گروه آموزش و پرورش پانا:

غولی به نام استرس شب امتحان

خبرگزاری پانا : هر سال همزمان با نزدیک شدن به ایام برگزاری امتحانات یا همان ارزشیابی تحصیلی معزلی به نام استرس شب امتحان دامن گیر دانش آموزان می شود، پشه ای که با عینک ذره بینی و ته استکانی استرس به غولی شبیه می ماند.

کد مطلب: ۱۶۸۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پرورش پانا از درمیان؛ امتحان مقوله ای است که همه ی ما به خوبی آنرا می شناسیم و با تمام وجود آنرا لمس و احساس کرده ایم و درباره ی آن کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین به همراه داریم .

با رسیدن به فصل امتحانات ، گاه بذر نگرانی و دلهره شکل میگیرد . درجاتی از اضطراب امتحان در 30 تا 20 درصد کودکان و نوجوانان دانش آموز دیده می شود . و ما در این مجال می خواهیم در باره روش هـای کاهش استـرس شب امتحان با شما سخن گوییم.

بیشتر مواقع دیده شده است که تعدادی از دانش آموزان به رغم آمادگی قابل توجه برای امتحان ، به دلیل استرس فراوان در جلسه امتحان قادر به پاسخ دادن نمی باشند .

با فرا رسیدن ایام امتحانات ، دلهره دانش آموزان هم شروع می شود . آنان در هر سن و سالی که باشند باز همچون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهنشان شکل میگیرد دچار اضطراب و ترس از امتحانات می شوند . گروهی از دانش آموزان عصبانی ، افسرده ، پریشان ، ناراحت و مضطرب می شوند و گروهی دیگر ، چنان آشفته و نگران می شوند که پاسخ سوالات ساده را هم از یاد می برند .

دانش آموزان با کمی تلاش و برنامه ریزی و به کار گیری روشهای گوناگون کاهش اضطراب موقعیت خود را در امتحان ها تضمین کنند . داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است . به طور حتم این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامش و آسودگی سر جلسه امتحان بروند و آزمونشان را با کمترین دلهره و تشویش بدهند .

گام اول تنظیم برنامه درسی مناسب برای گذراندن موفقیت آمیر امتحان هاست . برنامه ریزی درست به دانش آموز کمک می کند تا وقتش را به دقت بین درس های مختلف تقسیم کند . و از انرژی ذهنی خود بهترین استفاده را ببرد . برای مثال می تواند برنامه ریزی خود را بر اساس وقت بیشتر برای درس های مهم تر و یا وقت بیشتر برای درس هایی که در آن ضعیف است ، مشخص کند . بدیهی است بیشتر خواندن و تمرین کردن ، علاقه و انگیزه دانش آموز را برای یادگیری بیشتر خواهد کرد .

به طور معمول ، بعد از هر یک ساعت مطالعه ، 15 دقیقه استراحت و تنفس نیاز است . قدم زدن در حیاط ، نوشیدن یک لیوان آب میوه یا خوردن مقداری گردو و بادام تاثیر مثبت بر عملکرد مغز دانش آموز می گذارد . دیدن یک برنامه تلویزیونی مفرح بعد از دو ساعت تمرین ریاضی حل کردن می تواند موجب افزایش تمرکز و توجه دانش آموز به مفاد درسی اش شود .

خواب کافی می تواند از شدت اضطراب امتحان بکاهد ؛ اغلب دانش آموزان به 6 و 7 ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر آنها کمتر از این میزان بخوابند ، بدنشان مستعد و آماده آسیب های روحی - جسمی خواهد شد .

روش هایی که برای رفع استرس در روز امتحان توصیه می شود این است که سعی کنید همیشه زودتر از ساعت تعیین شده امتحان ، در محل باشید و وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید و همچنین در صورت لزوم یه بطری آب به همراه داشته باشید .

پس با رعایت بعضی از نکات و برنامه ریزی درست می توانید در امتحـانات موفق باشید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار