تامین امنیت تالابهای گیلان در مسیر مهاجرت بین المللی پرندگان ضروری است

خبرگزاری پانا:به عقیده کارشناسان محیط زیست و اقلیم شناسی؛ تامین امنیت تالاب های گیلان در مسیر مهاجرت بین المللی پرندگان مهاجر ضروری است .

کد مطلب: ۱۷۷۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،استان گیلان با زیستگاه های تالابی مهم در مسیر مهاجرت زمستانه پرندگان مهاجر دشت های سیبری غربی اروپای شرقی و کشور های حوزه اسکاندیناوی قرار دارد به همین دلیل حفظ زیست محیطی و امنیت این تالاب ها از اهمیت بسیاری برخوردار است .

پاییز و زمستان دوره سختی برای پرندگانی نظیر غازها، اردک ها و کاکایی ها در مناطق یاد شده بشمار می رود و به دلیل یخبندان زیستگاه ها، این پرندگان نیاز دارند به مناطق معتدل تر و یا مطلوبتر جنوبی مهاجرت کنند .

پرندگان آبزی و کنارآبزی گیلان به پرندگان بومی یا ساکن ، پرندگان مهاجر زمستانه که پاییز و زمستان به استان می آیند، پرندگان مهاجر عبوری که زیستگاه های استان را به مدت چند روز و تا چند ماه در ماه های شهریور ، آبان ، اسفند و اردیبهشت بر می گزینند ، پرندگان مهاجر تابستانه و پرندگانی که بهار و تابستان به استان مهاجرت و تخمگذاری نمی کنند ، پرندگان مهاجر جوجه آور که در فصل بهار و تابستان به گیلان سفر و تخم گذاری می کنند و پرندگان مهاجر چهارفصل تقسیم می شوند .

از 9 هزار و 648 گونه پرنده شناسایی شده جهان، 535 گونه در ایران و 335 گونه آن در گیلان شناسایی شده اند که 95گونه از پرندگان گیلان بومی و 240 گونه آن مهاجر هستند .

مناطق ساحلی ، شالیزارها ،مرداب ها ، آببندان ها و استخرها، رودخانه ها و آب های پشت سدها در گیلان مکانی مناسب برای پرندگان و زیستگاه آنها محسوب می شوند .

تالاب بین المللی انزلی ، پارک ملی بوجاق کیاشهر ، تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان ، پناهگاه حیات وحش لوندویل و تالاب استیل آستارا و منطقه حفاظت شده لیسار در گیلان از اهمیت خاصی برخودارند و این تالاب ها در فهرست زیستگاه های مهم پرندگان در خاورمیانه به ثبت رسیده اند .

براساس برآورد کارشناسان سالیانه بین 10 تا 15میلیون پرنده از مسیر سیبری غربی و دریای خزر از فراز ایران به طرف تالاب های دجله و فرات در کشور عراق و رود نیل در کشور مصر پرواز می کنند .

یک پرنده شناس می گوید : هر ساله بیش از 200 هزار پرنده مهاجر آبزی در گیلان سرشماری می شوند که آمار واقعی بیش از این مقدار است .

عباس عاشوری افزود : سهم سه استان شمالی گیلان ، مازندران و گلستان از پذیرش پرندگان مهاجر هر ساله 65درصد کل پرندگان مهاجر کشور است که استان مازندران در این میان مقام اول و گیلان با 11درصد مقام دوم کشوری را در میزبانی پرندگان دارد .

وی گفت : تالابهای گیلان همه ساله در فصل سرما میزبان درنای های خاکستری ، غازپیشانی سفید، پلیکان خاکستری از پرندگان درحال انقراض جهانی است .

وی در باره فواید پرندگان مهاجر برای تالاب ها می افزاید : چنگرها از گیاهان آبزی غوطه در تالاب ها تغذیه می کنند و موجب تعادل شده و از رسوب بیش از اندازه آنها جلوگیری می کنند و پرستوها حشرات مضر را می خورند .

عاشوری گفت : 75درصد از پرندگان آبزی و کنار آبزی گیلان قابل شکار و بهره برداری اقتصادی هستند که خوتکا، سرسبز و چنگر 60 تا 68 درصد شکار پرندگان این استان را تشکیل می دهند .

به گفته وی صدور مجوز شکار از سوی محیط زیست موجب اهمیت اقتصادی و تولید پروتئین برای جامعه و درآمدزایی برای بخش از مردم گیلان و دولت می شود .

مهاجرت پرندگان به تالاب های گیلان علاوه بر اهمیت اکولوژی فرصت مناسبی برای محققان ، پرنده شناسان و گروه های علاقه مند به پرنده نگری فراهم می سازد .

براساس بررسی کارشناسان محیط زیست؛ تخریب زیستگاه های پرندگان مهاجر در دهه های گذشته در گیلان کاهش آمار ورود پرندگان آبزی و کنارآبزی را همراه داشته است .

سه تالاب بین المللی انزلی ، امیرکلایه و بوجاق هر ساله به تنهایی پذیرای 80 تا 90 درصد پرندگان مهاجر آبزی به استان گیلان در فصل زمستان هستند .

تخریب تالاب ها به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی از مهمترین عوامل تهدید نسل پرندگان به حساب می آید و هم اکنون 33 درصد تالاب بین المللی انزلی برای حفاظت پرندگان آبزی تحت عنوان مناطق چهارگانه تحت حفاظت قرار دارد .

ورود پساب های صنعتی و خانگی، هرزآب های کشاورزی، حجم بالای رسوبات، تردد زیاد قایق های موتوری، صید و شکار بی رویه و غیرمجاز، رشد گسترده گیاه مهاجم آزولا، تصرف بخش های از تالاب برای کشاورزی و درختکاری از دلایل عمده در کاهش کیفی و کمی تالاب های مهم گیلان برای پذیرش مهاجرت پرندگان آبزی بشمار می رود .

دوستداران طبیعت در گیلان می گویند : تالاب های استان با آب و غذای کافی از امنیت لازم برای فرود پرندگان مهاجر برخوردار نیستند .

کارشناسان می گویند : مردم گیلان گویی با پرندگان مهاجر قهرند و به آنها فقط به عنوان خوراک و شکار و صید نگاه می کنند در حالیکه باید با پرندگان آشتی کنند و نگرش جامعه نسبت به آنها تغییر کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار