عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

مقاوم‌سازی‌ سازه‌ها مهم‌ترین راه پیشگیری از خسارت‌های زمین‌لرزه است

مشهد(پانا) - دکترای تخصصی لرزه، زمین، ساخت و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت مهم‌ترین راه پیشگیری از خسارت‌های حاصل از زمین‌لرزه، مقاوم‌سازی‌ سازه‌هاست.

کد مطلب: ۱۴۱۱۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
مقاوم‌سازی‌ سازه‌ها مهم‌ترین راه پیشگیری از خسارت‌های زمین‌لرزه است

سید کیوان حسینی، دکترای تخصصی لرزه زمین ساخت و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مبحث زمین لرزه مبحث نسبتاً پیچیده‌ای است و عوامل مختلفی دارد. یکی از انواع زلزله که مهم است زلزله‌های تکتونیکی یا زمین ساختی است. این زلزله‌ها حاصل حرکت صفحات زمین و تمرکز تنش و انرژی در فاصله بین آنهاست.

وی گفت: از آزاد شدن انرژی حاصل از حرکت این صفحات، زلزله‌های نسبتاً بزرگ می‌تواند ایجاد شود که در حقیقت مورد توجه بشریت است؛ چرا که به خاطر این نوع از زلزله‌ها خسارت زیادی حادث می‌شود.

وی بیان کرد: نوع دیگری از زلزله‌ نیز وجود دارد که می‌تواند کوچکتر باشد مانند: زلزله‌های حاصل از برخی آتشفشان‌های کوچکتر. همچنین زلزله‌های حاصل از سنگ ریزش‌ها که ما به آنها زلزله‌های تکتونیکی نمی‌گوییم.

حسینی عنوان کرد: ما اگر زلزله را خوب بشناسیم و بدانیم در چه مکان‌هایی اتفاق می‌افتد، می توانیم با کمک مهندسین سازه ها که براساس نیروی حداکثری که از زمین لرزه ایجاد می شود و سازه ها را مقاوم سازی می کنند، از خطرات ایمن بمانیم.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: زمین لرزه یک پدیده طبیعی است و ما در مقابل این پدیده و پدیده‌های طبیعی دیگر نمی‌توانیم مقابله کنیم، بلکه با شناخت این پدیده باید خودمان را سازگار کنیم و این سازگاری را ایجاد کنیم و مقاوم سازی سازه‌ها را بالا ببریم.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام زلزله در وهله اول باید پناهگیری داشته باشیم و بعد از اینکه موج زلزله آمد و رفت که زمان آن معمولا چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد، از پناهگاهمان خارج شویم و اگر در داخل ساختمان هستیم نیز به بیرون از منزل رفته که به آن خروج اضطراری می گوییم.

وی در پایان اظهار کرد: ما در بیرون از ساختمان باید در یک مکان امن که به دور از کابل برق، شیشه، آجر و دیوار باشد پناه بگیریم و وسایل اولیه را همراه خود داشته باشیم که از خطرات بعدی زلزله جلوگیری کنیم.

خبرنگار دانش‌آموز:سنامومن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار