در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تعطیلی ناشی از آلودگی هوا بر اساس اقلیم مناطق انجام می‌شود

باید از تجربه کشورهای موفق در مهار آلودگی هوا استفاده شود

تهران (پانا) - یک کارشناس آلودگی هوا ضمن بیان اینکه تعطیلی ناشی از آلودگی هوا بر اساس اقلیم مناطق انجام می‌شود، گفت دستور تعطیلی مراکز آموزشی در آخرین مرحله و در صورت افزایش آلایندگی صادر می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۷۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلی ناشی از آلودگی هوا بر اساس اقلیم مناطق انجام می‌شود

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه تصمیم بر تعطیلی مراکز آموزشی هنگام آلودگی هوا بر عهده کارکروه اضطرار آلودگی هوا است، اظهار کرد: «طبق قانون هوای پاک، کارگروهی با حضور همه دستگاه‌های متولی تشکیل می‌شود و بر اساس استعلاماتی که‌ از اعضای کارگروه اخذ می‌شود، درباره تعطیلی تصمیم‌گیری‌ خواهد شد. در واقع تصمیم‌ها براساس شاخص‌های دریافتی از ایستگاه‌های کنترل‌ آلودگی هوا اتخاذ می‌شود.»

وی افزود: «مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به 150 که به دنبال آن غیرحضوری شدن فعالیت مراکز آموزشی صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران در سال 1396 است. تصمیمات نیز با رویکرد سلامت محور اخذ خواهد شد. دستور تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات از سوی کارگروه در آخرین مرحله و در صورت افزایش آلایندگی صادر می‌شود.»

این کارشناس آلودگی هوا با بیان اینکه یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های سنی در برابر آلودگی هوا کودکان و نوجوانان هستند، گفت: «سیستم تنفسی در کودکان مهم‌ترین بخش آسیب‌پذیر در اثر آلودگی هوا است. کودکانی که زمان بیشتری را در فضاهای باز مناطق آلوده سپری می‌کنند با احتمال نارسایی بیشتری در عملکرد دستگاه تنفسی مواجه هستند. به این ترتیب درصد ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی کودکان بیش از افراد دیگر است و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز تشدید اثرات نامطلوب آلاینده‌ها در کودکان شود.»

عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان

وی با اشاره به عوارض شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: «یکی از گروه‌های حساس کودکان هستند. باید اقدام جدی برای کاهش مواجهه و کاهش غلظت آلاینده‌های هوا داشته باشیم. تعطیلی مدارس را راهکار اصلی نمی‌دانیم، اما چاره دیگری جز این وجود ندارد که با این کار مواجهه کودکان با آلودگی هوا را کاهش داد.»

حیدری افزود: «با زیرساختی که وزارت آموزش و پرورش به دنبال شیوع کرونا برای اپلیکیشن شاد راه‌اندازی کرده است، مدارس امسال تعطیل نشدند و در روزهای آلوده به شکل مجازی فعالیت خود را ادامه دادند در صورتی که سال‌های قبل این زیرساخت وجود نداشت و مدارس تعطیل می‌شدند که این اقدام قابل تقدیر است.»

لزوم استفاده از تجربه کشورهای موفق در مهار آلودگی هوا

وی درباره کشورهایی که آلودگی هوا دارند نیز گفت: «مقایسه کشور ایران با سایر کشورهایی که وضعیت آلودگی هوای بدتری از ما دارند راهکار نیست. در صورتی که باید از راهکار کشورهایی که توانستند آلودگی هوا را کنترل کنند بهره برد، باید دید که چه استانداردهایی دارند و چه کار کرده‌اند که شرایط‌شان بهبود یافته است.»

این کارشناس آلودگی هوا تاکید کرد: «با توجه به اینکه تعداد روزهای تعطیلی مراکز آموزشی در ایران برای آلودگی هوا در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است. تعطیلی مدارس نباید نخستین راه‌حل باشد بلکه باید آخرین راه حل باشد. بنابراین برای مهار آلودگی هوا باید برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشت. رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی، اجرای طرح ترافیک زوج و فرد، ممنوعیت حرکت وسایل نقلیه سنگین و محدودیت در عبور و مرور وسایل نقلیه‌ای که با استانداردهای یورو تولید نشده‌اند، می‌تواند به‌عنوان برنامه‌های کوتاه مدت در مواجهه با آلودگی هوا باشد. در عین حال ارتقای کیفیت سوخت، خروج خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل پاک از جمله برنامه‌های بلند مدتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار