فلاحی به پانا خبر داد:

تخصیص 0.2 درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی

تامین بودجه کافی برای وزارت آموزش وپرورش در اولویت دولت قرار گیرد

تهران (پانا)- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اهمیت وزارت آموزش و پرورش برای مجلس اظهار کرد 0.2 از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای تامین و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۴۴۴۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص 0.2 درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی

احمد حسین فلاحی در گفت‌وگو با پانا در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 1403، اظهار کرد: «سوال اصلی این است که آیا لایحه بودجه دولت برای تامین نیازمندی‌های دستگاه‌های مختلف کافی است یا خیر که پاسخ آن منفی است. به خصوص در حوزه آموزش و پرورش آیا بودجه‌های دولت و لایحه‌هایی که تصویب می‌کنند برای بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش کافی است یا خیر؟ جواب باز هم منفی است.»

وی با اشاره به مشکلات وزارت آموزش و پرورش گفت: «با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در وزارت آمزش و پرورش وجود دارد، بودجه تعبین شده نیازهای آموزش و پرورش را تامین نمی‌کند. برای مثال بر فرض اگر ما امسال نیاز جذب 200 هزار معلم را داشته باشیم، با این بودجه‌ها نمی‌توان این مقدار را جذب کرد چرا که این مقدار کفایت نمی‌کند. همچنین در زمینه سرانه دانش‌آموزی این بودجه کافی‌ نیست.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس افزود: « ما در لایحه بودجه حداقل‌ها را تعیین می‌کنیم، پس باید در این برنامه حداقل‌ نیازها را برطرف کنیم. برای مثال هزینه‌های مدارس را کاهش دهیم، که هر ساله این کار را انجام می‌دهیم. امسال نیز همچون سال‌های قبل کمک‌هایی به مدارس شده و در بحث خدمات هزینه برق، آب، گاز در صورت رعایت الگوی مصرف رایگان بوده و برای بیش از آن باید هزینه پرداخت کند.»

وی با تاکید بر توجه برنامه هفتم توسعه نسبت به نوسازی مدارس، گفت: «هر ساله در زمینه نوسازی کمک‌هایی به مدارس انجام می‌شود. در زمینه تامین آن نیز در بحث فضای آموزشی مساله نوسازی مدارس در برنامه هفتم توسعه دیده شده در تامین بودجه آن نیز 0.2 از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را تامین و تکمیل پروژه‌های نیمه کاره وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و در بودجه قرار می‌گیرد.»

فلاحی درباره پروژه‌های نیمه کاره مدارس نیز افزود: «این پرسش مطرح می‌شود که آیا با تکمیل 1 میلیون 200 پروژه نیمه کاره وزارت آموزش و پرورش مشکلات این وزارت‌خانه حل خواهد شد؟ جواب خیر است چرا که این تنها بخشی از مشکلات فضای آموزشی است که خیرین 50 درصد بنای مدارس را تکمیل کرده و 50 درصد نیمه کاره باقی مانده است. باید با این بودجه اندک پروژه‌های نیمه کاره در طول 5 سال آینده تکمیل شود چرا که در سال اول بودجه کافی برای تکمیل تمام پروژه‌ها وجود ندارد.»

فلاحی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه 1403 کافی ندانست و گفت: «این بودجه‌ها برای وزارت آموزش و پرورش کافی نیست اگر ما بخواهیم مشکل وزارت آموزش وپرورش را حل کنیم باید به عنوان دغدغه اول و به عنوان یک وزارت‌خانه که در اولویت کار دولت است قرار بگیرد.»

وی در پایان تاکید کرد: «کارهایی که ما در این چهارسال گذشته انجام دادیم نشان می‌دهد که اهتمام ویژه‌ای نسبت به وزارت آموزش و پرورش و بودجه‌های آن داریم اما به هر حال نیاز است تغییر و تحولاتی در بعضی قسمت‌های وزارت آموزش و پرورش داده شود.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از ورود شورای اقلاب فرهنگی به موضوعات وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «در حال حاضر شورای انقلاب فرهنگی نیز به آن ورود پیدا کرده است و بخشی از آن را انجام می‌دهند. ما نیز باید پیشنهاداتی را به باید به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهیم و خود نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات تلاش کنیم تا این مساله حل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار