کارگردان افغان در گفت‌وگو با پانا:

برایم مهم بود فیلمم در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته باشد

تهران (پانا) - سمیح ساغمان کارگردان افغان که با مستند «گلاب‌گل» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد می‌گویدجشنواره فیلم کوتاه تهران، بهترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است و زبان این فیلم فارسی بوده و از آنجا که زبان ایران و افغانستان به هم نزدیک است و به همین دلیل برایش مهم بود فیلم او در این جشنواره حضور داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۱۵۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برایم مهم بود فیلمم در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته باشد

سمیح ساغمان کارگردان افغان مستند «گلاب‌گل» در گفت‌وگو با پانا درباره ساخت فیلم «گلاب گل» و حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت:«این فیلم را دو سال پیش در افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان فیلمبرداری کردیم. فیلم درباره پسری به همین نام (گلاب‌گل) است که بدون هر دو دست به‌دنیا آمده و در منطقه‌ای کوهستانی بدون امکانات اولیه زندگی می‌کند. گلاب‌گل پدر خود را در جنگ از دست داده و عمویش او را نجات داده و همه کارهایش را عمویش انجام می‌دهد؛ در ادامه این سوال برای مخاطب ایجاد می‌شود که اگر عمویش او را ترک کند گلاب‌گل چگونه به زندگی خود ادامه می‌دهد.»

وی درباره آثاری که در این جشنواره حضور دارند گفت: «برخی از فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره را دیدم و فیلم «یوفو» نظر مرا جلب کرد و تاکنون بهترین فیلمی بوده که در این جشنواره دیدم. در بخش بین‌الملل هم فیلم «خانه‌ای که داشتیم» و «مونگاتا» نظرم را جلب کرد.»

این مستندساز درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «درباره این جشنواره پیش از این اطلاعاتی داشتم و می‌دانستم بهترین جشنواره فیلم کوتاه ایران است به هر حال زبان این فیلم فارسی بوده و از آنجا که زبان ایران و افغانستان به هم نزدیک است برایم مهم بود فیلمم در این جشنواره حضور داشته باشد. تاکنون جشنواره و مهمان‌نوازی ایرانیان بسیار خوب بوده است و خوشحالم اینجا هستم. برای من بردن تندیس و جایزه اهمیت ندارد، چیزی که مهم است این است که من اینجا حضور دارم، مخاطبان جشنواره گلاب‌گل را دیدند و با فیلمسازان دیگر از ایران و کشورهای مختلف آشنا شدم.»

ساغمان ادامه داد:«از مهمان‌نوازی ایرانیان تشکر می‌کنم، من مستندساز هستم و دلیل حضورم در این جشنواره این است تا از بی‌گناهی مردم نقاط مختلف دنیا مانند افغانستان، سوریه و سودان را با فیلمم نشان دهم و برایم مهم است که آدم‌ها داستان این افراد بی‌گناه را بدانند.»

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار