کنعانی در پاسخ به پانا:

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از گفت‌وگو فرار نکرده است

دولت آمریکا، یک طرف جنگ غزه است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ما هیچ‌گاه از گفت‌وگو فرار نکرده‌ایم و به روند مذاکره پایبند هستیم.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از گفت‌وگو فرار نکرده است

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: نقش مستقیم و غیرقابل انکار دولت آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست. طوفان الاقصی نشان داد که رژیم صهیونیستی یک هیمنه پوشالی است. متاسفانه رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران شکست، بیش از ۱۶ هزار نفر از مردم غزه را به شهادت رساند و دولت آمریکا در کنار رژیم صهیونیستی ایستاد. دست رژیم از ناحیه تسهیلات و تجهیزات از سوی آمریکا پر شد. طبیعی است که دولت آمریکا، یک طرف جنگ است.

وی در خصوص تلاش کنگره آمریکا برای بلوکه کردن پول‌های آزاد شده ایران، گفت: برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان دادند نماینده لابی صهیونیستی هستند نه نماینده مردم. اینکه کنگره آمریکا چشم بر جنایات علیه مردم فلسطین ببندد و انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه بگیرد و تعهدات قانونی آمریکا را نقض کند قابل قبول نیست. طرح بلوکه شدن پول‌های ایران نیازمند تصویب سنا و امضای رئیس جمهور آمریکاست. دولت آمریکا باید به تعهدات خود در توافق با ایران پایبند باشد و ما در این ارتباط تضمین‌های لازم را گرفتیم چرا که آمریکا نشان داده قابل اعتماد نیست. این منابع در دسترس ایران است و ما می‌توانیم متناسب با نیازهای خود استفاده کند.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه گزارش اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت بررسی خواهد شد؛ چقدر می‌توان به احیای برجام خوشبین بود؟ بیان کرد: در ارتباط با رخدادها و نشست‌های آینده نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ این یک موضوع فنی و تخصصی است. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روشن و عملکرد ما واضح است. در ارتباط با برجام جمهوری اسلامی ایران دیدگاه واضح و روشنی دارد که این دیدگاه‌ها در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی تبیین شده است. دیدگاه ایران بر قواعد حقوقی و قانونی متقنی استوار است. ما هیچ‌گاه از گفت‌وگو فرار نکرده‌ایم و به روند مذاکره پایبند هستیم. توصیه می‌کنیم رویکردهای سیاسی که دیگران قبلا تجربه کردند و نتیجه نگرفتند را تکرار نکنند. از تکرار یک اشتباه و نتایج نادرستی که حاصل کردند، نتایج جدیدی به دست نخواهند آورد.

وی ادامه داد: موضوعات مورد توجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با جوزف بورل مطرح شد؛ از جمله اینکه ایران بر اساس موافقت‌نامه جامع پادمان، به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی ادامه می‌دهد؛ مساله فلسطین هم به طور جدی در این گفت‌وگوی تلفنی مورد نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان عازم روسیه می‌شود

کنعانی در خصوص نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو، تصریح کرد: این نشست در چارچوب نشست‌های کشورهای حاشیه دریای خزر انجام می شود و وزیر خارجه نیز برای شرکت در نشست به مسکو سفر می‌کند.

وی درباره شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه و پاسخ ایران به این جنایت نیز گفت: جمهوری اسلامی در ارتباط با هر تعرضی که به منافع ایران وارد شود، پاسخ می‌دهد؛ لذا اقدام علیه منافع ایران و نیروهای مستشاری کشورمان در سوریه، بدون پاسخ نخواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران، هیچ اقدام ضد ایرانی را از سوی دشمنان، بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهام زنی سنتکام به ایران نیز تصریح کرد: ما نیروهای سنتکام را نیروی تروریستی تلقی می‌کنیم و حضور آنان در منطقه همواره مخل آرامش در منطقه بوده است. ادعاهای مطرح شده بدون سند و مدرک است و قابلیت راستی آزمایی ندارد و از منظر ایران فاقد ارزش است. ما معتقدیم که آمریکایی ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی ثباتی متهم کنند. آمریکا در جایگاه اخلاقی برای طرح ادعاهای واهی نه علیه دولت ها و نه گروه‌های مقاومت نیستند.

وی درباره رایزنی یکشنبه شب وزرای خارجه ایران و عمان در تهران نیز گفت: محور گفت‌وگوها روابط دوجانبه و مساله مهم فلسطین بود اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ها و ابتکارعمل‌هایی که داشت، درباره مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد. ایران از اهتمام همراه با حسن نیت عمان استقبال می‌کند و از اینکه عمان بتواند ایفای نقش کند، استقبال می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار