توسط شورا شهر و شهرداری همدان انجام می‌شود؛

انعقاد تفاهم‌نامه سند چشم‌انداز توسعه شهر همدان با وزارت راه و شهرسازی

خبرگزاری پانا: در راستای تهیه طرح سند چشم‌انداز توسعه شهر همدان جلسه‌ای با حضور هیأتی از وزارت راه و شهرسازی از جمله مدیركل دفتر معماری و طراحی شهری، مشاور مدیرعامل شركت عمران و بهسازی، كارشناس طراحی این وزارتخانه و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و قائم مقام شهردار و جمعی از معاونان و مدیران شهرداری همدان در سالن جلسات شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۹۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا، در این جلسه مدیركل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی از حمایت و كمك وزارتخانه در خصوص راهبری پروژه‌های طراحی شهری همدان خبر داد.
فرزانه صادق مال واجرد بر تدوین سند بلندمدت توسعه شهر همدان تأكید كرد و اظهار داشت: در راستای تحقق این سند براساس تقاضای مدیریت شهری همدان تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری و وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود.
وی اضافه كرد: پروژه‌های طراحی شهری باید به گونه‌ای تعریف شوند كه در راستای ارتقای كیفی سیما و فضای شهری باشد.
مدیركل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی اضافه كرد: وزارتخانه در راستای بازنگری مصوبات كمیته سیما و منظر شهری از نقطه نظرات و پیشنهادات مدیران شهرها استقبال می‌كند.
فرزانه صادق مال واجرد از برگزاری سمینار ملی طراحی شهری در همدان خبر داد و اضافه كرد: این سمینار فرصت مناسبی برای شهر همدان است كه شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری باید از این فرصت استفاده كنند.
در ادامه مشاور مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریك به شورای اسلامی چهارم همدان جهت انتخاب شهرداری كارآمد و باتجربه اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه سند چشم‌انداز توسعه شهر و اجرای موارد آن نتایج و اثرات بسیار ماندگاری را برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به دنبال خواهد داشت.
علیرضا ابلقی با اشاره به طرح ساماندهی سكونتگاه‌های غیررسمی گفت: علیرغم اینكه عمر زیادی از وجود حاشیه‌نشینی در كشور نمی‌گذرد در این مدت كوتاه، سند ملی توانمندسازی تهیه و به تصویب هیأت دولت رسید كه در این زمینه در حال حاضر ایران ششمین كشور در جهان و نخستین در خاورمیانه است.
ابلقی همدان را در اجرای طرح ساماندهی سكونتگاه‌های غیررسمی كشور پیشرو دانست و افزود: می‌توان همایش بین‌المللی توانمندسازی حاشیه‌های شهر را در همدان برگزار كرد و از تجربیات این شهر برای دیگر استان‌ها استفاده كرد.
وی ساماندهی ورودی‌های شهر همدان را ضروری برشمرد و اظهار داشت: قبل از شروع اجرای این طرح جلسه‌ای با شورای اسلامی شهر همدان برگزار خواهد شد.
وی وجود متخصصین و كارشناسان حوزه معماری و شهرسازی در شورای اسلامی شهر همدان را نقطه قوتی برای توسعه پایدار شهر دانست.
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به بازنگری طرح تفصیلی شهر، تأكید كرد: طراحی پروژه‌های شهری باید متناسب با بافت تاریخی و طبیعت شهر همدان باشد.
كامران گردان با بیان اینكه همدان فاقد كنارگذر است، اظهار داشت: به همین دلیل كامیون‌ها و خودروهای سنگین وارد شهر شده و این امر مشكلات ترافیكی و حوادث ناگوار تصادفات را به دنبال دارد.
گردان با انتقاد از نبود پاركینگ خودروهای سنگین در حاشیه شهر همدان گفت: با توجه به اینكه طرح جامع ترافیك همدان تصویب شده اما در اجرا جوابگوی شهر نیست لذا باید در بازنگری‌ها اینگونه مشكلات نیز در آن دیده شود.
در ادامه نرگس نورا...زاده عضو شورای اسلامی شهر همدان بر تهیه طرح‌هایی برای بازآفرینی مراكز محلات شهر كه قابلیت باززنده‌سازی و برگرداندن شور و نشاط قدیم را دارند، تأكید كرد و گفت: در این راستا در بررسی از 43 مركز محلات قدیمی همدان، در شش مركز كمتر دخل و تصرف شده بود كه قرار شد سه مركز آن پایلوت طرح بازآفرینی باشد.
نورا...زاده محله‌های آقاجانی‌بیگ، كبابیان و محله‌حاجی را سه مركز پایلوت برای اجرای طرح بازآفرینی اعلام كرد و افزود: با توجه به اینكه خودروهایی در این مكان‌ها تردد دارند لازم است برای این امر نیز تدابیری اندیشیده شود.
علی اكبر نظری عضو شورای اسلامی شهر همدان هم با تأكید بر اینكه طرح توانمندسازی را نباید نیمه‌كاره رها كرد، اظهار داشت: در اجرای طرح‌های سیما و منظر شهری به ویژه در حاشیه‌های شهر باید از نظرات روانشناسان و جامعه‌شناسان نیز استفاده شود.
نظری كاربری‌های عمومی و دولتی را از عوامل تشدیدكننده سكونتگاه‌های غیررسمی دانست و افزود: بسیاری از آسیب‌های ساخت و سازها نتیجه ماده پنج است اما در مقابل شورا و شهرداری تاوان آن را می‌پردازد.
وی بر تقویت مدیریت اجتماعی شهری تأكید كرد و اظهار داشت: باید از اعمال سلایق در بحث طراحی‌ها و برنامه‌های شهری جلوگیری نمود چرا كه با این اقدام می‌توان از بروز بسیاری از مشكلات پیشگیری كرد.
رئیس كمیسیون فنی، عمرانی، امور زیربنایی و املاك شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینكه حاشیه‌نشینی به صورت كمربندی‌همدان را در برگرفته است، گفت: بهتر است در عرصه طرح‌های آینده پهنه‌های زیست محیطی را برای حاشیه‌ها به ویژه املاك عادی در نظر گرفت.
حمیدرضا طبی‌مسرور با اشاره به اینكه در زمینه حفظ و احیای الگوی معماری اسلامی و بومی در طرح‌های گذشته توجهی نشده است، اظهار داشت: پایلوت بودن همدان در بحث گردشگری و فرهنگی طرحی است كه به دلیل توان بالقوه همدان سهل‌الوصول بوده و باید در این زمینه با جدیت وارد شد.
طبی‌مسرور تعیین تكلیف وضعیت املاك شهر همدان را از معضلات این شهر دانست و یادآور شد: بیشتر املاك داخل محدوده شهر وضعیت نامشخصی دارند كه باید هر چه سریع‌تر تعیین تكلیف شوند.
وی به بازآفرینی مراكز محلات همدان نیز اشاره كرد و افزود: علیرغم اینكه بافت فرسوده همدان دارای بناها و كالبد واجد ارزشی است اما توجه ویژه‌ای به آنها نشده است.
در ادامه این جلسه علی رحیمی‌فر عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان ضمن تشكر از پیگیری‌های شهردار همدان در خصوص تفاهم‌نامه سند چشم‌انداز توسعه شهر گفت: با اجرا و عملیاتی شدن این سند بخش عمرانی شهر شاهد اتفاقات خوبی خواهد بود.
رحیمی‌فر اضافه كرد: لازم است در اجرای سند چشم‌انداز توسعه شهر همدان وزارتخانه بخش عمده‌ای از تعهدات را بر عهده گرفته و شهرداری را حمایت كند.
وی در ادامه بر پیشگیری از توسعه سكونتگاه‌های غیررسمی در شهر تأكید كرد.
حجت‌الاسلام سید مجید موسوی عضو دیگر شورای اسلامی شهر همدان هم در این نشست توانمندسازی حاشیه‌های شهر را اولویت كارها برشمرد و گفت: در گذشته همدان به باغ شهر معروف بوده است اما متأسفانه به دلیل اجرای برخی از طرح‌ها باغات و فضاهای سبز شهر كه به عنوان سرمایه اصلی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین محسوب می‌شود در حال نابودی است.
حجت‌الاسلام موسوی نابودی باغات شهر همدان را به ضرر آینده این شهر گردشگری دانست و بیان داشت: باید در بازنگری طرح تفصیلی شهر این موارد نیز مدنظر قرار گیرد.
همچنین رئیس كمیسیون اقتصاد سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: مدیریت و توسعه پایدار شهری زمانی محقق می‌شود كه مهار جمعیتی و مهاجرتی به شهر صورت پذیرد.
علی رضایی اضافه كرد: عدم رسیدگی به هنگام و به موقع در حاشیه‌نشینی عامل ایجاد مسائل امنیتی می‌شود كه لازم است سیاستگذاری‌ها در مدیریت‌های بالادستی صورت پذیرد و نظارت جدی بر مهاجرت‌ها انجام شود.
در ادامه این جلسه رئیس كمیسیون برنامه ، بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر همدان بر بهبود وضعیت موجود شهر تأكید كرد و گفت: با توجه به اینكه نقشه راه و سند چشم‌انداز توسعه شهر به خوبی تدوین شده بر این اساس برای رسیدن به اهداف این سند باید از ابزار موجود به خوبی استفاده شود.
حسین قراباغی عدم رعایت قوانین و ضوابط شهری توسط دستگاه‌های بالادستی را از مشكلات مدیریت شهری دانست و اظهار داشت: با توجه به اینكه انتشار اوراق بهادار در دستور كار قرار گرفته انتظار می‌رود شهردار همدان از ظرفیتی كه در این بخش ایجاد می‌شود در راستای توسعه شهری استفاده كند.
در ادامه شهردار همدان با بیان اینكه دیدگاه شورای اسلامی شهر سند چشم‌انداز توسعه است، گفت: در حال حاضر با پیگیری‌های مجددانه امور شهری، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین تخصصی پیگیری می‌شود.
امیررضا یوسفیان با اشاره به تدوین تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری همدان با وزارت راه و شهرسازی در خصوص سند چشم‌انداز توسعه شهر اظهار داشت: موارد این تفاهم‌نامه شامل حریم و مطالعات پهنه‌بندی شهر، مراكز محله‌ای، توانمندسازی‌های بلوار آیت‌ا... نجفی، راه‌اندازی دفاتر محله و نواحی و ساماندهی مبادی ورودی‌های شهر است.
یوسفیان اضافه كرد: همچنین بهسازی و نوسازی شهر، بازنگری طرح تفصیلی، ساماندهی ترافیك میدان امام به عنوان میدان مركزی و اجرای پیاده‌راه و اجرا و تأمین ایستگاه‌ها برای طرح بی‌آر‌تی از دیگر بندهای تفاهم‌نامه است.
وی همچنین به برگزاری سمینار ملی طراحی شهری اشاره كرد و گفت: ضروری است دیگر دستگاه‌های اجرایی متولی استان نیز در این زمینه ورود پیدا كنند.
گفتنی است در این جلسه مشكلات شهری همدان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امیدی كارشناس دفتر طراحی وزارت راه و شهرسازی به بیان طرح‌های استراتژیك توسعه شهر همدان ( CDS ) پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار