دبیر ادبیات فارسی آموزشگاه شهید حججی بهارستان:

زبان فارسی، سرشار از هنرنمایی‌های ایرانیان است 

بهارستان یک (پانا) - استاد ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی و دبیر ادبیات فارسی آموزشگاه شهید حججی، ادبیات فارسی را سرشار از هنرنمایی‌های ایرانیان بیان کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
زبان فارسی، سرشار از هنرنمایی‌های ایرانیان است 

زهرا معنوی‌پور، استاد ادبیات‌فارسی دانشگاه بوعلی و دبیر ادبیات آموزشگاه شهید حججی در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «زبان‌فارسی میراث گرانبهای نیاکان ما است که بخش بزرگی از هویت و شخصیت ملی ما به آن وابسته است، ایرانیان، دلبسته این یادگار کهن پیشینیان خود هستند و به آن افتخار می‌کنند‌. زبان‌ فارسی، سرشار از هنرنمایی‌های ایرانیان است که در شعر و نثر نمود پیدا کرده و جهانیان را به تحسین واداشته است. چنانچه شکوه حماسی سرایی فردوسی وسعت اندیشه مولوی و مردم‌شناسی سعدی، عظمت فکری حافظ باعث رشک مردمان جهان است.»

معنوی‌پور همچنان خاطرنشان کرد: «زبان‌ فارسی یکی از استوار‌ترین بنیادهای وحدت ملی کشور ماست، زبان‌ فارسی نزد ایرانیان جایگاه ارزشمندی دارد؛ زیرا عامل پیوند مردم به گذشته پر افتخارشان است.»

وی به دانش‌آموزان توصیه کرد: «با وجود اینکه زبان فارسی، بنیادی ترین عانل وحدت طی ایرانیان است بنیاد زبان مادری را در مقابل زبان فارسی قرار داد و به دانش‌آموزان توصیه می‌شود در حفظ زبان مادری خود کوشا باشند و کلمات یگانه را وارد زبان‌فارسی نکنند.»

معنوی پور همچنان در رابطه به خواندن کتاب به دانش‌آموزان توصیه کرد: «شاهنامه بخوانید، زیرا شاهنامه از سترگ‌ترین سروده‌های حماسی جهان است. حاصل نزدیک به سی سال از عمرِ ابوالقاسم فردوسی که پیش از آنکه فردوسی سردون شاهنامه را آغاز کند، «دقیقی» که شاعر نامی و هم‌دوره فردوسی بود، به سردون شاهنامه پرداخت اما بخت با او یار نبود و تنها توانست هزار بیت از داستان گشتاسب و ارجاسب تورانی را روایت کند. او چهل ساله نشده بود که به دست غلامش کشته شد.»

این دکترای ادبیات فارسی به دانش‌آموزان کنکوری توصیه کرد:« بهتر است در دو هفته پیش از کنکور برنامه منظمی را برای خود در نظر بگیرند. مطمئناً خیلی از داوطلبان تاکنون برنامه‌های مطالعاتی و تغذیه‌ای داشته‌اند. هر شب بهتر است داوطلب به مدت چند دقیقه تمام کارهایی را که قرار است در جلسه کنکور انجام شود، مرور کند. این کار موجب می‌شود عاداتی که در جلسه کنکور مورد نظر فرد است، در ذهن او تثبیت شوند.»

وی در ادامه گفت: «زبان یکی از مهم‌ترین عناصر شکل‌گیری یک هویت مشترک است زبان به باور اکثر فرهنگ‌شناسان، مهم‌ترین عنصر فرهنگی برای ایجاد هویت جمعی است.»

معنوی‌پور، دبیر ادبیات آموزشگاه شهید حججی در ادامه گفت: «زبان فارسی که پیونددهنده مردمان ایران‌زمین در طول اعصار بوده، فراز و نشیب‌های بسیاری را از سرگذرانده است. در این میان شاعران ما سهمی مهم و دوران‌سازی در این تحولات بر عهده داشته‌اند. در واقع شاعران در ادوار مختلف، پاسداران زبان فارسی بوده‌اند.»

خبرنگار دانش‌آموز: هستی بیرنگ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار