معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده:

رویکرد مشارکت خانواده در تربیت دانش‌‌آموزان باید تغییر کند

حفظ و پاسداری نهاد خانواده از لوازم رسیدن به تمدن است

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت همکاری خانواده و مدرسه گاه در حیطه مالی و اقتصادی خلاصه می‌شود اما نیاز داریم در آموزش، پرورش، سلامت، تغذیه، ورزش و... این همدلی و هماهنگی را داشته باشیم و این همراهی بر پیشرفت اخلاق و معنویت بسیار تاثیرگذار است.

کد مطلب: ۱۴۴۲۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد مشارکت خانواده در تربیت دانش‌‌آموزان باید تغییر کند

انسیه خزعلی در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه با اشاره به جایگاه و اهمیت خانواده اظهار کرد: همه نهادها باید حول محور خانواده بگردند. کلام آمرانه خداوند در قرآن کریم بر حفظ خود و خانواده از نرم‌افزار و سخت‌افزار افکار پلید، نمود پیدا کرده است. این حفظ و نگهداری و پاسداری از لوازم رسیدن به تمدن و ارتقای پیشرفت فرهنگی جامعه است.

وی با بیان اینکه خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی، بسیاری از مسائل را از مسیر الگوهای تمدن‌ساز عهده‌دار است، خاطرنشان کرد: خانواده ایرانی که برای پدر و مادر، شانیت بالایی قائل است، وطن را نیز به عنوان «مام» خطاب می‌کند و عنوان مادر را به آن می‌گوید. اگر هویت خانواده دچار گسست شود، تبعات گسست آن سبب گسست مام وطن هم می‌شود.

خزعلی افزود: نظام ‌مطلوب آموزشی در ایران اسلامی، فرزندانی وفادار به پدر و مادر تربیت می‌کند. جایگاه خانواده و علاقه‌مندی به تشکیل خانواده، بسیاری از ملاک‌ها و ارزش‌های خانواده را به چالش می‌کشد. لذا از مسائلی که باید توجه شود، نظام خانواده با نگاه تربیتی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت: هدف سند ۲۰۳۰ در وهله اول، خانواده‌ها و گسستی بود که بنا بود در خانواده‌ها ایجاد شود اما همانطور که امام خمینی(ره) در برابر کاپیتولاسیون ایستادند، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرمودند ما نیاز به سندهایی نداریم که از غرب دیکته می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه تهاجم‌های فرهنگی در فضای مجازی و در بخش‌های خصوصی هر چقدر بتواند برای ترویج فرهنگی که در خود غرب به بن‌بست رسیده، تلاش می‌کنند. سندی که قرار بود در جامعه ما رسوخ کند که رهبر فرزانه انفلاب، مانع از اجرای آن شدند و اجازه ندادند تسلط فرهنگی از غرب به کشور ما وارد شود.

خزعلی خاطرنشان کرد: تمردهایی که در قشر نوجوانان القا می‌کنند در نهایت موجب فروپاشی اجتماعی و بی‌هویتی فردی و اجتماعی خواهد شد. بنابراین نیاز به این داریم که مهارت‌آموزی و یادگیری همزمان را بین اولیای مدرسه، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه خانواده و تقویت نقش آن را در سند تحول بنیادین شاهد هستیم، افزود: همکاری خانواده و مدرسه گاه در حیطه مالی و اقتصادی خلاصه می‌شود اما نیاز داریم در آموزش، پرورش، سلامت، تغذیه، ورزش و... این همدلی و هماهنگی را داشته باشیم و این همراهی بر پیشرفت اخلاق و معنویت بسیار تاثیرگذار است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شناخت انتظارات والدین از مدرسه و بالعکس باید مورد توجه باشد، گفت: نگاه و رویکرد تاثیرگذاری و مشارکت به والدین باید بیشتر شود و نه فقط در حیطه مالی بلکه خانواده‌ها در امور تربیتی بیشتر شریک شوند.

وی با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ۲ مطلب را در حیطه خانواده و ارتباط خانواده و دانش‌آموزان با مدرسه برنامه‌ریزی کرده و بخشی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: موضوع اول، زندگی و بالندگی است که مربیانی با هماهنگی آموزش و پرورش، آموزش‌هایی دیدند که دوره‌هایی برای خانواده‌ها اجرا کنند که این امر در ۵ استان در حال اجرا است و امیدواریم سال آینده به همه استان‌ها تسری یابد.

خزعلی با بیان اینکه برنامه بعدی، رویداد خانواده و فرهنگ عامه است، اظهار کرد: ۸ کارگروه در قالب این برنامه از روز خانواده در قالب نیازهای خانواده در حیطه‌های مختلف تشکیل شده که دانش‌آموزان را می‌توانیم به عنوان همیار خانواده، شریک کنیم و احساس کنند در برابر بسیاری از مواردی که اتفاق می‌افتد، مسئولیت دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار