دبیر زیست‌شناسی دبیرستان آیت‌الله طالقانی رودهن:

یادگیری پایدار و ثمربخش زیست‌شناسی، نیازمند فعالیت‌های همسو تجربی و تئوری است

رودهن (پانا) - دبیر زیست‌شناسی دبیرستان آیت‌الله طالقانی رودهن، همسویی روش‌های یادگیری تجربی و تئوری عمیق و تخصصی و مفهومی را لازمه یادگیری پایدار درس زیست‌شناسی دانست که با برنامه‌ریزی هدفمند و روش‌های نوین یادگیری حاصل می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری پایدار و ثمربخش زیست‌شناسی، نیازمند فعالیت‌های همسو تجربی و تئوری است

نحله احسن‌نیا، دبیر زیست شناسی دبیرستان طالقانی رودهن در گفت و گو با پانا بیان کرد: «برای یادگیری بهتر، پایدار و ثمربخش دانش‌آموزان در درس زیست‌شناسی، معمولا از مهارت‌های و اصول شش‌گانه آموزش و یادگیری استفاده می‌کنیم؛ اما مهم‌ترین موضوع تعیین هدف و تجریه و تحلیل کاربردهای اساسی این درس و در ادامه ایجاد انگیزه و هیجان یادگیری برای دانش‌آموزان است که به سمت یادگیری این درس گرایش پیدا کنند. در صورت امکان برای آموزش از فلش‌کارت و ویدئویی‌های آموزشی استاندارد با سطوح مختلف آموزشی استفاده می‌کنیم.»

وی افزود: «یکی از موارد بسیار مهم که در درس زیست‌شناسی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد اهمیت و ارزش‌ آموزشی آزمایش‌ها بخصوص در مبحث تشریح اعضای بدن حیوانات می‌تواند مفهوم درس را خیلی بهتر در ذهن دانش آموزان نهادینه کند، بنابراین استفاده درست و کاربردی از آزمایش‌های کاملا عملی و هدایت‌شده در تفهیم و یادگیری ثمربخش دانش‌آموزان بسیار مفید واقع می‌شود.

احسن نیا اذعان کرد: «روش های دیگر تدریس که می‌تواند در یادگیری تاثیرگذار باشد تدریس به شیوه‌ نوین است که این روش بیشتر مبتنی بر فعالیت بوده و ذهن یادگیرنده را متمرکز می‌سازد تا به طور کامل در فرایند یادگیری درگیر شود. از این طریق، دانش آموزان به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت می‌کنند تا یادگیری را در خود ایجاد و مهارت‌های مربوطه را تقویت کنند. روش‌های تدریس نوین فقط مبتنی بر معلم‌محور نیستند، بلکه تمرکز بیشتر بر استفاده از روش‌هایی مانند بحث‌های گروهی، نمایش و نقش‌آفرینی و فعالیت‌های عملی و مشارکتی دارند که تمامی این روش‌ها در بین دانش‌آموزان اگر به صورت مناسب و به فراخور بحث در زمان و مکان درست اجرایی شود نقش و جایگاهی کلیدی در یادگیری‌های بسیار پیشرفته و تخصصی خواهند داشت.»

این دبیر زیست‌شناسی نیز تصریح کرد:« از موارد جذاب و عملی درست زیست‌شناسی بخصوص برای دانش‌آموزان علاقمند به این درس قرار گرفتن در محیط آزمایشگاه و یادگیری کاملا عملی و گروهی است، رفتن و حضور در محیط آزمایشگاه است خصوصا در پایه های دهم و یازدهم که بیشتر آزمایش‌ها مربوط میشود به بخش اعضای بدن مانند تشریح چشم، قلب، مغز، شش واز جمله موارد دیگر برای دانش‌آموزان بسیار جذاب می‌باشد و علاقه و رغبت زیادی به درس و یادگیری از خود نشان می‌دهند.»

احسن‌نیا توضیح داد: «همیشه یادگیری نمی‌تواند بر پایه معلم‌محور باشد و در یک حالت ایستا و راکد فرایند یادگیری و آموزش پیش برود، بلکه نیازمند همکاری و مشارکت دانش‌آموزان نیز است، همین امر پویایی فعالیت پربازده آموزشی و تربیتی را در دروسی مثل زیست‌شناسی به مراتب افزایش قابل توجهی می‌دهد، البته باید به این نکته هم توجه کرد که امروزه اینترنت راه‌های جدیدی برای دریافت اطلاعات و تعامل با جهان رو به سوی دانش‌آموزان باز کرده است که می‌تواند به آنها در مسائل یادگیری بهتر دروس کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی کند، ضمن اینکه دانش‌آموز باید با کاربرد صحیح و چارچوب دار استفاده از اینترنت کاملا آشنا شده و نظارت‌های لازم صورت گیرد.»

وی در تکمیل صحبت‌هایش تاکید کرد: «به عنوان یک معلم که عضو کوچکی از بانیان تعلیم و تربیت هستم، نقش خودم را اینگونه می‌دانم که دانش‌آموزان را به سمت تفکر انتقادی و فهم عمیق و کاربردی سوق دهم و آنها را تشویق کنم که پرسشگر و نقاد باشند و همواره به دنبال تحقیق، پژوهش و ارتقای بار علمی و تحقیق خود باشند قطعا وظیفه ما معلمان است حامی این دانش‌آموزان باشیم و تا جای امکان مسیر پیشرفت را برای‌شان فراهم کنیم و در حین تحقیق از آن‌ها حمایت کنم.»

در پایان احسن نیا خاطرنشان کرد: «معلم خوب و کارآمد معلمی است که ابتدا سطح علمی و دانش تجربی و عملی خودش را بالا ببرد و بروزباشد، همچنین مجهز به دانایی پیرامون مسائل روانشناسی و تربیتی دانش‌آموزان بوده تا بتواند با آنان یک ارتباط خوب و سالم برقرار کند و درک متقابلی با آنها داشته و در آخر مسئولیت‌پذیر بودن و برخورداری از دیدگاه مثبت از جمله ویژگی های یک معلم خوب است.»

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار