در آستانه سفر آیت الله رئیسی به زنجان؛

تامین آب شرب  92 روستا و تکمیل 3 هزار و 485 واحد مسکونی در استان زنجان

سفرهای استانی موجب افزایش رضایتمندی و تقویت پیوند میان رئیس جمهور و مردم شده است

تهران (پانا) - احداث سد بلوبین با هدف کنترل جریان‌های سطحی و تامین آب شرب دو شهر و  92 روستا و تکمیل 3 هزار و 485 واحد مسکونی در استان زنجان از دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به این استان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۳۷۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تامین آب شرب  92 روستا و تکمیل 3 هزار و 485 واحد مسکونی در استان زنجان

سفرهای استانی آیت الله رئیسی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم گامی ممتاز در جهت مردمی اداره کردن کشور و رفع کاستی‌های موجود بوده است. دور نخست سفرهای استانی، تقریباً بلافاصله پس از شروع فعالیت‌های دولت آغاز شد. احیای کارخانه‌ها و واحدهای راکد در شهرها و روستاهای مختلف از مهمترین دستاوردهای دولت مردمی است. با همت و پشتکار و روحیه جهادی مسئولان دولتی واحدهای تولیدی تعطیل شده، احیا شد و رونق اقتصادی و تولیدی به مناطق بازگشت. همچنین بازدید از مناطق محروم، به ویژه روستاهای کم‌برخوردار، از ویژگی‌های مهم سفرهای استانی بوده است.

در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی، آیت الله رئیسی در دوازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی به استان زنجان سفر می‌کند. بازدید از سد بلوبین شهرستان ایجرود و آبگیری آن، تحویل یک هزار و 500 واحد از پروژه‌های مسکن ملی و افتتاح پروژه‌های آموزشی، ورزشی و بهداشتی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهوری در سفر به استان زنجان است. دولت سیزدهم به جای تصویب طرح‌های جدید، تمرکز خود را بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره گذاشت؛ بر همین اساس تامین اعتبار لازم برای طرح‌های نیمه تمام نیز از دیگر برنامه‌های هیات دولت در این سفر است.

احداث سد بلوبین با هدف کنترل جریان‌های سطحی و تامین آب شرب دو شهر و 92 روستا

ساختگاه سد مخزنی بلوبین در استان زنجان، شهرستان ایجرود و از توابع بخش مرکزی و در 55 کیلومتری جنوب شهر زنجان و در حدود 15 کیلومتری جنوب غربی شهر زرین آباد قرار دارد. احداث سد بلوبین با هدف کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح و ذخیره آنها در مخزن این سد جهت تامین آب شرب شهرهای زرین آباد و حلب و 92 روستای مسیر به میزان 3.5 میلیون متر مکعب در سال و امکان تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان 6 میلیون متر مکعب در سال صورت می‌گیرد. همچنین نیاز محیط زیست منطقه به میزان 6.3 میلیون متر مکعب در سال و حقابه اراضی کشاورزی پایاب سد به میزان 1.64 میلیون متر مکعب در سال تامین خواهد شد.

سد بلوبین بر اساس مطالعات اولیه و امکان‌سنجی صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای زنجان جهت استفاده از پتانسیل آب موجود در پایین دست بعد از تلاقی رودخانه سجاسرود در دستور کار مطالعاتی قرار گرفت. مطالعات این طرح در سال 86 آغاز و پس از تصویب مطالعات توسط کارفرما، عملیات اجرایی راه دسترسی به تاج و احداث کمپ مسکونی سد و احداث سیستم انحراف از تیر ماه ماه 89 آغاز شده و در اسفند 1390 به اتمام رسید. عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات جانبی سد نیز در اسفند 90 آغاز شده و در حال حاضر (تیر ماه 1402) با پیشرفت 74.5 درصدی در حال انجام است. همچنین پیشرفت فیزیکی فاز آبگیری سد برابر با 80 درصد است.

احداث واحد تولید شیشه و بلور با سرمایه گذاری 750 میلیارد تومانی

واحد تولید شیشه و بلور با ظرفیت تولید سالانه 14 هزار تن در شهرستان سلطانیه احداث شده است. سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این واحد 750 میلیارد تومان است که زمینه اشتغالزایی برای 180 نفر را در استان فراهم کرده است. این واحد تولیدی به عنوان تنها واحد تولیدکننده شیشه و بلورجات در استان زنجان علاوه بر تامین نیاز داخل، بخشی از محصولات خود را به کشورهای هدف صادر می‌کند.

راه اندازی اولین واحد تولید کبالت کشور در زنجان

برای اولین بار در کشور با استفاده از پسماند روی حاصل از فعالیت واحدهای روی استان ، ورق کبالت استخراج و تولید می‌شود. این واحد با سرمایه گذاری 450 میلیارد تومان در شهرستان ایجرود راه اندازی می‌شود که زمینه اشتغال 160 نفر را فراهم می‌کند. این واحد با ظرفیت تولید هزار تن کبالت، نیاز صنایع دفاعی کشور را برطرف و مانع از خروج ارز برای واردات این محصول می‌شود.

تکمیل 3 هزار و 485 واحد مسکونی در استان زنجان

سهم استان زنجان از طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار واحد مسکونی برای چهار سال است. برش استانی در نهضت ملی مسکن در بخش حمایتی ۲۷ هزار واحد، خود مالکی ۱۲ هزار واحد ،بافت فرسوده ۹ هزار واحد و 20 هزار واحد مسکونی نیز در بخش مسکن روستایی در استان زنجان ساخته و نوسازی خواهد شد.

از ۲۷ هزار واحد مسکونی حمایتی، عملیات اجرایی بیش از 18 هزار و 43 واحد مسکونی در استان زنجان آغاز شده‌ است. تاکنون برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در استان بیش از یک هزار و ۷۰۰ هکتار زمین تامین شده است. ۱۰۰ هزار و ۶۲۶ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان ثبت نام کردند که از این تعداد ۵۳ هزار و ۵۲۲ نفر (به دلیل داشتن مالکیت شخصی, فرم ج قرمز, استفاده از تسهیلات بانکی در بخش مسکن, عدم واریز آورده, عدم مراجعه, عدم داشتن ۵ سال سابقه سکونت و ...) رد درخواست شدند و هفت هزار و ۹۴ نفر هم از طرح نهضت ملی مسکن در استان انصراف دادند.

از کل متقاضیان ثبت نامی در سامانه نهضت ملی مسکن، تعداد متقاضیان حائز شرایط ۳۷ هزار و ۵۳۳ نفر بوده است. پروژه های نهضت ملی مسکن در دو سایت شرق و غرب شهر زنجان ساخته می‌شود که بیش از 8 هزار و 500 واحد در سایت غرب و بیش از 6 هزارو 500 واحد هم در شرق شهر زنجان در دست ساخت است.

جمع تعداد واحدهای تکمیلی سال 1402 حدود 3 هزار و 485 واحد مسکونی در دو سایت شرق و غرب شهر زنجان است. واحدهای نهضت ملی مسکن برای جا‌به‌جایی اهالی کوی فلسطین به صورت پراکنده برای همه پروژه‌ها پیش‌بینی شده است. 3 هزار و ۸۶۹ متقاضی دارای بیش از سه فرزند در استان زنجان در قالب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. یک هزار و ۵۵۶ متقاضی جوانی جمعیت در استان زنجان تایید نهایی شده‌اند و سایر متقاضیان نیز در دیگر مراحل ثبت نام هستند. در طرح قانون جوانی جمعیت در سفر استانی رئیس جمهور به 800 متقاضی واجد شرایط جوانی جمعیت زمین در لیل آباد زنجان تخصیص می‌یابد.

در مجموع، نکته حائز اهمیت اینکه، گره‌گشایی از مسائل استانی و شهرستانی، راه‌اندازی پروژه‌های نیمه کاره‌، تامین نیازهای مصرفی شهروندان اعم از آب شرب یا مسکن، حاصل دیگر سفرهای استانی است که موجب شده است مردم به صورت عینی، شیرینی آن را احساس کنند. علاوه بر حل مسأله بر اساس نیازهای هر منطقه و استان، سفرهای استانی دولت مردمی باعث افزایش رضایتمندی و اقبال عمومی از دولتمردان و همچنین تقویت پیوند میان رئیس جمهور و مردم نیز شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار