در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

4 کلانشهر رکورددار غلظت آلاینده ذرات معلق

تهران (پانا) - غلظت آلاینده ذرات معلق در کلانشهرهای تهران، اصفهان، اراک و مشهد در روزهای پایداری جوی، بالاتر از حد مجاز است و به گفته کارشناس آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد در کلانشهرهای ایران دارد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
4 کلانشهر رکورددار غلظت آلاینده ذرات معلق

محمد حیدری، کارشناس آلودگی هوا همزمان با آخرین روز هفته هوای پاک که تحت عنوان «هوای پاک، سلامت» نام دارد، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «تاکنون مطالعات زیادی به‌منظور بررسی اثرات بهداشتی آلودگی هوا بر سلامت افراد صورت گرفته است که همه نشان می‌دهد آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد دارد و هر یک از کشورهایی که درگیر آلودگی هوا هستند مرگ‌های منتسب به مواجهه طولانی با ذرات کمتر از 2.5 میکرون را گزارش می‌دهند.»

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه آلودگی هوا بعد از بیماری‌های قلبی و واگیردار، مهم‌ترین عامل مرگ انسان تلقی می‌شود، گفت: «از این رو مهم‌ترین تهدید محیط زیستی برای سلامت انسان، آلودگی هوا است که طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه 7 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

به گفته وی، طبق قانون هوای پاک وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون هوای پاک جزء وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است و کلیه دستگاه‌های اجرایی وظایف‌شان به تفکیک در آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک و سایر مواد قانون هوای پاک مشخص شده است.

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه غلظت سالیانه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هر ساله افزایش می‌یابد، گفت: «میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق نشان می‌دهد که برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا اثرگذاری لازم را نداشته است و این امر فقط به یک دستگاه مربوط نیست بلکه همه دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک تکالیفی دارند، باید به تعهدات خود در این قانون به‌درستی عمل می‌کردند.»

نقش تحریم‌ها در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا

حیدری به نقش تحریم‌ها در اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها باعث کندی اقدامات برای کاهش آلودگی هوا شده است زیرا با وجود تحریم‌ها تقویت زیرساخت‌ها به ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی که تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوا دارد، دچار اختلال می‌شود هر چند که در این دوره اقداماتی هم برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی صورت گرفته است که تداوم آن موجب بهبود کیفیت هوا خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون هوای پاک تخمین سلامت و مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بر عهده وزارت بهداشت است،‌ گفت: «وزارت بهداشت سالانه موظف است که گزارش مربوط به اثرات بهداشتی و خسارات اقتصادی آلودگی هوا را تهیه کند. بر این اساس در سال گذشته میانگین غلظت روزانه ذرات معلق در 259 روز بالاتر از حد استاندارد بوده است. طبق گزارش وزارت بهداشت در سال گذشته بیش از 26 هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است که سهم کلانشهر تهران بیش از 7 هزار مورد بوده است.»

4 کلانشهر رکورددار غلظت آلاینده ذرات معلق

این استاد دانشگاه تاکید کرد: «اکنون در کلانشهرها از جمله تهران، اصفهان، اراک و مشهد به خصوص در روزهایی که هوا پایدار است و وزش باد وجود ندارد، غلظت آلاینده ذرات معلق بالاتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی است.»

*قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شد. این قانون در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب شده است. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف‌ - دستگاه» احصا شده است. این قانون بر اساس ۳۴ ماده خود ۲۱ دستگاه اجرایی ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و.. را مکلف کرده است که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.

همچنین در ایران روز 29 دی ماه از سال 1374 به نام «روز ملی هوای پاک» نامگذاری شده است. این روز به منظور ایجاد توجه و حساسیت بیشتر مردم جامعه به موضوع آلودگی هوا است چراکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله هفته هوای پاک را طی روزهای 26 دی تا 2 بهمن ماه برگزار می‌کند. امسال نیز شعار روز هوای پاک از طرف سازمان حفاظت محیط زیست «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار