شهریار حیدری در گفت‌وگو با پانا:

بعد از انقلاب به جنگ با بی‌سوادی رفتیم

تهران (پانا) - نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به پیشرفت و ارتقای سطح کیفی و کمی کشور در بحث آموزشی و علمی گفت در سراسر کشور با کمک تشکیل نهاد نهضت سوادآموزی به جنگ با بی‌سوادی رفتیم.

کد مطلب: ۱۴۴۶۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بعد از انقلاب به جنگ با بی‌سوادی رفتیم

شهریار حیدری؛ نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با پانا درخصوص پیشرفت‌های علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با اشاره به پیشرفت و توسعه دانشگاه‌ها و افزایش تعداد دانشگاه‌ها در داخل کشور بیان کرد: «پیش از انقلاب مجموعه آموزشگاه‌های آموزشی در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌ها بسیار اندک و کم بودند و پذیرش دانشجو معدود بود. افراد بسیاری به دلیل این مشکل کمبود ظرفیت برای تحصیلات عالیه به خارج از کشور می‌رفتند تا در رشته‌های مختلف مدرک مورد نظر را کسب کنند. بعد از انقلاب تعداد دانشگاه‌های کشور گسترش یافت و جمهوری اسلامی در ردیف کشورهای برتر از لحاظ علمی قرار گرفت.»

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ارتقاء سیستم مجموعه دانشگاهی ایران پس از دوره جمهوری اسلامی گفت: «تفاوت بسیار زیادی بعد و قبل از انقلاب اسلامی ایران از نظر کیفیت و کمیت مجموعه‌های دانشگاهی وجود دارد. دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های پیام نور، دانشگاه‌های غیر انتفاعی وابسته به وزارت علوم و موسسات آموزش عالی، پردیس‌های دانشگاهی و دانشگاه‌های علمی و کابردی که مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها است با هدف ارتقاء سطح علمی دانشجویان سراسر کشور شکل گرفت. پس از انقلاب اسلامی دسترسی دانش‌آموز به دانشگاه به مراتب بهتر شد.»

حیدری ضمن اشاره به امکان استفاده همگانی و عمومی از دانشگاه‌ها در دوره پس از انقلاب در مقایسه دو دوره قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: «در گذشته و در دوره پیش از انقلاب اسلامی ایران در دانشگاه افراد خاصی پذیرش داشتند و ورودی‌ها حساب شده بود که این افراد معمولا از طبقه مرفه جامعه بودند اما امروزه شرایط شرکت در کنکور و حضور در دانشگاه برای اقشار مختلف مردم فراهم شده است تا بتوانند در دانشگاه‌های مختلف از تحصیلات عالی برخوردار شوند.»

وی با مورد تایید شمردن سطح مقالات دانشگاهی ایران در سراسر جهان از ارتقاء کیفیت علمی در کشور خبر داد و افزود: «از نظر کیفیت علمی نیز با توجه به مجموعه مقالات علمی که عموما ثبت جهانی دارد و مورد تایید دانشگاه‌های برتر و پژوهشگاه‌های برتر دنیا است. این یکی از تفاوت‌های فاحش دوره قبل و بعد از انقلاب است. میان مجموعه اقداماتی که در نظام جمهوری اسلامی و دوره قبل از آن تفاوت چشمگیری وجود دارد.»

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از شرایط و وضعیت بی‌سوادی پیش از انقلاب خبرداد و اظهار کرد: «واقعیت این است که از آنجایی که پیش از انقلاب شرایط برای یادگیری در مردم ایران فراهم نشده بود و عموما سن جوانی در میان افراد بی‌سواد گذشته بود و افراد کماکان بی‌سواد باقی می‌ماندند، یک حرکت انقلابی شکل گرفت و یک حرکت جهادی و خدا پسندانه با ایجاد سازمان نهضت سواد آموزی اتفاق افتاد.»

حیدری با اشاره به تشکیل نهاد جهادی و انقلابی نهضت سواد آموزی این گروه را مقابل با بی‌سوادی در جامعه دانست و بیان کرد: «در سراسر کشور ما با کمک تشکیل نهاد «نهضت سواد آموزی» به جنگ با بی‌سوادی رفتیم. ریشه بی‌سوادی به حمد خدا با ایجاد نهضت سواد آموزی زده شد. در عین حال ارتقاء کمیت و کیفیت آموزشی در حوزه وزارت آموزش و پرورش این خلاء جدی سوادآموزی برطرف شد. بنابراین مقدمات ورود افراد و دانشجویان و دانش‌دوستان بیشتر به دانشگاه‌ها به طبع توسعه نهضت و توسعه مراکز آموزشی در وزارت آموزش و پرورش که دوران دبستان، راهنمایی یا متوسطه اول و دبیرستان یا متوسطه دوم افزایش یافت.»

وی با تاکید بر افزایش آمار باسوادی پس از انقلاب در ایران گفت: «مسئله آموزش عالی و نهضت سواد آموزی و وزارت آموزش و پرورش همچون یک چرخه است. ما باید دانش‌آموز داشته باشیم تا در آینده دانشجو نیز داشته باشیم. از این جهت این چرخه با یک کار جهادی و انقلابی در نهضت سوادآموزی انجام شد. خوشبختانه امروز چیزی بالغ بر 78 درصد مردم ما باسواد هستند. در آینده نزدیک در ایران هیچکس بی‌سواد نخواهد ماند.»

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش نرخ بی‌سوادی در کشور با فعالیت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی در ایران افزود: «این فعالیت‌هایی بود که بعد از نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از زمان حکومت طاغوت انجام داده است. پس از دوره جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه این شرایط برای ارتقاء و رشد علیم فراهم شد. در طول ین 44 سال تا به حال با حمد خداوند متعال این فرآیند به گونه‌ای رشد کرده و به گونه‌ای توسعه پیدا کرده که امروز دیگر کمتر افرادی در جامعه بی‌سواد محض هستند.»

حیدری با اشاره به وجود سواد حداقلی در عموم جامعه و با تاکید بر امکان استفاده از امکانات آموزشی در تمامی سنین برای افراد جامعه اظهار کرد: «افراد عموما از سواد لازم و حداقلی تا سطوح دانشگاهی برخوردار هستند. باید یادآور شد که نهضت سوادآموزی خروجی دانشجویی و دانشگاهی داشته است. این مسئله یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی در طول این چند سال در حوضه مبارزه و مقابله با بی‎سوادی است. »

وی اقدامات ایران را جنگ با بی‌سوادی بر شمرد و اظهار کرد: «این اقدامات انجام شده در ایران پس از انقلاب اسلامی به نوعی جنگ با بی‌سوادی بوده است. خداروشکر امروز افراد در هر سن و سالی از شرایط خوبی در زمینه علمی و آموزشی برخوردار در جامعه هستند و شرایط به گونه‌ای فراهم شده که افراد جامعه در هر سنی بتوانند از امکانات آموزشی برخوردار شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار