عبدالرضا فرجی راد*

تغییر استراتژی اسرائیل در جنگ

با اینکه بیش از سه هفته از جنگ خونین در غزه می‌گذرد و اسراییل همه روزه ادعا می‌کند بزودی با نیروی زمینی خود وارد غزه می‌شود ولی تاکنون این صحنه اصلی جنگ به وقوع نپیوسته است.

کد مطلب: ۱۴۱۷۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تغییر استراتژی اسرائیل در جنگ

این بدان معنی نیست که اسراییل از اهداف خود که نابودی کامل حماس و جهاد اسلامی است صرف نظر کرده است بلکه به دلایلی که ذکر خواهم کرد راهبرد خود را برای رسیدن به هدف تغییر داده است. بنظر می رسد اسراییل بجای یک حمله گسترده به غزه، حملات غیر تعجیلی و تصرف تکه ای تثبیتی را انتخاب کرده و به همین دلیل است که وزیر جنگ و نخست وزیر رژیم به طور مداوم اعلام می کنند که این جنگ ماه ها به طول خواهد انجامید. برای انتخاب این راهبرد توسط سیاسیون و نظامیان اسراییل که بنظر می رسد مورد موافقت ایالات متحده امریکا هم هست و یا حداقل امریکا نیز این روش را به روش حمله یکسره و سراسری ترجیح میدهد دلایل ذیل را می‌توان ذکر کرد:

۱- -نگرانی از تلفات بالای سربازان اسراییلی تقریبا از بین می رود و نیروهای اسراییلی حساب شده و مرحله به مرحله پیش می روند. روندی که در دوشب گذشته طی شده و اسراییلی‌ها توانسته‌اند پیشروی هایی محدود در داخل غزه داشته باشند.

۲-تلفات غیر نظامی فلسطینی محدودتر می شود و کمتر تحت فشار افکار عمومی جهانی قرار می گیرند.

۳-احتمال تلف شدن اسرای اسراییلی کمتر می شود و یا حداقل تعدادی از انها زنده خواهند ماند.

۴-بنظر می رسد این برآورد را خواهند داشت که در جنگی طولانی مدت، جمعیت ۲/۵میلیونی غزه بخاطر بیخانمانی و کمبود های شدید پزشکی، غذایی و ابی انقدر خسته می شوند که به حماس فشار خواهند آورد و کشورهایی همچون مصر مجبور می شوند که مرز رفح به صحرای سینا را باز کنند و بخشی از جمعیت در آن مکان مستقر خواهند شد. سیاستی که اسراییلی ها از روز اول درگیری دنبال می کردند.

۵-با این روش از جنگیدن مسئولان رژیم اسراییل فکر می کنند که فشار بر روی آنها برای آزاد سازی اسرا بخاطر امید برای زنده ماندن کم می شود و جامعه اسراییل بتدریج خود را برای یک جنگ چندین ماهه عادت میدهد بویژه انکه وقتی ملاحظه کنند قطعه قطعه از زمینهای غزه به تصرف در میاید.

۶-فشار دولت های عرب روی اسراییل برای اتش بس بخاطر تلفات بالای غیر نظامی‌های غزه است والا چه بسا بسیاری از این دولت‌ها خود علاقمند به حذف حماس هم هستند.لذا کاهش تلفات غیر نظامی میتواند این فشارها را کم کند.

۷-این روش از جنگیدن مقطعی می تواند احتمال درگیری گسترده با حزب الله و دیگر گروه‌های نیابتی را کمتر کند. نتانیاهو و دیگر وزرا و نظامیانی که از روز اول حمله حماس جمهوری اسلامی را مقصر اصلی و ترتیب دهنده این جنگ تلقی می کردند دیشب اعلام کردند که مشخص نیست که ایران از برنامه ریزی و زمان حمله خبر دار بوده باشد. هدف از این سخنان آنهم از سوی نتانیاهو دور نگهداشتن جمهوری اسلامی و گروه های نیابتی از درگیری مستقیم است که در صورت وقوع چنین درگیری بویژه با حزب الله، مساله غزه نمی تواند مساله اصلی جنگ باشد.

با توجه به مراتب فوق بنظر می رسد حملات زمینی که از دوشب قبل آغاز شده در شب های بعد هم بر اساس راهبرد انتخابی دنبال شود. ولی اینکه آیا این راهبرد را طرف یا طرف‌های مقابل چگونه می توانند غیر عملی سازند که حتما بفکر خواهند بود به زمان نیاز است. این طرحی است که رژیم اسراییل برای خود برنامه ریزی کرده است.

*کارشناس بین‌الملل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار