قطرکاپ صحنه درخشش وزنه‌برداران ایران؛

وزنه‌برداری ‌روی ریل موفقیت؛ خط و نشان دختران ‌ایران‌ برای قهرمانان‌ جهان

کشاورز: قطرکاپ یک محک جدی برای بنده در وزن جدید بود/ مدال‌های جهانی و المپیک را در آینده هدف‌گیری کرده‌ام

تهران (پانا) - رقابت‌های وزنه‌برداری کاپ قطر به‌عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک پاریس‌ در حال برگزاری است و ۷ وزنه‌بردار ایرانی در کنار ۲۹۳ وزنه‌بردار دیگر، با نگاه کسب سهمیه المپیک بر روی تخته این پیکارها حاضر شده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۳۱۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
وزنه‌برداری ‌روی ریل موفقیت؛ خط و نشان دختران ‌ایران‌ برای قهرمانان‌ جهان

تیم ملی وزنه‌برداری بانوان تیمی نوپا در بدنه ورزش کشور است و با این وجود در میادین آسیایی و جهانی رکورد‌زنی‌های‌ خوبی داشته‌اند. الهام حسینی با کسب مدال طلای یک‌ضرب وزنه‌برداری کشورهای اسلامی، تاریخ‌ساز شد. این نخستین طلای بانوان کشورمان در این رشته سنگین در یک رقابت بین‌المللی است.

در برگ دیگری از تاریخ‌سازی وزنه‌برداری بانوان به مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند ازبکستان می‌رسیم، یکتا جمالی در دسته ۵۸ کیلوگرم این رقابت‌ها در بخش بانوان، توانست با مهار وزنه ۹۲ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب مدال برنز را کسب کند. وی در حرکت دو‌ضرب وزنه ۱۱۶ کیلوگرم را بالای سر برد و مدال برنز این بخش را هم از‌آن خود کرد تا در مجموع با وزنه ۲۰۸ کیلوگرم در رده سوم جهان قرار بگیرد و سه مدال برنز را به نام ایران ثبت کند.

بانوان وزنه‌بردار ایران سال گذشته هم در بازی‌های بین‌المللی نوروز گاه شرکت کردند که در این رقابت‌ها، در نخستین وزن آتنا فیضی در دسته ۴۹ کیلوگرم به روی تخته رفت و با ۶۰ کیلوگرم یک ضرب، ۸۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۴۵ کیلوگرم بدون رقیب قهرمان نخستین دوره مسابقات بین‌المللی نوروز گاه شد. کریمی با ۷۵ کیلوگرم یک ضرب، ۹۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۶۵ کیلوگرم در رده دوم ایستاد. رقابت جذاب و نزدیک دسته ۷۱ کیلوگرم نیز با طلای الهه رزاقی و نقره فاطمه کشاورز به پایان رسید و نماینده روسیه روی سکوی سوم ایستاد.

سیده الهام حسینی با یک کیلوگرم اختلاف حریف روس را شکست داد و مدال طلای دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌برداری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی نوروز را به دست آورد.

در پایان رقابت‌های وزنه‌برداری ۵ وزنه‌بردار برتر رده‌بندی سینکلر برنده جوایز یورویی مسابقات شدند. بر این اساس واروارا کوزمینوا از روسیه ۲۰۰۰ هزار یورو، فاطمه کشاورز از ایران هزار و ۵۰۰ یورو، جباروا از ازبکستان ۱۰۰۰ یورو، سیده الهام حسینی از ایران ۷۵۰ یورو و الهه رزاقی از ایران ۵۰۰ یورو جایزه دریافت کردند.

دی ماه ۱۴۰۱، رنکینگ جهانی وزنه‌برداری بانوان اعلام شد، در این بین الهام حسینی، وزنه بردار دسته ۸۱ کیلوگرم کشورمان با رکورد مجموع ۲۲۷ کیلوگرم که در قهرمانی آسیا در بحرین به ثبت رساند، بهترین جایگاه را در میان ایرانی‌ها دارد. الهام حسینی، وزنه بردار دسته ۸۱ کیلوگرم کشورمان با رکورد مجموع ۲۲۷ کیلوگرم که در قهرمانی آسیا در بحرین به ثبت رساند، بهترین جایگاه را در میان ایرانی‌ها دارد.

پوپک به سامی در دسته ۵۵ کیلوگرم، با رکورد مجموع ۱۶۵ کیلوگرم در رتبه ۸۷، فاطمه کشاورز، دسته ۵۹ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۷۵ کیلوگرم رتبه ۹۹، پوپک به سامی در دسته ۵۹ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۷۰ کیلوگرم رتبه ۱۰۹؛ فاطمه کشاورز، دسته ۶۴ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۸۰ کیلوگرم رتبه ۹۴، شینا امانی، دسته ۶۴ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۷۶ کیلوگرم رتبه ۱۰۰، فروغ یونسی، دسته ۶۴ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۷۱ کیلوگرم رتبه ۱۰۷، الهه رزاقی، دسته ۷۱ کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۰۱ کیلوگرم رتبه ۷۲، فروغ یونسی، دسته ۷۱ کیلوگرم با رکورد مجموع ۱۸۳ کیلوگرم رتبه ۱۱۵، ابریشم ارجمندخواه، دسته ۷۶ کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۰۲ کیلوگرم رتبه ۵۵، پریسا نورعلی، دسته ۷۶ کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۰۰ کیلوگرم رتبه ۵۸، الهام حسینی، دسته ۸۱ کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۲۷ کیلوگرم رتبه ۱۸، زینب شیخ ارباب، دسته ۸۷ کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۰۶ کیلوگرم رتبه ۴۰ و فاطمه یوسفی، دسته ۸۷+کیلوگرم با رکورد مجموع ۲۲۱ کیلوگرم رتبه ۴۱ را در اختیار دارند.

پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان نیز به عنوان مرحله اصلی گزینشی المپیک پاریس در ریاض برگزار شد، ریحانه کریمی عنوان سیزدهم دسته ۶۴ کیلوگرم زنان کشورمان در این پیکارها بر جایگاه سیزدهم تکیه زد و فاطمه کشاورز در دسته ۶۴ کیلوگرم بیستم شد.

مسابقات وزنه‌برداری قطر کاپ هم، یکی از مراحل گزینشی المپیک پاریس در حال برگزاری است که دو وزنه‌بردار دختر و ۷ وزنه‌بردار مرد از کشورمان در این مسابقات حضور دارند.

روز گذشته دختران وزنه‌بردار در این مسابقات وزنه زدند، فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی در گروه C دسته ۷۱ کیلوگرم زنان وزنه زدند که در رده‌های چهارم و ششم قرار گرفتند. ریحانه کریمی رکورد ۹۰ یک‌ضرب، ۱۱۸ دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم را ثبت کرد و در رده ششم قرار گرفت.

فاطمه کشاورز رکورد ۸۸ یک‌ضرب، ۱۱۰ دوضرب و مجموع ۱۹۸ کیلوگرم را ثبت کرد و در رده چهارم ایستاد.

افتخارآفرینی دختر ایرانی در این مسابقات اما ارتقای رکورد بود. کشاورز ۷ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۱۵ کیلوگرم در دوضرب و ۳۴ کیلوگرم در مجموع رکورد جوانان ایران را به نام خود ارتقا داد.

به بهانه این افتخارآفرینی با فاطمه کشاورز دختر طلایی وزنه‌برداری ایران که هم‌اکنون در قطر به سر می‌برد ‌گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

فاطمه کشاورز ملی‌پوش تیم وزنه‌برداری ایران در مسابقات قطر کاپ، اظهار کرد: «بنده به همراه ریحانه کریمی در گروه C این رقابت‌ها حضور داشتیم. در پایان رقابت‌های این گروه، بنده مقام چهارم را کسب کردم و ریحانه کریمی در جایگاه ششم ایستاد.»

ملی‌پوش تیم وزنه‌برداری ایران افزود: «بنده به همراه ریحانه کریمی در دسته ۷۱ کیلوگرم زنان، رقابت سختی با حریفان داشتیم.»

کشاورز تأکید کرد: «مسابقات کاپ قطر از بابت اینکه یکی از مراحل گزینش المپیک پاریس بود، از طرفی هم رقابت‌های جایزه بزرگ بود و همین موضوع، باعث شده بود تا همه وزنه برداران به دنبال تصاحب مدال و کسب سهمیه المپیک باشند و با این انگیزه به روی تخته رفتند.»

بانوی وزنه‌بردار دسته ۷۱ کیلوگرم تیم ملی وزنه برداری ایران با اشاره به اینکه ۳۰۰ وزنه‌بردار از حدود ۵۰ کشور در مسابقات شرکت دارند، تصریح کرد: «رقابت بر سر کسب سهمیه المپیک بسیار سخت است.»

کشاورز در خصوص تغییر وزن خود و ارتقای آن از ۶۴ به دسته ۷۱ کیلوگرم، اضافه کرد: «تجربه بسیار خوبی است و قطر کاپ یک محک جدی برای بنده در وزن جدید بود.»

دختر طلایی وزنه برداری کشور آسیب دیدگی را یک مانع برای رسیدن به اهداف خود در کسب سهمیه المپیک دانست و با بیان اینکه وضعیت آسیب دیدگی بنده از ناحیه کتف یک مقدار بهبود پیدا کرده است، گفت: «بنده در این مسابقات، در حرکت یک ضرب وزنه ۸۸ و در دو ضرب هم وزنه ۱۱٠ کیلوگرم را بالای سر بردم.»

ملی‌پوش تیم وزنه‌برداری ایران اظهار داشت: «کسب مدال‌های جهانی و المپیک را در آینده هدف‌گیری کرده‌ام و امیدوارم بتوانم با تلاش مضاعف خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها را برای وزنه‌برداری ایران کسب کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار