در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

لزوم ایجاد شبکه تالابی دانش‌آموزان در کشور

تهران (پانا) -  یک متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی بر ضرورت ایجاد شبکه تالابی دانش‌آموزان در کشور تاکید کرد و گفت استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌ها به افزایش مشارکت آنها برای حفظ محیط زیست منجر می‌شود‌.

کد مطلب: ۱۴۴۵۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم ایجاد شبکه تالابی دانش‌آموزان در کشور

علی ارواحی همزمان با روز تالاب‌ها در گفت‌وگو با پانا درباره آگاه‌سازی دانش‌آموزان درباره وضعیت تالاب‌های کشور اظهار کرد: «تالاب‌ها می‌توانند بستری را فراهم کنند که زمینه آموزش را فراهم کند و بستر مناسبی برای تحقیقات و پژوهش در بخش دانش‌آموزی باشد. از این رو یکی از خدماتی که تالاب‌ها دارند، آموزش است.»

این متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی افزود: «دانش‌آموزان می‌توانند سفیرهایی برای حوزه همه بخش‌های محیط زیست در خانواده باشند تا بتوانند بر بهره‌برداران تاثیر بگذارند. در حوزه تالابی گروه‌های بهره‌بردار کشاورزان و دامداران که می‌توانند بر این گروه‌ها اثرگذار باشند.»

وی با اشاره به تشکیل مدارس تالابی در کشور نیز گفت: «تشکیل مدارس تالابی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به مشارکت جمعی دانش‌آموزان در حفاظت از تالاب‌‌ها منجر شود. این مدارس به این معنا هستند که در کنار محتوای عمومی دروس، نوعی کارگاه آموزشی و عملی برای دانش‌آموزان نیز باشند.»

ارواحی تصریح کرد: «لازم است که همزمان آموزگاران در آموزش و پرورش هم بتوانند درباره حفاظت از تالاب‌ها آموزش ببینند. اگر درباره طبیعت و اهمیت طبیعت به دانش‌آموز درس داده شود و دانش‌آموز در طبیعت به طور عملی تاثیرات تخریب طبیعت در زندگی انسان را ببیند، در کنار آموزش تئوری دروس بسیار اثرگذار خواهد بود.»

مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران درخصوص ایجاد شبکه تالابی دانش‌آموزان برای حفظ تالاب‌ها، گفت: «دانش‌آموزان در استان‌هایی که دارای تالاب است و به موضوع تالاب‌ها و حفظ محیط‌زیست علاقه‌مند هستند، باید حمایت شوند و فضایی فراهم شود تا دانش‌آموزان تالابی بتوانند باهم ارتباط داشته باشند.»

وی تاکید کرد: «می‌توان از ایده‌های دانش‌آموزان شبکه تالابی برای حفاظت از تالاب‌ها استفاده کرد و علاوه بر این دانش‌آموزان می‌توانند از ایده‌های یکدیگر استفاده کنند. همچنین می‌توان ابتکارات دانش‌آموزان در حفاظت از تالاب و محیط زیست را در جشنواره‌هایی همچون خوارزمی معرفی کرد و در کنار آن جشنواره‌هایی برای ابتکارات دانش‌آموزان برای حفاظت از تالاب‌‌ها، برگزار کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار