معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان:

پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مرکزی برای هدایت استعدادها و رشد خلاقیت‌های دانش‌آموزان است

اصفهان (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در دل دانش‌آموزان هدایت استعدادها و رشد خلاقیت‌های آنان بنا شده است. 

کد مطلب: ۱۴۲۳۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش‌سرای دانش‌آموزی مرکزی برای هدایت استعدادها و رشد خلاقیت‌های دانش‌آموزان است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در جمع مدیران پژوهش‌سراهای استان اصفهان بیان کرد: پس از سال ها بحث کارشناس پژوهش سراهای دانش آموزی در استان اصفهان احیا شد.

وی افزود: با این حدیث آقا امیرالمومنین (ع)صحبتم را آغاز می کنم. نسل امروز نسلی است که دو ویژگی دارد اول منطق و دلیل می خواهد، دومین ویژگی نسل نوجوان و جوان امروزی این است که تاریخ را قبول ندارد و می گوید تاریخ را حکومت ها بر اساس استدلال خود نوشته اند. کار تعلیم و تربیت امروز خیلی سخت شده است، شناختن دین مبین و حقایق آن به این مساله خیلی کمک می کند.

وی بیان کرد: پژوهش‌سرای دانش آموزی مرکزی است که به به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در دل دانش آموزان، هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان بنا شده است.

بنی لوحی افزود: از اهداف مهم پژوهش‌سرا می توان اشاعه فرهنگ تحقیق و پژوهش فردی و گروهی، رشد توسعه بنیه علمی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت در دانش آموزان، هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهای آنان را نام برد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: مهم‌ترین هدف پژوهش‌سرا این است که پژوهش سراها اولویت های پژوهشی مورد نیاز جامعه را شناسایی می کنند. این که در جشنواره نوجوان خوارزمی تغییراتی انجام می شود، به این دلیل است که باید بر اولویت های جامعه تاکید کنیم.

وی افزود: پژوهش سرای دانش آموزی مرکزی است به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در دل دانش آموزان، هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان. بنابراین تمام فعالیت های پژوهش سرا نیز باید حول این سه محور باشد.

بنی لوحی تاکید کرد: مرجع و پناه دانش آموز برای رسیدن به سوالاتی که برای آنها پاسخی پیدا نکرده است، پژوهش سرای دانش آموزی است و باید بتواند پاسخ سوالات مهمش را در پژوهشسرا پیدا کند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تقویت روحیه همکاری و مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی و ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش آموزان، بسیار مهم و ضروری است، همانگونه که مشاهده می کنید در مدارس مرجعی برای سوالات مهم دانش آموزان نداریم.

بنی لوحی افزود: در استان اصفهان مرکز نوآوری و کارآفرینی را آغاز به کار کرده ایم که اکنون نظم و سازمان گرفته است و پژوهش‌سرای کار و فناوری تعریف شده است. یکی از کارهایی که در این مرکز قصد داریم انجام دهیم و هنوز هم خوب معرفی نکرده ایم، این است که ایده های دانش آموزان در زمینه کارآفرینی، نوآوری را به اینجا ارائه دهند و دانش آموزان حمایت و هدایت شوند.

وی تاکید کرد: مرکز نوآوری و کارآفرینی فضای بسیار خوبی را مهیا کرده برای حمایت از ایده های کارآفرینی و ما بدین طریق فرهنگ کارآفرینی را توسعه می دهیم نه کارآفرینی را، ما نمی خواهیم دانش آموز کارآفرین باشد، می خواهیم فرهنگ کارآفرینی بر او عرضه شود. همچنین در پژوهش‌سراهای دانش آموزی برای هدایت و رهبری دانش‌آموزان بانک اطلاعاتی تشکیل خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از اهداف پژوهش‌سراها، حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح های تحقیقاتی است، هدف بعدی ایجاد زمینه برقراری ارتباط دانش آموز با سایر موسسات پژوهشی است که در این زمینه به نظر خیلی باید کار انجام شود. امسال در جشنواره نوجوان خوارزمی از منطقه تیران دو دانش آموز رتبه کشوری در رشته برنامه نویسی را کسب کردند. قطعا حمایت پژوهشسرا و حمایت مدرسه باعث این موفقیت بوده است. اگر بتوانیم عزیزانی که ایده های ناب و استعدادهای بالا در مدارس دارند را هدایت و جهت دهی کنیم، وظیفه خود را به خوبی انجام داده ایم.

بنی لوحی افزود: مورد بعدی از اهداف پژوهش‌سرا، برگزاری مسابقات علمی و پژوهشی و آزمایشگاهی است که باید در این زمینه صحبت های لازم به عمل آید، 11 محوری که در بحث پژوهش‌سراها و مسابقات علمی و آزمایشگاهی داریم، می خواهم اهمیت زیادی به مسابقات بدهید تا بتواند زمینه ساز شکوفایی استعداد دانش آموزان شود.

وی بیان کرد: آثار و دست‌سازه های پژوهشگران در پژوهش سراها، با نام دانش آموز و نام مدرسه به نمایش گذاشته شود که بسیار تاثیرگذار است.

بنی لوحی همچنین تاکید کرد: دو منبع انسانی و مالی برای جذب دانش آموزان نیاز داریم. امسال به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه بودیم، امیدواریم وضعیت نیروی انسانی که بهبود یافت به پژوهش‌سراها نیز نیروهای خوبی داده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار