وزیر تعاون،‌کار و امور اجتماعی:

آموزش‌ها در وزارت آموزش‌و پرورش به سمت آموزش‌های مولد سوق پیدا کرده است

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قدردانی از زحمات وزارت آموزش و پرورش در زمینه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار، عنوان کرد آموزش‌ها در وزارت آموزش‌و پرورش به سمت آموزش‌های مولد سوق پیدا کرده است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌ها در وزارت آموزش‌و پرورش به سمت آموزش‌های مولد سوق پیدا کرده است

مصوبات چهل‌و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهل و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اظهار کرد: مصوبات ما در صدد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است.رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی و اصلاح ضریب جینی در مشاغل خانگی موثر است.مشاغل خانگی به دنبال تسهیل در معیشت خانوار است.این شغل وابسته به زمان نبوده و با مدیریت زمان در کاهش ترافیک موثر است.

مرتضوی تصریح کرد:‌ دولت منابع متعددی را برای ایجاد اشتغال در کشور تخصیص داده است که اجرای آن در تبصره 16 و 18 قانون بودجه تبیین شده است. تسهیلات تکلیفی و قرض‌الحسنه برای اشتغال در کشور برای صنایع سنگین، متوسط و اشتغال خرد و خانگی پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن سرمایه‌گذاری دولت در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد زیرساخت‌ها برای اشتغال انجام شده است.

وزیر تعاون،‌کار و امور اجتماعی عنوان کرد:‌ در حوزه اشتغال خانگی در دو سال گذشته بالغ بر 250 هزار فرصت شغلی با تسهیل‌گری در صدور مجوزها ایجاد شده است. بنای ما بر این است که در کمترین فرصت زمانی مجوزهای لازم را از طریق دستگاه‌های اجرایی صادر شود و تسهیلات لازم نیز به این منظور پیش‌بینی شده است.

3 هزار میلیارد تومان بودجه برای مشاغل خانگی در سال جاری پیش‌بینی شده است

مرتضوی میزان بودجه مشاغل خانگی در سال جاری را 3 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:‌ این بودجه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و صندوق‌های خانگی و قرض‌الحسنه‌ای نیز که ایجاد شده‌اند در کنار بانک‌ها کمک به ایجاد شغل را در دستور کار دارند.

907 هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است

وزیر تعاون،‌کار و امور اجتماعی تاکید کرد: از تابستان 1401 تا تابستان 1402 بالغ بر 907 هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است که به معنای فرصت شغلی منهای بازنشستگانی است که در آن بازه زمانی بازنشسته شده و منهای افرادی است که مستمری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند به عبارت دیگر دولت باید یک میلیون و 350 هزار فرصت شغلی ایجاد کند تا 907 هزار شغل از این میزان اشتغال خالص باشد. در دو دهه گذشته این میزان اشتغال بی‌نظیر بوده و اکنون نرخ بیکاری به 7 درصد رسیده که نسبت به سال قبل با کاهش 1 درصدی همراه شده است.

مرتضوی با اشاره به اشتغال فارغ‌التحصیلان در کشور عنوان کرد:‌ نرخ بیکاری افراد تحصیل‌کرده کاهش یافته و نرخ اشتغال بانوان افزایش یافته است. پیش‌بینی ما این است که با رشد اقتصادی مطلوبی که صورت گرفته است در ماه‌های آتی شاهد رونق بیشتر اشتغال در کشور باشیم.

وی افزود: مشاغل خانگی نوعی استاد شاگردی است و به میلیون‌ها فرصت و صنعت خواهیم رسید.بخشی از تولیدات کشورهای با پیشرفت اقتصادی مناسب از تولیدات مشاغل خانگی است که یکی از آنها قطعات کوچک خودرو است.

مرتضوی با اشاره به سفری که به کرمان داشته است، اظهار کرد: در این سفر عنوان شد که درآمد و گردش مالی صنعت گوهرتراشی، ۳۴۰ میلیارد دلار است و هند و پاکستان در این زمینه پیشگام هستند.بنابراین مشاغل خانگی می‌توانند به مشاغل پردرآمد بدل شوند.

وی تصریح کرد: در گذشته‌های دور مسگری، آهنگری و دامداری خرد در کنار خانه بودند و نقش موثری در کاهش هزینه از جمله جا و مکان تولید داشته است.

وی تاکید کرد: مشاغل خانگی موجب تسهیل ورود زنان به بازار کار که از اهداف دولت است خواهد شد.خوشبختانه سهم مشاغل خانگی از کل مشاغل ایجاد شده ۱۵ درصد است.در بازه زمانی شروع به کار دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار شغل خانگی ایجادشده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد:این جلسه به منظور کمک به این دسته از مشاغل است.بانک‌های عامل به میدان آمده‌اند و ۳ هزار میلیاردتومان اعتبار به این بحث اختصاص یافته است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از تابستان 1401 تا تابستان 1402 به میزان 907 هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است.این آمار بر اساس گزارش مراکز رسمی مرکز آمار است و نرخ بیکاری در کانال ۷ درصد قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بار ایجاد ۱ میلیون فرصت شغلی بر دوش کارآفرینان و صاحبان سرمایه است،‌تاکید کرد: باید سخت‌گیری‌ها را در مشاغل خرد کاهش داد تا بتواند نقش موثرتری در ایجاد شغل داشته باشد.

در این نشست کریمی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون نیز گفت: تفاهم‌نامه‌های متعددی با بانک‌ها برای توسعه مشاغل خانگی به امضا رسیده و تعداد رشته‌های مشاغل خانگی به بیش از ۶۰۰ رشته شغلی رسیده است.

وی افزود: وزارت صمت اینماد را به مشاغل خانگی اعطا کرده تا بتوانند با استفاده از فضای مجازی تولیدات خود را به فروش برسانند.

کریمی عنوان کرد: هدفگذاری ایجاد ۷۵ هزار شغلی با استفاده از مشاغل خانگی انجام شده تا بتوان بخشی از هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل را با استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی تامین کرد.

رشد ۳۳ درصدی ایجاد مشاغل خانگی

همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی نیز در این نشست عنوان کرد:فاصله زیادی میان مشاغل ایجادشده در دولت سیزدهم با دولت قبل وجود دارد.امسال ۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای ایجاد مشاغل خانگی پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته با رشد ۳۳ درصدی همراه است.

زنان بیشترین جامعه هدف ما در مشاغل خانگی هستند

وی با بیان اینکه زنان بیشترین جامعه هدف ما در مشاغل خانگی هستند، عنوان کرد: ۱۷۲ هزار مجوز ایجاد مشاغل خانگی متعلق به زنان بوده است و با ۸ بانک عامل برای پرداخت تسهیلات قرص‌الحسنه به متقاضیان مشاغل خانگی تفاهم شده است.

همتیان تصریح کرد: فرش، تولیدات دامی،صنایع دستی قالیبافی و امور خدماتی شامل تولیدات فرهنگی از جمله بیشترین مشاغلی هستند که مجوز فعالیت گرفته‌اند.

سیاح، رئیس مرکز ملی مطالبات و پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاد نیز در این نشست بیان کرد: رویکرد دولت در حمایت از مشاعل خانگی باید تغییر کند.در نظرسنجی‌های انجام شده از متقاضیان مشاغل خانگی، ۷۰ درصد منتظر دریافت وام بوده‌اند و ۹۰ درصد مشکل دریافت وام داشته‌اند و کمتر به مشتری و بازار اشاره شده است. بنابراین ما باید رویکردها به جای تسهیلات‌دهی به ایجاد بازار و مشتری تغییر دهیم. به همین دلیل تفاهم‌هایی با شهرداری‌ها برای در اختیار قرار دادن بازار برای عرضه محصولات تولیدی مشاغل خانگی در حال انجام است. وی در این نشست بر بحث ساماندهی فروشندگان سیار و استانداردشدن فعالیت آنها تاکید کرد.

در این نشست یکی از پیشنهادات این بود که در تعریف مشاغل خانگی آورده شود هر شغل خانگی آزاد باشد مگر آنکه در فهرست ممنوعه باشد.

از جمله ممنوعه‌ها نیز آسیب فرهنگی،آلودگی بهداشتی، خطرات انفجار و آتش‌سوزی، آلودگی صوتی با بوی ناهنجار است.

دهقانی، نماینده وزارت میراث‌فرهنگی درباره این پیشنهاد گفت: باوجود نظارت بر مشاغل خانگی تولیدات نامتعارف با فرهنگ ایرانی و اسلامی به فروش می‌رسد و خطر امکان تولیدات غیرفرهنگی وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار