حمید گلی، بازیگر:

نسل پرورش نیافته می‌تواند آینده جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد

فیتیله جمعه تعطیله، برنامه‌ای جذاب برای تمام سنین جامعه بود

تهران (پانا) - حمید گلی؛ بازیگر تئاتر و تلویزیون، که بیشتر با ایفای نقش در برنامه تلویزیونی فیتیله شناخته می‌شود، با اشاره به پرورش نسل آینده با ساخت و تولید محتواهای فاخر برای کودک و نوجوان بر برنامه‌ریزی کلان و اختصاص سرمایه مناسب در این حوزه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۳۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نسل پرورش نیافته می‌تواند آینده جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد

حمید گلی؛ درباره علل حضور خود در فعالیت های هنری مربوط به کودک، به پانا گفت: «علت حضور من در تولید برای کودکان، علاقه وافر من به آموختن، آموزش و پیشرفت در زمینه هنر و بازیگری بود. بعد از گذشت مدتی و ارتباط گیری من با رشته نمایش و اجرای نمایش و تولید برنامه برای کودکان و نوجوانان این مسئله مزید بر علت شد تا من در این حوزه پایداری و تلاش کنم و ارتباط خودم را با مخاطبان خودم که کودکان بودند به خوبی حفظ کنم. همین دو امر علت حضور من در این حوزه به شمار می رود.»

وی درباره شکل گیری طرح برنامه فاخر فیتیله عنوان کرد: «از سال ۱۳۶۷ من به همراه محمد مسلمی به تولید کار نمایشی در تلویزیون می پرداختیم. در دهه هشتاد ایده برنامه فیتیله شکل گرفت. مقصود نعیمی؛ مدیر گروه کودک شبکه دو در آن زمان ایده تولید یک برنامه ۱۰ دقیقه ای با حضور یک مجری و یک عروسک برای تولید داشتند که ما در ابتدا به صورت آزمایشی برنامه فیتیله را روی آنتن بردیم و سپس، طی ۱۶ سال روی آنتن شبکه دو سیما بود.

گلی برنامه فیتیله را، برنامه ای مفرح و جذاب برای تمام اقشار و سنین جامعه دانست و افزود: «ما در طی سال های تولید برنامه فیتیله سعی کردیم پاسخگوی احوال خانواده ها باشیم. ماهیت و محوریت اصلی برنامه مختص کودکان و نوجوانان بود، اما موضوعاتی مطرح می شد که برای خود خانواده ها جذاب و حائز اهمیت بود و مهم تر از هرچیزی ایجاد یک فضای شاد و مفرح با بهره گیری از موسیقی، نمایش و شعر و... بود.»

وی ادامه داد: «ما سعی کردیم با حداقل ها، حداکثرها را به مخاطبان ارائه دهیم و همچنان و بعد از گذشت سال ها مردم در جامعه از ما به عنوان بخشی از خاطرات خوب زندگی خودشان یاد می کنند و این موضوع بسیار خوشایند است. موفقیت برنامه فیتیله، به سبب تلاش یک مجموعه بزرگ بود. باید تشکر و قدردانی کرد از علی فروتن، محمد مسلمی، گروه تولید محتوا، نویسندگان و شعرا،گروه های موسیقی، طراحان دکور، لباس و گریم و ...که هرکدام عاملی مهم برای این موفقیت بزرگ بودند.»

وی با اشاره به عدم توجه ویژه به تولید آثار در حوزه کودکان و نوجوانان طی سال های اخیر عنوان کرد: «پاسخگوی این موضوع، مسئولان این حوزه هستند که باید با صبر و علاقه، برنامه ریزی و اختصاص بودجه مناسب و ... در پیشرفت آثار تولیدی در حوزه کودکان و نوجوانان گام بردارند. وظیفه بنده و همکارانم در این حوزه اجرا و تولید یک برنامه مناسب برای کودک و نوجوان است.»

گلی با اشاره به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و یک چشم انداز مناسب و سرمایه گذاری مناسب در این حوزه ادامه داد: «یکی از مشکلات عمده در هر جشنواره ای عدم توجه و برنامه ریزی و آینده نگری است. ما وقتی به یک جشنواره نزدیک می شویم تازه به فکر تولید می افتیم. اگر برنامه ریزی دقیقی انجام شود کیفیت هر جشنواره ای بالا می رود و دیگر شاهد این بی نظمی ها و کمبود کیفیت ها نیستیم. حداقل باید از اختامییه یک جشنواره برای سال بعد از آن برنامه ریزی هایی صورت گیرد. قطعا کارگردانان، نویسندگان، بازیگران و تهیه کنندگان حوزه کودک، علاقه فراوانی به تولید محتوا دارند اما در حوزه های مدیریتی کاری از آنها ساخته نیست. این کمبود به علت همین بی نظمی و نبود توجه توسط مسئولان مرتبط است. ما باید یک چشم انداز واقع بینانه و سرمایه گذاری درستی پیرامون حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم، چرا که آنها سرمایه اصلی جامعه ما هستند. اگر می خواهیم نسل آینده مفیدی داشته باشیم باید سرمایه گذاری کلان داشته باشیم. ما باید سعی کنیم برای کودکان و نوجوانان آثاری جذاب و مناسب بسازیم تا آنها مجبور به دنبال کردن کارهای مرتبط با بقیه اقشار سنی نشوند، چرا که دنیای بچه ها دنیای متفاوتی است.»

گلی در توصیه ای به افراد علاقه مند به حوزه هنر تصریح کرد: «تنها توصیه و نقطه نظر من برای افرادی که قصد حضور در عرصه هنر را دارند، برای ارتباط گیری موثر با هنر، مطالعه زیاد و گفتگو با افراد صاحب نظر در شاخه های متنوع هنری می تواند افراد را به یک چشم انداز مناسب در این مقوله برساند.»

گلی در سخنان پایانی خود اذعان کرد: «در انتها از لطف شما سپاسگزارم و از مردم دعوت می کنم که به دیدن نمایش های ما بیایند.ما هر روز در تالار هنر به جز شنبه ها ساعت ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ نمایش "دورگردها" را به کارگردانی علی فروتن؛ به روی صحنه می بریم و همچنین ساعت ۷ نمایش "سیندرلا" به کارگردانی مریم کاظمی به روی صحنه می رود که در هر دو نمایش بنده و علی فروتن حضور داریم. از مردم مهربان در خواست داریم که به تماشای تئاترهای مختلف به ویژه تئاترهای کودکان بروند چون تئاتر کودک نیازمند کمک مخاطبان خودش است.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار