کنعانی:

کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، امروز چشم بر حقایق بسته‌اند

همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری همواره مورد توجه ایران و مصر بوده است/ آیا حقوق بشر شامل حال شهروندان فلسطینی می‌شود؟

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه صهیونیست‌ها، مردم غزه را از دسترسی به نیازهای طبیعی انسانی محروم کرده‌اند، گفت کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند‌ و همواره شعار دروغین حقوق بشر سر می‌دهند، امروز چشمان خود را بر حقایق بسته‌اند.

کد مطلب: ۱۴۱۳۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، امروز چشم بر حقایق بسته‌اند

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شاهد مقاومت ملتی هستیم که قدمتی هزار ساله در فلسطین دارند. امروز آسمان غزه غرق خون شهروندان بی‌گناه است. صهیونیست‌ها با واکنش طبیعی ملت فلسطین مواجه هستند. امروز فلسطینیان مظلوم‌ترین ملت هستند و فریاد شجاعت و مظلومیت آنها را در چهره کودکان غزه را می‌بینیم. ملت‌های جهان می‌بینند که حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان زیر پا گذشته شده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها، مردم غزه را از دسترسی به نیازهای خود محروم کرده‌اند. جای تاسف و تاثر است که کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند‌ و همواره شعار دروغین حقوق بشر سر می‌دهند، امروز چشمان خود را بر اینگونه حقایق بسته‌اند. آیا حقوق بشر شامل حال شهروندان فلسطینی می‌شود؟ برخورداری از حقوق طبیعی انسانی شامل حال فلسطینیان می‌شود؟

کنعانی گفت: حمایت از حقوق ملت فلسطین یک مسئولیت است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئول در خصوص مساله فلسطین همواره با حساسیت و دقت این موضوع را پیگیری کرده است. تماس و گفت‌وگو با سران کشوهای اثرگذار و دارای نفوذ صورت گرفته است. سازمان همکاری‌های اسلامی در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: اقدامی که از سوی مقاومت صورت گرفت پاسخ حق به رژیم صهیونیستی بود و دولت افراطی رژیم صهیونیستی اقدامات و تحریک آمیزی بسیاری علیه قدس شریف و مسجد‌الاقصی انجام داد و زمینه‌ساز این شرایط شد بنابراین مقاومت، حق ملت فلسطین است.

دلیل اصلی بحران در منطقه، اشغال است

وی درباره گفت‌وگوی امانوئل مکرون با آیت الله رئیسی، گفت: ما معتقد هستیم که دلیل اصلی بحران در منطقه، اشغال است. تا زمانی که اصل اشغال در منطقه وجود دارد، بحران نیز وجود خواهد داشت. آنانی که به دنبال تقویت امنیت و صلح هستند، باید به ریشه بحران توجه داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه نیز بیان کرد: مقاومت ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ها را حق خود می‌داند و توقع دارند که جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی تلاش کنند که کریدور انسانی برای چندین هزار مجروح غزه باز شود. اعلام کردند که مقاومت تا مدت‌های طولانی آمادگی نظامی دارد اما رژیم صهیونیستی، جنگ را به مناطق مسکونی کشانده است. انتظار داشتند که در اجلاس آتی همکاری اسلامی، صدای ملت مظلوم فلسطین باشند.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سفر وزیر اقتصاد کشورمان به مصر و احیای روابط با این کشور، گفت: سفری که انجام شد در چارچوب شرکت در اجلاس صندوق توسعه اسلامی بود و در همان چارچوب با همتای مصری خود درباره همکاری دوجانبه دیدار و مذاکره کردند. همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری در سال‌های اخیر مورد توجه ایران و مصر بوده است و این همکاری‌ها در سطوح مختلف وجود داشته است. خوشبختانه در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد و ان‌شالله شاهد روابط بهتری خواهیم بود.

وی در خصوص برگزاری اجلاس «یک کمربند یک راه در پکن» نیز اظهار کرد: ما از ابتکار کمربند راه استقبال کردیم و در این مسیر تلاش‌های خود را انجام دادیم و معتقدیم اینگونه ابتکارها با نگاه به منافع مشترک است. طبیعتاً چنین ابتکارهایی مورد حمایت ایران است و ما با چین در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی داریم.

هیچ تحول جدیدی درباره دارایی‌های آزادشده ایران رخ نداده است

وی درباره اظهارات کنگره آمریکا درباره نقش ایران در حمله حماس و تلاش برای بلوکه شدن پول‌های ایران در قطر گفت: این اتهامات باطل است و دیدگاه‌های خود را صریح بیان کردیم. موضع ما روشن است. ما عملاً در این زمینه در چارچوب حق طبیعی خود عمل کردیم. اظهارات مقامات آمریکایی با انگیزه سیاسی و فرار رو به جلو و منحرف کردن افکار عمومی درباره جنایات رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا است. مسئولیت آمریکا روشن است. هیچ تحول جدیدی درباره دارایی‌های ایران رخ نداده و منابع در چارچوب تعریف شده در دسترس است و در صورت نیاز از آن بهره‌برداری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به نقش آمریکا در جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، بیان کرد: معتقدیم که دولت آمریکا درگیر جنگ از منظر نظامی است. مقامات آمریکا اعلام کردند که ناوگان دریایی و ناو هواپیمابر را گسیل کردیم و ناو دوم را هم گسیل می‌کنیم. همچنین اعلام کردند منابع زیادی را در نظر گرفتیم. در خبرها دیدم که ۸ میلیارد دلار به طور فوق العاده برای حمایت از رژیم اسرائیل در نظر گرفتند. باتوجه به پایان ذخایر راکتی و موشکی صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها اعلام کردند که مقادیر جدیدی از موشک‌ها را در اختیار اسرائیل قرار دادیم. آمریکا در حال حمایت از اسرائیل است.

نقش شورای امنیت سازمان ملل نقشی کلیدی است

وی درباره گفت‌و‌گوها با کشورهای چین و روسیه در خصوص تحولات فلسطین گفت: ما با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت مساله مواجهیم و از تلاش‌های دیپلماتیک دریغ نداریم. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل یک نقش کلیدی است. شورای امنیت در قبال صلح مسئولیت دارد و گفتگو با چین و روسیه هم با توجه به نقش این دو کشور در شورای امنیت صورت گرفته است. همه معتقدند که شرایط نگران کننده است و در صورت عدم پایان دادن به جنایات، دامنه بحران می‌تواند گسترش پیدا کرده و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند و این مسئولیت متوجه همه کشورها است.

کنعانی در خصوص عادی‌سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی گفت: اقدامی که برخی کشورهای منطقه در عادی سازی روابط انجام دادند یک اقدام غیرقابل قبول بود. عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی برای هیچ طرفی در منطقه تولید امنیت نمی‌کند. آنانی که فکر می‌کردند عادی‌سازی می‌تواند بازدارنده جنایات صهیونیست‌ها باشد، آنچه در حال رخ دادن است نشان می‌دهد تصور درستی نبوده است. اگر فکر می‌کردند می‌توانند امنیت خود را تامین کنند اکنون می‌بینیم که رژیم صهیونیستی هم از تامین امنیت خود ناتوان است. ملت فلسطین در جریان اقدام اخیر نشان داد از خواست و اراده و توان لازم برای مقابله با رژیم صهیونیستی برخوردار است و از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و اقدام آنان می‌تواند خط بطلانی بر مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها بکشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار