نخستین سیاره‌ در اطراف دوقلوی خورشید كشف شد

خبرگزاری پانا: دانشمندان موفق به کشف سه سیاره شده‌اند که حول ستارگانی واقع در خوشه 67 می چرخند.

کد مطلب: ۱۷۷۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار استان های خبرگزاری پانا، منجمان با استفاده از شکارچی سیاره‌ای هارپس (HARPS) به گزارش خبرگزاری پانا،متعلق به آژانس فضایی اروپا در شیلی و دیگر تلسکوپ‌های سراسر جهان این کشف را صورت داده‌اند .

گرچه وجود بیش از 1000 سیاره در خارج از منظومه شمسی تایید شده‌، فقط تعداد معدودی از آنها در خوشه‌های ستاره‌ای کشف شده‌اند .

یکی از این سیارات فراخورشیدی حول ستاره‌ای می‌چرخد که دوقلوی نادر خورشید است و این ستاره تقریبا در همه جوانب به خورشید شباهت دارد .

سیاراتی که حول ستارگان واقع در خارج از منظومه شمسی می‌چرخند، رایج هستند .

این سیاره‌های فراخورشیدی در اطراف ستارگان دارای سن‌ و ترکیبات بسیار متغیر می‌چرخند و در سراسر آسمان پراکنده شده‌اند، اما تاکنون، تعداد بسیار معدودی از سیارات کشف شده در درون خوشه‌های ستاره‌ای واقع شده‌اند .

منجمان معتقدند شاید مولفه‌ای متفاوت در خصوص شکل‌گیری سیاره‌ای در خوشه‌های ستارگان وجود دارد که این پدیده نادر را توضیح می‌دهد .

آنا بروکالاسی از موسسه مارکس پلانک آلمان و نویسنده ارشد این مطالعه و همکارانش دریافتند در خوشه‌ ستاره‌ای Messier 67 ، ستاره‌ها تقریبا دارای عمر و ترکیب همسان با خورشید هستند .

چنین موضوعی این خوشه را به آزمایشگاهی کامل برای مطالعه تعداد سیاراتی تبدیل کرده که در چنین محیط شلوغی شکل می‌گیرند .

تیم علمی از ابزار رصد سیاره‌ای هارپس استفاده کرد که بر روی تلسکوپ 3.6 متری در رصدخانه «لاسیلا» نصب است .

این نتایج مکمل مشاهدات حاصل از دیگر رصدخانه‌های سراسر جهان است .

دانشمندان حاضر در این پروژه، با دقت 88 ستاره گزینش‌شده در Messier 67 را طی شش سال مطالعه کردند تا بتوانند حضور سیاره‌ها را در مدار آنها آشکار کنند .

این خوشه در فاصله 2500 سال نوری از زمین و در صورت‌فلکی سرطان واقع شده و دارای 500 ستاره است .

دو سیاره در این خوشه حدود یک سوم مشتری جرم دارند و به ترتیب در هفت و پنج روز حول ستاره میزبانشان می‌چرخند. سیاره سوم نیز 122 روز طول می‌کشد تا حول ستاره‌اش بچرخد و بسیار عظیم‌تر از مشتری است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار