کشف ارتباط بین دندانهای کثیف و شروع زودهنگام روماتیسم مفصلی

خبرگزاری پانا:بنا بر ادعای جدید دانشمندان، مسواک زدن درست دندانها می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به آرتروز کمک کند.

ایسنا نوشت:

محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لوئیزویل، ارتباط بین باکتری عامل بیماری لثه و شروع زودهنگام روماتیسم مفصلی و همچنین پیشرفت سریعتر و وخامت شدیدتر بیماری را شناسایی کرده‌اند.

این باکتری موسوم به «ژنژیوالیس پورفیروموناس» باعث ایجاد آنزیمی می‌شود که با بقایای پروتئینهای خاص واکنش نشان می‌دهد.

به گفته محققان، بدن، این پروتئینها را به عنوان مهاجم شناسایی کرده و منجر به یک حمله سیستم ایمنی می‌شود.

در بیماران مبتلا به آرتروز، نتیجه متعاقب شامل التهاب مزمنی است که مسئول تخریب استخوان و غضروف درون مفاصل است.

پژوهشهای قبلی نشان داده بودند که بیماری لثه در مبتلایان به روماتیسم مفصلی حداقل دو برابر بیشتر شایع است.

باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس آنزیم منحصربفردی موسوم به (peptidylarginine deiminanse (PAD را تولید می‌کند.

محققان دریافتند که PAD بقایای پروتئینهای خاص را به شکل سیترولین تغییر داده و بدن این پروتئینها را به عنوان مهاجم شناسایی می‌کند که به یک حمله ایمنی منجر می‌شود.

نتایج این محققان نشان داد که آنزیم PAD ممکن است پیوند مکانیکی بین عفونت ژنژیوالیس پورفیروموناس و روماتیسم مفصلی را تکمیل کند اما این نتیجه‌گیری پیشگامانه نیازمند تائید با تحقیقات بیشتر است.

آنها امیدوارند که این نتایج بتواند بینش جدیدی در مورد درمان و جلوگیری از ابتلا به روماتیسم مفصلی ارائه کند.

نتایج این پژوهش در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است.