مریم مبینی*

چالشی برای کارگردانی که بازیگری هم می‌کند!

علاقه‌مندان به سریال دیدن سعید زارعی را با نقش‌آفرینی در سریال‌هایی چون «بی‌نشان» و «زندگی زیباست» می‌شناسند اما تئاتری‌ها او را بچه تئاتر می‌دانند که هم‌بازی می‌کند هم کارگردانی.

کد مطلب: ۱۴۱۹۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
چالشی برای کارگردانی که بازیگری هم می‌کند!

سعید زارعی این شب‌ها نمایش «معجون السلاطین» را در تماشاخانه ایرانشهر به‌عنوان کارگردان روی صحنه دارد و نمایش «سیزده‌بدر» با بازی او از 14 آبان در سالن ناظر زاده همان تماشاخانه روی صحنه می‌رود تا چالشی برای او باشد که هر شب هم کارگردانی کند هم‌بازی!

اما نمایش «معجون السلاطین» که با متنی تاریخی-طنز از دیشب 12 آبان روی صحنه رفته است در شب اول توانست سالنی پر را تجربه کند و نکته قابل‌اعتنا واکنش تماشاگران به طنز موقعیت و کلامی اثر بود که در جای درست و همسو با نکات مستتر در متن اتفاق می‌افتاد.

این نمایش که هم‌زمان هم تاریخی است هم معاصر، هم طنز است هم جدی از بازی‌های خوبی بهره برده است و به‌ویژه اینکه همه بازیگران آن مرد هستند و از زن پوش نیز استفاده‌شده کاملاً متناسب با کارکردی است که نقش ملکه دارد و اگر برای این نقش از بازیگر زن استفاده می‌شد ناگزیر به حذف بسیاری از اکت ها می‌شدند که حال با زن پوش کردن بازیگر این چالش را به‌درستی مدیریت کرده‌اند. البته رشاد معینی بازیگر نقش ملکه نیز به‌درستی این نقش را ایفا کرده است و می‌تواند خلا حضور بازیگر زن را با توجه به شرایط موجود و نیازمندی‌های نقش، پر کند.

در کنار همه نکاتی که می‌توان درباره این اثر نوشت مهم‌ترین نکته کارگردانی آن است که توسط سعید زارعی جوان تئاتری انجام‌شده است که گرچه قبلاً نیز تئاتر کارگردانی کرده است ولی اینجا با متنی چندلایه و انتخاب‌های سخت‌تری مواجه بوده است. انتخاب فرم روایت و رسیدن به چنین دکور و لباس‌هایی انتخاب متفاوتی است که نشان از این دارد که او می‌تواند کارگردانی آلترناتیو باشد.

به هر ترتیب این شب‌ها اگر قصد تماشای تئاتر دارید سری به تماشاخانه ایرانشهر بزنید و نمایش کمدی-تاریخی «معجون السلاطین» را تماشا کنید.

منتقد سینما و تئاتر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار