رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

تربیت نسل آینده دغدغه اصلی نظام تعلیم و تربیت است

خسروپناه: هیات اندیشه‌ورز دانش‌آموزان نخبه ‌راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، تربیت نسل آینده را دغدغه اصلی در نظام تعلیم و تربیت برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۲۲۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تربیت نسل آینده دغدغه اصلی نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش روابط عمومی‌ سازمان‌ ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ الهام یاوری در دیدار با دانش‌آموزان نخبه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: باید به نظام تعلیم، فراتر از وزارت آموزش و پرورش توجه شود. چرا که تعلیم و تربیت امکانات مختلفی نیاز دارد و آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی خود را تغییر دهد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه باید تربیت نسل آینده دغدغه اصلی باشد، افزود: در این زمینه گروه‌های مردمی و دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکر کنم که به دانش‌آموزان توجه زیادی دارد، محدودیت‌های زیادی در کشور وجود دارد اما اگر به دانش‌آموزان فضا داده شود می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) نیز در این نشست با اشاره به دغدغه دانش‌آموزان در حوزه‌های پرورشی، فرهنگی و تربیتی که در این دیدار مطرح شد، اظهار داشت: بین علم و حکمت فرق است، علم، آگاهی است اما حکمت، علم عقلانی، نافع و کارآمد است. باید تلاش کنیم حکیم تربیت کنیم چرا که حکیمان، دلسوز مردم هستند.

خسروپناه درباره مهارت‌های زندگی گفت: متاسفانه افرادی هستند که علم زیادی دارند اما حتی نمی‌توانند با اطرافیان خود تعامل کنند. این مشکل در علم آن‌ها نیست بلکه مشکل در مهارت‌های زندگی است.

هیات اندیشه‌ورز دانش‌آموزان نخبه ‌راه‌اندازی می‌شود

خسروپناه درباره ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه 4 ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، زنان و خانواده و تعلیم و تربیت دارد. برای هر یک از این ستادها هیات‌های اندیشه‌ورز تعریف کرده‌ایم. این هیات‌ها از سراسر کشور به ستادها در موضوعات مختلف کمک خواهند کرد. ستاد تعلیم و تربیت نیز هیات اندیشه‌ورز دانش‌آموزان نخبه را راه‌اندازی می‌کند تا دانش‌آموزان در بخش‌هایی از حکمرانی و تدوین اسناد مشارکت داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابزار امیداوری نسبت به آینده کشور گفت: ۴۰ سال پیش هیچ‌گاه در رتبه‌بندی‌های علمی جایگاهی نداشتیم. آن زمان کشور هیچ چیزی از خود نداشت، دانشگاه‌ها با الگوی غربی راه‌اندازی شده بودند اما اکنون با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دانشمندان و محققان به رتبه ۱۵ تولید علم جهان دست یافته‌ایم. در حوزه‌هایی نظیر نانو در رتبه چهارم جهان و در طب سنتی در رتبه نهم جهان قرار داریم و در حوزه پزشکی بسیار پیشرفت کرده‌ایم، همگی این دستاوردها مایه افتخار است.

وی افزود: یکی از بحث‌های اساسی امروز دنیا که کشورهای انگشت‌شماری به آن می‌پردازند، موضوع کوانتوم و هوش مصنوعی کوانتومی است. محققان ما نیز در این زمینه فعال هستند و به زودی نتایج آن نمایان خواهد شد. اگر این‌ها را بدانید درمی‌یابید که ناامیدی که مشاهده می‌شود، کاذب است. شما نیز با همت، برنامه‌ریزی، نظم و اراده محکم از دانشمندان بزرگ کشور خواهید شد.

خسروپناه ادامه داد: ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به برخی از موضوعات مهم بپردازد و حوزه‌هایی را که نیاز به مصوبه دارد در دستور کار قرار دهد.

در این نشست، دانش‌آموزان نخبه بر تغییر برنامه درسی مدارس، گنجاندن مهارت‌آموزی در برنامه دانش‌آموزان، ایجاد فرصت ویژه برای دانش‌آموزان دختر، بازنگری آموزش سواد رسانه‌ای، توجه به برنامه‌های پرورشی، حضور دانش‌آموزان در سیاستگذاری، استفاده از مشاوران توانمند و متخصص، برنامه‌ریزی برای انجام کارهای پژوهشی، آموزش مهارت لازم برای اشتغال، اختصاص تسهیلات برای اختراعات دانش‌آموزی، توجه به فعالیت‌های فرهنگی نظیر اردوهای دانش‌آموزی، توجه به درس انشا و زبان فارسی و تحلیل درس فارسی تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار