در پایان نخستین ماه سال آبی جاری رخ داد؛

ورود ۴ میلیون مترمکعب آب به سد خشک شده «وشمگیر»

تهران (پانا) -بهبود وضعیت بارش‌ها در پایان نخستین ماه سال آبی جاری سبب شد تا سد «وشمگیر، گلستان، بوستان» در استان گلستان که تا پیش‌ از این خشک شده بود، دارای چهار میلیون مترمکعب آب شود.

کد مطلب: ۱۴۱۵۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ورود ۴ میلیون مترمکعب آب به سد خشک شده «وشمگیر»

نخستین ماه سال آبی جاری در حالی به پایان رسید که وضعیت بارش‌ها در آن بهبود یافته بود.عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب هم در این باره با بیان اینکه در نخستین ماه سال آبی جاری ۸.۴ میلیمتر بارش در کل کشور رخ‌ داده است، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته که ۲.۱ میلیمتر بارش داشته‌ایم، رشد ۳۰۵ درصدی دارد.

این افزایش بارش‌ها بر وضعیت سدهای کشور هم اثر مثبت داشته است. اثر این بارش‌ها در برخی سدها بیشتر بوده است که از جمله سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان که در هفته‌های گذشته به طور کامل خشک بود، قابل توجه است.

در حالی که این سد از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۲ مهر هیچ میزان موجودی آب نداشت، اما تا پایان مهر چهار میلیون مترمکعب آب وارد این سد شد؛ بر این اساس رشد بیش از ۴۰۰ درصدی برای این سد نسبت به سال گذشته رقم خورد.

اکنون درصد پُرشدگی سد وشمگیر، بوستان و گلستان که پیش از این صفر بوده، به سه درصد رسیده است.

علاوه بر این سد، سدهای «اکباتان ابشینه» در استان همدان، ایلام در استان ایلام، زاینده‌رود در استان اصفهان و نیز کرخه در استان خوزستان با رشدهای چشمگیر موجودی آب نسبت به سال آبی گذشته روبه‌رو شده‌اند.

براین‌اساس، موجودی مخزن سد اکباتان از ابتدای سال آبی جاری تا آخر مهر به سه میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۳۰ درصد رشد یافته است. درصد پرشدگی فعلی این سدهم به هشت درصد رسید.

موجودی آب سد ایلام در استان ایلام هم از ابتدای سال آبی جاری تا پایان مهر به ۴۸ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

درصد پرشدگی این سد هم اکنون ۷۸ درصد است.

موجودی آب در مخزن سد زاینده‌رود هم از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر مهر که ماه نخست سال آبی جاری است به رقم ۴۱۰ میلیون مترمکعب رسید. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز رشد ۱۹۴ درصدی دارد و درصد پرشدگی فعلی این سدهم ۳۳ درصد است.

سد کرخه در استان خوزستان از ابتدای سال آبی جاری تا آخر مهرماه یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

البته «امین فضل کاظمی» کارشناس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: وجود ترسالی در سال‌های پربارش دلیل بر جبران کمبود آب نخواهد بود و به همین میزان نیز باید خود را با شرایط خشکسالی و تنوع در نوع کاشت محصولات کشاورزی وفق دهیم و تصمیم های مقطعی اتخاذ نکنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار