مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از تشدید آلودگی هوای 10 کلانشهر تا اعلام منشأ آلودگی هوا

تهران (پانا) - تشدید آلودگی هوای 10 کلانشهر و اعلام منشأ آلودگی هوا، آخرین وضعیت پرونده چای دبش، ابطال مصوبه واردات خودروی فوتبالیست‌ها، برگزاری دومین جلسه دادگاه منافقین و استعفای پورعباس از ریاست سازمان سنجش بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۳۳۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
از تشدید آلودگی هوای 10 کلانشهر تا اعلام منشأ آلودگی هوا

در آخرین هفته از آذرماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

ابطال مصوبه واردات خودروی فوتبالیست‌ها

در هفته‌ای که گذشت دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران در مورد واردات خودرو از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال توسط هیات عمومی دیوان عدالت عمومی را باطل کرد. قضات عضو این هیات با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به هر کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی را مصداق تبعیض ناروا دانست. همچنین اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری که زمان اجرای آرای ه‍یات عمومی را مشخص می‌کند به رای گذاشته شد و با پذیرش آن، تاریخ ابطال مصوبه به زمان صدور آن بازگشت، از این رو بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری می‌شوند.

برگزاری دومین جلسه دادگاه منافقین

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) در هفته‌ای که گذشت در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. در این جلسه، کیفرخواست متهم ردیف ۵ تا ۲۳ پرونده قرائت شد. در اولین جلسه دادگاه در ۲۱ آذرماه، نماینده دادستان اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف دوم مسعود رجوی، متهم ردیف سوم مریم قجر عضدانلو (رجوی) و مهدی ابریشمچی را قرائت کرد.

حمله تروریستی در راسک

در هفته‌ای که سپری سد، در پی حمله تروریستی به مقر انتظامی در شهرستان راسک، 11 نفر از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند. در پی این حادثه، سخنگوی فراجا از اعزام هیاتی به سرپرستی جانشین فرمانده کل انتظامی به شهرستان راسک بادستور سردار رادان جهت بررسی و پیگیری موضوع خبر داد. همچنین رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان نیز از اختصاص شعبه ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برای شناسایی و برخورد قاطع با عوامل حمله تروریستی راسک خبر داد.

استعفای پورعباس از ریاست سازمان سنجش

در هفته‌ای که گذشت، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب که توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده‌ است از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد. در متن استعفای پورعباس آمده است: «حدود دو سال از خدمت در سازمان سنجش آموزش کشور با پدیده بازگشت متخلفین کنکور سال‌های ۱۴۰۰ و ماقبل از آن مواجه بودیم که با تصویب استفساریه ماده ۱۱ قانون تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری،‌ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به طور کامل با عمل به قانون استفساریه پدیده تقلب مدیریت شد. ولی نظریه عطف به ماسبق نشدن استفساریه در موارد مختومه، با برداشت‌های متفاوت روبرو شد و اعتقاد دیوان عدالت اداری به برگشت همه مشکوکین به تقلب است که قبلا در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر مستقر در سازمان و شعبات بدوی و تجدیدنظر دیوان به طور قطعی محکوم شده‌اند، که در مصاحبه مطبوعاتی رییس محترم دیوان بر این موضوع تاکید شد، هم اکنون تعداد زیادی دستور موقت مبنی بر برگشت به تحصیل این افراد صادر شده است. از آنجا که عمل به احکام دیوان لازم و ضروری است و از سوی دیگر سازمان سنجش عملاً توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد، تصمیم‌ به کناره‌گیری از ریاست سازمان گرفته تا شرایط برای فرد دیگر جهت اجرای احکام صادر شده، فراهم شود.» ‌در پی استعفای رئیس سازمان سنجش، دیوان عدالت اداری نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ارتباط با مسئله شبهه‌ تقلب در آزمون‌های سراسری که جناب آقای پورعباس، رئیس مستعفی سازمان سنجش آن را بهانه‌ای برای استعفای خود اعلام کرده است در ماه‌های اخیر جلسات متعدد کارشناسی با حضور وزیر محترم علوم، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان سنجش و معاونین آنها و تعداد کثیری از کارشناسان و اهل فن برگزار گردید و مبانی قانونی عملکرد دیوان و سازمان سنجش مورد بررسی و مداقه قرار گرفته که در قریب به اتفاق موارد، مواضع دیوان عدالت اداری از سوی حاضرین مبتنی بر قانون تشخیص داده شده و از سوی سازمان سنجش بجز تکرار برخی نکات فاقد مبانی حقوقی، مستند قانونی قابل قبولی جهت اثبات ادعا ارائه نشده است.

فرصت ۵ ساله برای نجات یوز از انقراض

نجات یوز ایرانی سال‌هاست در دستور کار متولیان قرار دارد اما پروژه‌هایی که برای حفاظت از یوز ایرانی در دست اجراست به سرانجام نرسیده است. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نجات یوز ایرانی از خطر انقراض گفت: فرصت بسیار کمی برای نجات این گونه از پرتگاه انقراض وجود دارد و به نظر نمی‌رسد بیش از ۴ تا ۵ سال برای حفظ این گونه ارزشمند وقت باشد.

احتمال لغو مصوبه مجلس درخصوص افزایش سن بازنشستگی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم روز ( یکشنبه ۲۸ آبان ماه) در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. این مصوبه با مخالفت شاغلان و بازنشستگان مواجه شد. در هفته‌ای که گذشت حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح تبعات مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت اگر شورای نگهبان این مصوبه را برگشت بزند، مصوبه افزایش سن بازنشستگی لغو می‌شود.

تشدید آلودگی هوای 10 کلانشهر

در هفته‌ای که گذشت، در پی پایداری جوی در 10 کلانشهر کشور، آلودگی هوا در این کلانشهرها افزایش یافت. داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا منشا آلودگی هوا در کلانشهر تهران را منابع متحرک و ساکن عنوان کرد و گفت:‌ حدود هفت میلیون خودروی فرسوده و بیش از 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کنند که نیاز به نوسازی دارند اما این روند به‌کندی انجام می‌شود و بیش از 80 درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند که منجر به افزایش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها می‌شوند.

آخرین وضعیت پرونده چای دبش

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. واکنش به صدور حکم دادگاه تجدیدنظر سوئد برای حمید نوری، جزئیات رسیدگی به اتهامات یوهان هنریک نیلز فودروس تبعه سوئدی، آخرین وضعیت پرونده کثیرالشاکی یونیک فاینانس، اقدامات قوه قضاییه درباره آلودگی هوا، آخرین وضعیت پرونده طبری، آخرین وضعیت پرونده چای دبش و همکاری مشترک قوه قضاییه و دولت در مبارزه با گلوگاه‌های فساد بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار