد.
وی هدف کلان از اجرای این طرح را تربیت نیروی انسانی متفکر و توانمند برای ورود به میادین بین المللی با تکیه بر هویت اسلامی و ایرانی دانست و گفت : بستر سازی دستیابی به اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی برای رسیدن به جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه است.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات در مورد سهم استان ها، نقاط روستایی و عشایری از این طرح گفت: بطور متوسط میزان تحقق هوشمند سازی در مدارس استان ها حدود 50 درصد است و به طور متوسط حدود 33 درصد مراکز مجتمع های آموزشی و پرورشی کل کشور هوشمند سازی شده است. اولویت های توسعه هوشمند سازی مدارس در سال تحصیلی گذشته و جاری با مراکز مجتمع های آموزشی دولتی، روستایی و عشایری فاقد هر گونه تجهیزات هوشمند است.
وی ضوابط انتخاب مدرسان را بهره مندی از دانش و تجربه تخصصی و مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد و دانستن زبان انگلیسی و گذراندن مهارت‌های هفت گانه ICDL دانست و گفت: در صورت نداشتن مدرک مهارتی ، مدرسان باید آزمون این دوره را سپری کنند.
نظری در مورد پهنای باند و سرعت اینترنت توضیح داد: فراهم کردن بسترهای مناسب و پرسرعت ارتباطاتی مراکز آموزشی در زمینه دسترسی هدفمند به اینترنت که بخشی از شبکه ملی اطلاعات است در اولویت دولت و شورای عالی فناوری اطلاعات است و با شرایط و امکانات موجود می بایست گام‌هایی در جهت افزایش محتوای الکترونیکی و منابع اطلاعاتی و علمی تحت وب در راستای توسعه هوشمند سازی مدارس برداشته شود.
وی در مورد اینکه که چه مباحثی به عنوان محتوا در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت گفت: در مدارس هوشمند معلمان برای تدریس مطالب درسی و افزایش میزان درک دانش آموزان از مطالب ارائه شده از اسلایدهای آموزشی، نرم افزارهای کمک آموزشی، نرم افزارهای مدیریت محتوا و فیلم های آموزشی موجود در اینترنت بهره لازم را می گرفتند.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات درباره کیفیت بخشی به فرایند هوشمند سازی مدارس با توجه به تحولات محیطی و فناوری و رقابت های منطقه ای و جهانی، تصریح کرد: برای تحقق این هدف نیازمند توسعه کمی و کیفی آموزش ها و توانمند سازی منابع انسانی هستیم و حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی در افزایش اعتبارات و جلب مشارکت بخش خصوصی می تواند روند این فرآیند را تسریع نماید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار