حیدری در گفت‌وگو با پانا:

ایران هیچ‌گونه مانعی برای بازرسی‌های متعارف آژانس نداشته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی است/ گروسی به موضوعات فنی بپردازد

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه مانعی برای بازرسی‌های متعارف آژانس نداشته است اما زمانی که خارج از چارچوب آژانس موضوعی مطرح می‌شود، قاعدتا ما نمی‌پذیریم.

کد مطلب: ۱۴۴۱۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران هیچ‌گونه مانعی برای بازرسی‌های متعارف آژانس نداشته است

شهریار حیدری در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به اظهارات اخیر رافائل گروسی،‌ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: «متاسفانه یک نهاد تخصصی به‌نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کاملا سیاسی رفتار می‌کند یعنی به‌جای اینکه نظرات کارشناسی داشته باشد و پیرامون برنامه اصلی، مسائل فنی مطرح کند، دقیقا این موضوعات را سیاسی تلفی می‌کند و سیاسی جلوه می‌دهد.»

وی افزود: «هربار که آقای گروسی و تیم‌های فنی به ایران آمدند، مسائل را به صورت میدانی بررسی کردند و همیشه اعلام کردند که ایران انحرافاتی ندارد اما پس بازگشت تحت تاثیر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها اظهار نظر متناقض را انجام می‌دهد. از این جهت چون رفتار آقای گروسی تخصصی و فنی نیست، اظهار نظرات ایشان نیز برای ما قابل قبول نیست.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «بنابراین آقای گروسی بیشتر تحت‌تاثیر آمریکایی‌ها پیرامون اصلی ایران اظهار نظر می‌کند. ایران هرگونه تغییراتی که دارد، قبل از هر سازمان داخلی به اطلاع آژانس می‌رساند. بنابراین ما کار فنی و تخصصی در چارچوب آژانس انجام می‌دهیم. تحت‌تاثیر اظهارات سیاسی آقای گروسی هم قرار نمی‌گیریم چرا که در برنامه هسته‌ای هیچ‌گونه انحرافی برخلاف چارچوب آژانس نداریم.»

وی ادامه داد: «طبیعتا بحث آژانس به‌عنوان یک موضوع فنی مطرح شد، که بعد از شفاف‌سازی ایران و همکاری با آژانس، قاعدتا باید تحریم‌های ایران را لغو می‌کردند. متاسفانه انتظار دارند ما هم در چارچوب آژانس باشیم و هم در چارچوب پادمان و فراپادمان همکاری کنیم اما در عین حال هیچ تغییری در رفتار آمریکا و اروپا ندیدیم. در چنین شرایطی ایران نمی‌تواند فراتر از چارچوب با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. چون قرار نیست این‌گونه ما رفتار کنیم و کماکان تحریم‌ها ادامه داشته باشد.»

حیدری اضافه کرد: «انتظار داریم آقای گروسی به‌جای بازیگری و تاثیرپذیری از رژیم صهیونیستی و آمریکا، در همان چارچوب به موضوعات فنی بپردازد و اعلام نظر کند در این‌صورت مشکلی بین ایران و آژانس پیش نخواهد آمد.»

نماینده مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین در مجلس خاطرنشان کرد: «ما یک نهاد تخصصی داریم تحت عنوان سازمان انرژی اتمی ایران که با قواعد بین‌المللی آشنا است و چارچوب آژانس را کاملا می‌داند. بنابراین ما هم به تمام برنامه‌ها، قواعد و قوانینی که در آژانس حاکم است، آشنا هستیم و همکاری می‌کنیم اما موضوعی که فرا تر از آژانس باشد، برای هیچ کشوری قابل قبول نیست. بعضا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوعاتی مطرح می‌کند که در چارچوب قوانین آژانس هم نیست پس واضح است که آژانس تحت تاثیر رژیم صهیونیستی است.»

وی تاکید کرد: «ما در ایران هیچ‌گونه مانعی برای بازرسی‌های متعارف آژانس نداشتیم اما زمانی که خارج از چارچوب آژانس موضوعی مطرح می‌‌شود، قاعدتا ما نمی‌پذیریم. تاکنون هم اتفاقی رخ نداده که ما جلوگیری کنیم مگر اینکه خارج از چارچوب آژانس باشد.»

لازم به ذکر است، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با این نهاد بین‌المللی، بار دیگر ادعاهای نخ‌نما علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرده و طی اظهاراتی سیاسی که خارج از حیطه مسئولیت او محسوب می‌شود، مدعی شده است که تهران همکاری با آژانس اتمی را به دلیل اختلاف با غرب به گروگان گرفته است. او مدعی شد که ایران برخی بازرسان آژانس را به دلیل ملیت‌هایشان نپذیرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار