مشکل راه اندازی پالایشگاه در زنجان تامین خوراک مورد نیاز آن است

خبرگزاری پانا: استاندار زنجان گفت: مشکل راه اندازی پالایشگاه در زنجان تامین نفت خام به عنوان خوراک مورد نیاز آن است

کد مطلب: ۱۶۶۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، جمشید انصاری در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: طرح راه اندازی پالایشگاه در زنجان فقط در حد یک کلنگ زنی بود، اما همین کلنگ زنی نیز در حد خود اقدام قابل توجهی محسوب می شود .

وی یادآورشد: برای احداث پالایشگاه در ابتدای امر محل تامین خوارک مورد نیاز آن تعیین شود که در صورت عدم تحقق آن در عمل احداث چنین واحدی غیر ممکن به نظر می رسد .

انصاری اظهار کرد: هم اکنون کشور با مشکل کمبود تولید نفت خام مواجه است و نباید انتظار داشت که در چنین شرایطی بتوان نفت خام مورد نیاز پالایشگاه زنجان را تامین کرد .

استاندار زنجان گفت: نفت خام مورد نیاز برای مصرف داخلی کشور باید به یک میلیون و 800 هزار بشکه و برای صادرات به دو میلیون بشکه برسد، هم اکنون کشور باید در سال سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید کند .

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون رقم آخرین تولید نفت خام در کشور سالانه به دو میلیون و 400 هزار بشکه می رسد .

انصاری ادامه داد: برای آنکه هر پالایشگاهی راه اندازی شود، دولت باید تعهد تامین نفت خام به اندازه تولید سالانه آن را بر عهده داشته باشد .

استاندار زنجان به تصویب طرح تضمین دولت دهم برای احداث خط لوله نفت به منظور تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه زنجان اشاره کرد و مشکل اصلی این واحد صنعتی را نبود محتوایی برای خط لوله راه اندازی شده برشمرد .

وی به طرح احداث یک انشعاب از خط لوله نفت انتقالی به پالایشگاه تبریز اشاره کرد و نفت مورد نیاز پالایشگاه تبریز را 110 هزار بشکه در سال خواند و افزود: هم اکنون فقط 80 هزار بشکه از این میزان تامین می شود .

انصاری بابیان اینکه درصورت تامین سالانه 80 هزار بشکه نفت خام، راه اندازی پالایشگاه در زنجان توجیه اقتصادی خواهد داشت، احداث خط لوله برای تامین این میزان خوراک را دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد .

استاندار زنجان گفت: در شرایط کنونی تنها امکان و محل تامین خوراک مورد نیاز برای پالایشگاه زنجان از محل سوآپ است .

وی سوآپ را خرید نفت از کشورهای شمالی در شمال ایران و فروش آن در جنوب کشور برشمرد و تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه زنجان از این محل را امکان پذیر عنوان کرد .

انصاری تاکید کرد: در صورتی که بتوان میزان خرید نفت از سوآپ را 80 هزار بشکه افزایش داد، می توان تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه را از وزارت نفت تضمین کرد .

استاندار زنجان با تاکید بر غیر قابل تحقق بودن تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه از جنوب کشور، تنها راهکار تحقق این طرح را خرید نفت خام از شمال ایران در سوآپ برشمرد .

وی افزود: مسوولان استانی پیگیری های لازم را برای تامین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه از این محل از طریق وزارت نفت انجام خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار