«شب‌نشینی یلدا» کلاس درس زندگی در شیروان

شیروان (پانا) - یلدا از راه می‌رسد و در این هنگام طولانی‌ترین شب سال طی می‌شود و تاریکی جای خود را به روشنی می‌دهد. این جشن برای طولانی‌ترین شب سال با شور و حرارت خاص هر سال در میان خانواده‌های شیروانی برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۳۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
«شب‌نشینی یلدا» کلاس درس زندگی در شیروان

‌بزرگان خانواده‌ها اعم از پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، دایی، عمه و عمو منازل را برای حضور گرم فرزندان و نوه‌های خود آماده می‌کنند.

مردم شیروان بسیاری از بستگان فامیل‌ها و دوستان دور و نزدیک خود را دعوت می‌کنند و در این شب سفره‌ای می‌گسترانند که همانند هفت‌سین نوروز است که انواع و اقسام آجیل نخودچی، کشمش، حلوا، کدو، خرما، میوه و هندوانه و غذاهای سنتی محلی در برخی از مجالس به چشم می‌خورد.

در نقاطی از شهر و روستا خانواده‌هایی که دختر تازه عروس دارند‌ در این شب خنچه‌ای پر از میوه، شیرینی و آجیل به همراه خربزه و هندوانه به همراه هدیه‌ای از سوی داماد برای دخترشان می‌فرستند و اگر دختر نامزد باشد این هدیه را از خانواده داماد قبول می‌کند.

حسین امامی کارشناس فرهنگی مذهبی می‌گوید: در شب چله که به عنوان شب یلدا معروف است بهتر است که انسان‌ها از این شرایط و موقعیت خوب برای معنویت و عبادت بیشتر بتوانند تلاش و بهره ببرند.

یک کارشناس جامعه‌شناسی در شیروان نیز گفت: اعیاد و مناسبت‌‌هایی مثل شب یلدا کارگاه آموزشی برای خانواده‌ها و عامل نزدیک شدن نسل‌ها به یکدیگر است.

علی قدرتی اظهار می‌دارد: این عمل مهم‌ترین کارکرد شب یلدا است که باعث ایجاد پیوستگی و انسجام بین اعضای خانواده‌ها و کاهش تنش‌ها و کدورت‌ها و استرس ناشی از زندگی ماشینی می‌شود.

رسول جهاندوست کارشناس مسائل اجتماعی در این زمینه می‌گوید: یکی از اثرات مثبت جمع‌های فامیلی صله رحم است که تجربه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد و این تجربه در کنار نشاط و شادابی جوانان می‌تواند در توسعه و پیشرفت جامعه موثر باشد.

خبرنگار: غلامرضا مینا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار