رابط مشاور آموزشگاه صدیقه‌کبری فیروزکوه:

آموزش مهارت‌های زندگی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

فیروزکوه (پانا) - یک مشاور، آموزش مهارت‌های زندگی را باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند و گفت آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان می‌شود و راه‌های مقابله با چالش‌های زندگی را به آنها آموزش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مهارت‌های زندگی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

سید فاطمه حسینی، رابط مشاور آموزشگاه صدیقه کبری، در خصوص مهارت‌های زندگی در گفت‌وگو با پانا گفت: «آموزش مهارت‌های زندگی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان می‌شود و راه‌های مقابله با چالش‌های زندگی را به آنها آموزش می‌دهد. آموزش مهارت‌های زندگی عبارتند از خودآگاهی، مهارت حل مسئله، ارتباط موثر، مقابله با استرس، همدلی، روابط بین فردی، مهارت نه گفتن، تفکر خلاق و... .»

وی افزود:«خودآگاهی یعنی اینکه هر دانش‌آموز باید بداند در چه زمینه‌ای نقات قوت و یا در چه زمینه‌ای نقات منفی دارد؛ همچنین خودآگاهی باعث شناخت استعدادهای دانش‌آموزان می‌شود و می‌توان بهتر دانش‌آموز را در مدرسه استعدادیابی کرد.»

حسینی ادامه داد:«مهارت حل مسئله شامل چگونه حل کردن مسائل و مشکلات دانش‌آموزان است و بستگی به یادگیری مهارت حل مسئله دارد، اگر دانش‌آموز نتواند مسائل و مشکلات خود را حل کند، دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود، همدلی یعنی اینکه دانش‌آموزی که خودش را به خوبی می‌شناسد می‌تواند این درک را داشته‌باشد که هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر متفاوت است و دارای نقاط مثبت و منفی متفاوتی نسبت به سایر دانش‌آموزان است و به همین ترتیب بهتر می‌تواند با دانش‌آموزان دیگر همدل شود.»

این رابط مشاور آموزشگاه صدیقه‌کبری تصریح کرد: «روابط بین‌ فردی نیز تعامل و گفت‌وگو با سایر دانش‌آموزان و روابط بین‌فردی مناسب با دیگران است و باعث می‌شود دانش‌آموزانی که مهارت بالایی در این زمینه دارند از اعتماد‌به‌نفس زیادی برخوردار شوند و میزان خشونت و ناسازگاری دانش‌آموزان نیز کاهش می‌‌یابد. ارتباط موثر نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و باعث اجتماعی شدن سایر دانش‌آموزان در محیط مدرسه می‌شود، بنابراین یادگیری ارتباط موثر برای تمامی افرادی که با آموزش سرو کار دارند حائز اهمیت است.»

وی افزود: «مقابله با استرس به معنای داشتن برنامه‌ریزی، مدیریت زمان، خواب‌کافی، اولویت‌بندی دروس و داشتن فعالیت‌های ورزشی است. برنامه‌ریزی باید مختص خود دانش‌آموز باشد و در برنامه‌ریزی باید اهداف کوچک‌ و جزئی مشخص باشد، همچنین تکنیک مدیریت زمان در آن رعایت شده‌باشد؛ برنامه‌ریزی درسی باید تمام موانع و محدودیت‌های اجرایی را پوشش دهد، برنامه‌ریزی درسی موثر باید قابلیت اجرایی شدن داشته‌ باشد.»

حسینی در تشریح مهارت نه گفتن، عنوان کرد: «مهارت نه گفتن به این معنی است که دانش‌آموز یاد بگیرد با قبول مسئولیت‌های بی‌مورد، ناخواسته و نابه‌جا دچار استرس و اضطراب نشود و یادگیری مهارت نه گفتن به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بتوانند در بزرگسالی تصمیمات قاطعانه و درست‌تری بگیرند، دانش‌آموز باید نه گفتن را یاد بگیرد تا اعتماد به نفس‌ش بالا رفته و استقلال شخصیتی اش شما بگیرد.»

حسینی در پایان گفت: «تفکر خلاق دانش‌آموزان را به دیدن شرایط و موقعیت‌ها به شیوه جدید و انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر محدودیت تجهیز می‌کند. تفکر خلاق دانش‌آموزان یعنی ایجاد و به کارگیری ایده‌های جدید در زمینه‌های خاص، ایجاد روش‌های جدید که نتیجه‌ مثبت دارد، تفکر خلاق بخشی از تفکر صحیح باشد که برای بسیاری از فرایندها از جمله یادگیری، مدیریت، حل مسئله و اختراع و نوآوری به کار رفته می‌شود.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: محدثه شجاع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار