‌ابلاغ جدید رئیس‌جمهور درباره آزمون مدارس سمپاد؛

تحصیل در سمپاد ‌6 ساله‌ ماند

پذیرش در ابتدای دوره دوم متوسطه صرفا برای تکمیل ظرفیت از دانش‌آموزان سایر مدارس خواهد بود

تهران (پانا) - طبق ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور، آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه ششم برای پذیرش دانش‌آموز در یک دوره شش ساله برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۳۱۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل در سمپاد ‌6 ساله‌ ماند

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی مصوبه ماده واحده «تکمیل موادی از اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» که در جلسه روز دوم آبان امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه یک بند تحت عنوان بند 8 و دو تبصره به این ماده واحد ذیل وظایف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، اضافه خواهد شد.

براساس این مصوبه «آزمون‌های شناسایی استعدادها برای پذیرش در یک دوره 6 ساله در ابتدای دوره اول متوسطه برگزار خواهد شد و پذیرش در ابتدای دوره دوم متوسطه صرفا برای تکمیل ظرفیت از دانش‌آموزان سایر مدارس خواهد بود».

به این ترتیب دیگر دانش‌آموزان پایه نهم سمپاد، نگرانی جدی برای پذیرش در پایه دهم نخواهند داشت و رعایت حد نصاب نمرات پایان ترم پایه هشتم و نهم کفایت خواهد کرد.

‌جزئیات مربوط به نحوه پذیرش، ماندگاری و تکمیل ظرفیت دانش‌آموزان در مدارس سمپاد باید به تصویب هیات امنا برسد.

متن این ابلاغ به شرح زیر است:

گفتنی است؛ در اردیبهشت ۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک بند از مصوبه سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان مبنی بر ورود مستقیم و بدون آزمون نهمی‌های سمپاد (تنها با شرط معدل) را تبعیض آمیز و مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و آن را باطل کرد. الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به در واکنش به اضافه شدن آزمون دوم برای وردو به مدارس سمپاد به خبرنگار پانا گفت «نظام پذیرش مدارس سمپاد پشتوانه علمی و قانونی قابل دفاع دارد»

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا از دانش‌آموزان متوسطه اول سمپاد که قصد ورود به دوره دوم متوسطه را دارند، آزمون ورودی گرفته نمی‌شود، گفت: «طبق اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است، هیات امنای سمپاد بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کلان و برنامه‌ریزی‌‌ برای مدارس سمپاد است و هیات امنا مصوبه‌ای دارد که گذر از پایه نهم به دهم برای دانش‌آموزان سمپاد را بدون تکرار آزمون مقرر کرده است. همچنین مصوبه دیگری از شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد که شرایط ماندگاری دانش‌آموزان در سمپاد را بدون نیاز به آزمون مجدد بیان کرده است. علاوه بر این‌ موارد در آیین‌‌نامه‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز این موضوع مصوب شده و قرار نیست آزمون مجددی از این دسته از دانش‌آموزان گرفته شود.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: «در دوره ۶ ساله مدنظر برای محصلان سمپاد، دانش‌آموزان برای اینکه در مدرسه بمانند و شرط ماندگاری را احراز کنند، باید از جهت انضباطی و علمی همراهی کافی را با برنامه‌ریزی‌های سمپاد داشته باشند، برای مثال در صورتی که دانش‌آموزان در پایه نهم (نوبت اول) و پایه هشتم (نوبت دوم) معدل 18 را کسب نکنند باید همچون دیگر دانش‌آموزان در آزمون تکمیل ظرفیت شرکت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار