معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش دستگاه تربیت نیروی انسانی است
بهارستان یک(پانا) - معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در اولین همایش ملی آموزش و پرورش با محوریت ارتقای بهرهوری، آموزش و پرورش را دستگاه تولید نیروی انسانی دانست که از این رو باید بدان نگاهی نو داشت.
علی فرهادی معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاکید بر تغییر دیدگاه و نگاهی نو به آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر فرآیند دانشجو معلمی را درنظر بگیریم و با دید بهرهوری به آن نگاه کنیم کارهای زیادی را میتوان در این زمینه انجام داده و به ثمر برسانیم، در واقع در شاخصهای بهرهوری بیشترین نظارت و تاکید را باید به منابع انسانی داشته باشیم؛ بنابراین حدود ۹۶ درصد از منابع آموزش و پرورش مستور در منابع انسانی است؛ بنابراین در بهرهوری باید نگاهی نو به آموزش و پرورش بیندازیم، آموزش و پرورش دستگاهی است که منابع انسانی کشور را تولید و تربیت میکند که گرانتر از منابع طبیعی و سایر عوامل است. بنابراین هرچه در باب بهرهوری در آموزش و پرورش تحقیق کنیم نباید تحقیق در تحقیق باشد بلکه آن را بایستی به کار بگیریم.
فرهادی همچنین در راستای تشریح بهرهوری به زبان و دیدگاه علم ریاضی و اهمیت بهرهوری در آموزش و پرورش اذعان کرد: بهرهوری در هر شغل از مهندسی گرفته تا علوم انسانی یک امر بسیار ضروری است ولی در علوم انسانی و منابع انسانی بهرهوری پیچیدگی بیشتری را شامل میشود، در تشریح به زبان ریاضی بهرهوری را نسبت کار انجام شده به نسبت کاری که میتوانست انجام شود مینامند، بنابراین حاصل این کسر را از نگاه ریاضی به بهرهوری اتلاق میکنند، یا در کسر دیگر بیان میشود که خروجی که عبارت است از سود و زیان تقسیم بر هزینهها؛ اصل هزینه ما در آموزش و پرورش یا به عبارتی مخرج این کسر را نیروی انسانی تشکیل میدهد که این هزینه، گرانترین هزینهای است که در هر مدیریتی مصرف میشود. در شاخصهای بهرهوری، عوامل تحت عنوان بازگشت سرمایه بهرهوری فرایندها، زیست محیطی، عملکردی و بهرهوری منابع انسانی هستند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در راستای اشاره به مزایا و معایب بازنشستگی افراد باتجربه و جایگزینی آنان با افراد کمتجربه یادآور شد: بهرهوری از منابع انسانی مهمترین نکته در بهرهوری است که باید توجه خاصی بدان شود و نیروی انسانی به صورت انفرادی یا جمعی باید مورد حمایت قرار بگیرد، در هر حال یک فرد هزینهها و خروجیهایی دارد؛ بایستی در آموزش و پرورش و بهرهوری از آن تمرکز بیشتری بر نیروی انسانی داشته باشیم، در ابتدا جوانی را با عنوان دانشجو معلم وارد آموزش و پرورش و نظام تربیت معلم میکنیم و در اوج اقتدار او را بازنشسته اعلام میکنیم. به تدبیری یک معلم موفق و گرانقدر را از کار معاف میکنیم، بزرگترین خسارت وارده از دست دادن معلمی باتجربه است، از بعد دیگر اما معلم با کیفیت و باتجربهای را که دراختیار داشتهایم را با معلم کمتجربه اما مصمم جایگزین میکنیم.
خبرنگار دانشآموز: رقیه جوادی
ارسال دیدگاه