فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا :

مدارس با گرفتن تست‌های مختلف میزان علاقه دانش‌آموزان را تشخیص دهند

تهران(پانا)- فعال حوزه کارآفرینی گفت مدارس می‌توانند با گرفتن تست‌های مخصوص، علاقه‌مندی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بر اساس علاقه و پتانسیل هر فرد، راه مناسب را مشخص کنند.

کد مطلب: ۱۴۴۱۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
مدارس با گرفتن تست‌های مختلف  میزان علاقه دانش‌آموزان را تشخیص دهند

مجید نادری، فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از عوامل ایجاد اشتغال در هنرستان‌های کشاورزی، حضور فیزیکی افراد است. باید تورهای آموزشی به صورت عملی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.به طور مثال در صنعت پرورش قارچ می‌توان در قالب تور آموزشی دانش‌آموزان را با فضای کار آشنا کرده و با تعامل با هنرستان‌ها از دانش‌آموزان دعوت شود که در این تورها شرکت کنند.»

وی درباره آموزش کارآفرینی و کشف استعداد دانش‌آموزان، گفت: «قبل از هر چیز باید استعدادسنجی شود. معضلی که اکنون در جذب نیرو با آن مواجه هستیم، عدم علاقه به کار است که در روند آینده کاری افراد تاثیرگذار است. باید میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان تشخیص داده شود.»

این فعال حوزه کارآفرینی گفت: «مدارس می‌توانند با گرفتن تست‌های مخصوص، علاقه‌مندی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بر اساس علاقه و پتانسیل هر فرد، راه مناسب را مشخص کند.»

ضرورت بنگاه‌های تشخیص میزان مهارت افراد برای ورود به بازارکار

نادری اظهار کرد: «باید بنگاه‌هایی وجود داشته باشد که به سطح‌بندی بپردازند. به این صورت که در این بنگاه‌ها مشخص شود افراد در چه سطحی برای ورود به بازارکار هستند. به عنوان مثال افرادی علاقه به پرورش قارچ داشته یا افرادی در فروش بازار توانمندی مخصوصی دارند که توسط این بنگاه‌ها مشخص می‌شود.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان با مشاوره‌هایی که توسط این بنگاه‌های اقتصادی داده می‌شود، شغل مناسب خود را انتخاب کرده و با سطح‌سنجی انجام شده جایگاه مخصوص خود را بیابند.»

باید بنگاهی وجود داشته باشد تا میزان مهارت را لول سنجی کند

این فعال حوزه کارآفرینی گفت: «به عنوان مثال شخصی در حوزه آی‌تی رزومه‌ای را ارسال می‌کند ولی اینکه در چه جایگاه و سطحی قرار داشته و تا چه میزان مهارت دارد، مشخص نیست. باید بنگاهی وجود داشته باشد تا میزان مهارت را سطح‌سنجی کند.»

نادری افزود: «حتی ورزش‌های انفرادی نیز سطح‌بندی‌شده هستند. باید مهارت‌ها نیز مشخص شده و چنین کاری در حوزه بازارکار نیز صورت گیرد.»

وی گفت: «در کنار این بنگاه‌های سطح‌سنجی آکادمی‌هایی قرار دهیم که در آن‌جا مهارت را در همان آموزشگاه کسب کنند. مدارس با این مراکز ارتباط بگیرند و دانش‌آموزان با فضا آشنا شوند.»

نادری در خصوص مشاورینی که در این حوزه برای دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، گفت: «برای متخصصین این حوزه مشاورینی داریم زیرا دانش‌افزایی باید هر روز صورت گیرد. می‌توانیم از مشاورین خارجی در این زمینه نیز استفاده کنیم. برای نمونه در صنعت قارچ از مشاورین هلندی استفاده می‌شود زیرا تبحر خاصی در این زمینه دارند.»

این فعال حوزه کارآفرینی درباره نحوه آموزش روش‌های کارآفرینی به دانش‌آموزان، گفت: «با داستان‌سرایی و قهرمان‌پروری کسب و کار و کارآفرینی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. این کار بسیار برای ورود افراد به دنیای کسب و کار مفید است.

وی افزود: «به طور مثال شخصی با کارآفرینی در روستا شغلی ایجاد کرده و باعث ایجاد شغل در روستا و جلوگیری از مهاجرت افراد روستا شده است.»

میزان ارزش و تبعات کارآفرینی را برای دانش‌آموزان شرح دهیم

نادری گفت: «تعریف و تحلیل ارزش کار شخص است. کارآفرینی با اشتغال‌زایی متفاوت است و هر کدام تعریف خاص خودش را دارد. کارآفرین محصولی را تولید کرده که کار نوعی است و به تبع می‌تواند عرضه‌آوری داشته باشد ولی اشتغال‌زایی در جهت نیاز جامعه صورت می‌گیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار