مبارزه با علفهای هرز از عوامل مهم افزایش تولید و درآمد گندمکاران است

خبر گزاری پانا:رییس بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: مبارزه با علف های هرز از عوامل مهم افزایش تولید و درآمد گندمکاران است.

کد مطلب: ۱۵۶۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبر گزاری پانا، مظفر روستایی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: انتخاب ارقام جدید و مناسب بذر گندم دیم، استفاده از بذور اصلاح شده، بوجاری و ضدعفونی بذور خود مصرفی و کشت مکانیزه با عمیق کارهای غلات مجهز به کود گذار از دیگر عوامل موثر در افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی است.
وی اظهارکرد: رعایت زمان مناسب کشت تناوب نیز در افزایش تولید محصول مثمرثمر بوده و گندمکاران باید به این نکات توجه کنند. رییس بخش غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: استفاده از بذرهای اصلاح شده و ارقام پربازده و مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی، مدیریت مناسب زراعی، مقابله با آفات و امراض نیز از جمله سایر عوامل تاثیر گذار در میزان محصول تولیدی است.
روستایی خاطرنشان کرد: مبارزه نکردن با علف های هرز و رابطه ضعیف تحقیقات و ترویج با بخش اجرا، از عوامل قهری در کاهش تولید در واحد سطح است.
وی با اشاره به نقش تناوب زراعی در کشت محصولات کشاورزی گفت: رعایت نکردن تناوب در کشت موجب بروز طغیان آفات و بیماری های گیاهی می شود.
دروستایی همچنین یادآوری کرد: یافته های جدید تحقیقاتی نشان می دهد که کشت پاییزه نخود دیم ( ارقام ویژه کشت پاییزه) به دلیل طولانی شدن دوره رشد بوته ها وزیاد شدن شاخه و برگ دارای عملکرد بیشتری نسبت به کشت بهاره است.
وی افزود: بهترین تراکم در کشت نخود دیم30 بوته در متر مربع بوده و ضدعفونی بذر و استفاده 20 کیلوگرم کود اوره به هنگام کشت ضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار