مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی:

فعالیت مشارکتی‌ دانش‌آموزان به‌عنوان عنصری مهم در آموزش‌و‌پرورش مورد تاکید است

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در جمع نمایندگان مجلس دانش‌آموزی استان بر لزوم توجه به رفتارهای اجتماعی تاکید کرد و فعالیت‌های دانش‌آموزان به‌عنوان عنصر مهم در تشکیلات سیستم آموزش و پرورش را گامی بسیار بزرگ برای حل مشکلات جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت مشارکتی‌ دانش‌آموزان به‌عنوان عنصری مهم در آموزش‌و‌پرورش مورد تاکید است

مسعود سعادتی گفت: اهمیتی که بر فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در سطح بالا و در حد کشوری است بر کسب پوشیده نیست. اهمیت موضوع از این باب است که این‌ اثر‌گذاری بر رویکرد حوزه‌ تربیتی و پرورشی است و آن هم سهیم‌کردن دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌ها است.

وی در ادامه افزود: در بُعد تمرین مشارکت یعنی دانش‌آموزان در طی سال تحصیلی به واسطه‌ شرکت در مجالس و کمیته‌ها و شوراها و سایر جلسات در عنوان‌های مختلف، این زمینه را فراهم ساختیم تا تبادل نظری باشد بین ما و دانش آموزان که اظهار نظری داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نظرها و پیشنهادهای دانش‌آموزان را این چنین توصیف کرد: این نظر‌ها بر ما محترم است که قابل توجه و قابل اطمینان باشد و حتی بخشی از ‌این نظر‌ها اجرایی می‌شود.

سعادتی خاطرنشان کرد: این نظر‌ها به عنوان یک تبصره و آسیب هست. ما باید قبل از مشارکت رعایت احترام به معلم را بیاموزیم یعنی دانش آموزان از دوره تحصیلی تا به ابد احترام به معلم و احترام به بزرگتر را نیز یاد بگیرند. ‌پس تبصره و آسیب‌ها را جدی بگیریم و جدی در نگاه‌ها ظاهر کنیم.

وی در ادامه افزد: عامل موفقیت اول تربیت دانش آموزان در بعد آموزش مشارکت است جوان ها و نوجوان ها شما افراد موثر در جامعه خواهید شد.

سعادتی تاکید کرد‌: تمرین فکر‌کردن، تمرین شرکت در تصمیم‌گیری‌ها، تمرین تصمیم‌سازی با احترام و با رعایت دو تبصره ‌مهم قابل قبول است.

سعادتی در توصیه به نوجوان‌ها و جوان‌ها این چنین گفت: هیچوقت خدا را به خواسته‌های کوچک و بزرگ افراد نفروشید. رمز موفقیت شما دست خداوند است

علی ابراهیمی مشاور مدیرکل آموزش و پرورش نیز در ادامه گفت: شخصیت دانش آموزان در اوقات فراغت شکل می‌گیرد دلایل این شخصیت به زمان اوقات فراغت دانش‌آموز ربط دارد. دانش‌آموزان با علاقه و استعداد در یک کلاس آموزشی شرکت می‌کنند.

ابراهیمی تاکید کرد: آموزش به رفتار تبدیل می‌شود اما رفتار به فکر تبدیل نمی‌شود زمانی به فکر تبدیل می‌شود که با رغبت و علاقه خود در کلاس آموزشی شرکت کنیم.

وی در ادامه گفت: ما، در آموزش‌های رسمی نمی‌توانیم نتیجه بگیریم اما در جلسات غیر رسمی نتیجه میگیریم دلیلش این است که در جلسات رسمی اختیار ذهن و فکر خود را نمی‌توانیم نگه داریم و از آن نتیجه‌ای نمی‌توانیم بگیریم.

ابراهیمی در تاکید فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: کارهای پرورشی را جذاب کنید طوری رفتار نکنید که دانش‌آموزان از کارهای پرورشی بی‌زار شوند.

وی در ادامه افزود: جذب دانش‌آموزان به مسجد راحت است اما نگه‌داری و ماندگاری آن‌ها در مسجد و راه درست سخت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معنی جذاب را دانش‌آموزان باید بفهمند و درک کنند و نسبت به آن در عرصه های مختلف کار کنند. نقش دانش‌آموزان در جامعه فرهنگی نشان دادن هویت و ایرانی بودن‌شان هست و با گفتن این کلمه مردم جذب مساجد می‌شوند.

ابراهیمی جذابیت مساجد را این چنین توصیف کرد: ما باید جذابیت را به دانش‌آموزان بیاموزیم و آنها باید این حس و حال فعالیت پرورشی را بفهمند و جذب این راه شوند. باید مربی‌های پرورشی در فضا و حال و هوای دانش آموزان باشند و در کنار آن‌ها به کارهای پرورشی ادامه دهند.

وی در آخر خاطر‌نشان کرد: ارتباط بین مربی و دانش‌آموز باید ارتباطی واقعی باشد بهترین روش تربیت این است که در هر شرایطی دانش‌آموزان را قبول کنند و به آن‌ها راه و رسم زندگی را بیاموزند و باید رفتار مربی تاثیر گذار به دانش‌آموز شود.

معصومه مختاری نیز در این نشست با معرفی هیئت رییسه ‌مجلس دانش آموزی کشور که سه نفر از اعضای آن از استان آذربایجان شرقی است، گفت: نمایندگان مجلس دانش‌آموزی عنصر اصلی در سیستم آموزش و پرورش هستند که همکاری و مشارکت آن‌ها با مدیران مدارس و روسای ادارات آموزش و پرورش مشکل‌گشا بسیاری از مسایل خواهد بود.

رییس سازمان دانش‌آموزی استان با بیان اینکه حضور نمایندگان دانش آموزی استان در هیئت رییسه کشور بی‌سابقه است، ‌خروجی نشست نمایندگان با مدیرکل را مثبت ارزیابی کرد.

دانش‌آموز خبرنگار: سنا بهروز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار