گزارش میدانی دانش‌آموزخبرنگاران‌ از اردوی ملی آموزش خبرنگاری پانا؛

«‌پانا» میعادگاه همدلان آینده‌ساز

تهران (پانا)‌‌ - ‌در آغازین روزهای پاییز، اینجا، اردوگاه شهیدباهنر تهران، حال و هوای دیگری دارد، پُر است از هیاهو و شوق دخترانه، گردهمایی بزرگ دانش‌آموزانی از سراسر کشور، از تمام اقوام و گویش‌ها، اردویی متفاوت از هر اردوی دانش‌آموزی، از جنس رسانه.

کد مطلب: ۱۴۱۱۴۵۴
لینک کوتاه کپی شد
«‌پانا» میعادگاه همدلان آینده‌ساز

‌از صبح روز گذشته 750 سرباز پانا در‌ راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مبنی‌ بر انعکاس امید و نشاط در فضای عمومی و مقابله با امواج تحریف، با تاکید بر اجرای فرمان «جهاد‌ تبیین» خود را به اردوگاه شهیدباهنر تهران رساندند.

‌اردوگاه شهیدباهنر تهران میزبان خبرنگاران کوچک پانا، میعادگاه طلایه‌داران قلم است. این سربازان کوچک ‌‌خود را از سراسر کشور به اینجا رسانده‌اند تا به این فرمان لبیک گویند. پانا با این آینده‌سازان اینجا اردو زده است. اردوی ملی و تخصصی آموزش خبرنگاری. این اردو از روز گذشته با پذیرش دانش‌آموزان کار خود را آغاز کرده و تا 19 ماه مهر ادامه دارد.

من که به‌عنوان یک دانش‌آموزخبرنگار انتخاب شدم تا این اتفاق مهم را روایت کنم، صبح دیروز خودم را به اردوگاه رساندم. ‌وارد اردوگاه که شدم تا چشم کار می‌کرد دانش‌آموز‌ بود و سر و صدای دخترانه، یک‌دست آبی‌رنگ، همه کاور به تن، مزین به آرم خبرگزاری‌ پانا‌، از اتوبوس‌ها پیاده می‌شدند، شور و شعف خاصی دارند، هر چقدر که زمان می‌گذشت به این جمع دخترانه افزوده می‌شد. دلنشین‌تر می‌شد، فقط نشسته بودم و نظاره می‌کردم، مرتب ماشین توقف می‌کرد و عشق می‌بارید، دختر می‌آمد، کیف می‌کردم، پر بود از زندگی.‌

این دانش‌آموزان دختر خود را به اینجا رسانده‌اند تا آموزش ببینند، آموزش خبرنگاری. دسته دسته دختران وارد می‌شدند، خود را معرفی می‌کردند، مشخصات آن‌ها ثبت می‌شد و کارت خبرنگاری پانا را دریافت می‌کردند. هیجان در آن‌ها موج می‌زد، دریافت این کارت برای آن‌ها گویی احساسی بسیار شیرین داشت. همین را از مسئول ثبت‌نام‌ها پرسیدم، می‌گفت این دانش‌آموزان علاوه بر مشارکت فعال و موثر در مباحث آموزشی، انگیزه و اشتیاق فراوانی برای دریافت کارت خبرنگاری داشته‌اند و از اینکه با شرکت در یک دوره فشرده، اصول اولیه خبرنگاری را بیاموزند و به‌عنوان خبرنگار در یک رسانه رسمی و معتبر کشور فعالیت داشته باشند، بسیار خوشحال هستند.

پس از این مرحله دسته دختران وارد بهشت می‌شوند. بهشت محل تجمع همه دانش‌آموزان است. همه پرچم سه رنگ کشور عزیزمان را در دست، کاور پانا به تن، کارت پانا به دست، در صف‌های منظم وارد محوطه چمن بهشت می‌شوند تا شاهد آیین افتتاحیه اردوی ملی پانا ‌باشند. ‌نمایندگان هر استان ‌پلاکاردهایی در دست داشتند که استان خود را معرفی می‌کردند و هر استان در یک ردیف می‌نشست.‌

پیش از ورود مسئولان به مراسم، دانش‌آموز‌خبرنگاران استان‌های مختلف کشور، تجهیزات خود را جهت تهیه اخبار ‌آماده‌‌ می‌کنند. با خودم فکر می‌کردم چقدر سخت است که خبرنگار از خبرنگار گزارش تهیه کند. همه پرشور و هر کسی می‌خواهد اخبار این اتفاق را برای استان خود بفرستد. ‌صمیمیت بود و دوستی، رقابت نمی‌دیدم، همفکری بود و مهربانی، واقعا تعامل بود.

با ورود مسئولان آرام آرام مراسم افتتاحیه آغاز می‌‌شود. آغاز مراسم با هم‌خوانی تواشیح گروه نورالهدی، ترجمه آیات سوره مبارکه غاشیه و تواشیح حضرت رسول‌اکرم(ص) همراه بود. اولین سخنران این مراسم، برنامه‌ریز اصلی این اردو بود. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان دانش‌آموزی، اصغر باقرزاده؛ وی در ابتدای صحبت‌های خود از اهداف این اردو گفت و هدف دانش‌آموزخبرنگاران پانا از فراگیری آموزش‌های تخصصی. آگاهی‌بخشی، دانش‌افزایی، انگیزه‌بخشی و امیدبخشی به مردم و نشاط‌آفرینی در جامعه. باقرزاده بر ایجاد موقعیت‌های ‌کنشگری برای دانش‌آموزان تاکید کرد و در بخش آخر صحبت‌هایش نیز تلنگری به مسئولان زد و گفت «به خود و همکارانم می‌گویم که مسیولیتی داریم؛ بچه‌ها از ما درخواست دارند که آنان را باور کنیم، به آنان اعتماد کنیم و فعالیت‌ها را به آنان بسپاریم تا با برنامه‌ریزی و طراحی، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشند. لذا ما مسئولان باید برای این امر تلاش کنیم.»

پس از اتمام صحبت‌های معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گروه سرود دختران ایران، قطعه‌ای را به نام «خبرنگاران‌ پانا»‌ اجرا کردند و آوای زیبای دختران کشورم، در سراسر زمین چمن بهشت طنین‌انداز شد و احساسی از غرور، شعف و سربلندی در من موج زد، احساسی که در وجود تک تک دانش‌آموز‌خبرنگاران‌ پانا تزریق شد و من این را در چشمان آن‌ها می‌دیدم.

این جمع دخترانه یک میهمان خانم هم داشت. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان. انسیه خزعلی که این جمع پر اشتیاق خبرنگاری را دیده بود یک پیشنهاد ویژه ‌برای دانش‌آموزان داشت. او از آغاز یک رویداد بزرگ به نام «خانواده» خبر داد و ‌از دانش‌آموزخبرنگاران پانا خواست همیار این رویداد باشند. خزعلی گفت «خبرنگاران‌ پانا باید همچون حضرت زینب(س)‌ پیام حقیقت را برای جهانیان مخابره کنند.»

معاون ‌رئیس‌جمهور‌ می‌گفت که ‌دانش‌آموز‌خبرنگاران باید از این سنین حقیقت‌گویی، خردورزی، تدبیرگری و روایتگری صحیح را ‌تمرین کنند.

پس از پایان صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور، توجهم به صحبت‌های دانش‌آموزان که در حال گپ‌زدن بودند جلب شد، نزدیک‌تر رفتم. داشتند صحبت می‌کردند، صحبت‌هایی از جنس خبرنگاری، درباره خبر. یکی از آن‌ها انگار احساس غرور خاصی داشت، او می‌گفت‌ «من به‌عنوان یک خبرنگار، زمانی که وارد عرصه خبر شدم، حس و حال خیلی عجیبی داشتم. اصلا فکر نمی‌کردم بتوانم روزی خبرنگار شوم. برای من بسیار مهم است که با سایر همسن و سالانم متفاوت هستم و هویت یک خبرنگار را یدک می‌کشم.» من هم به این گفت‌وگو ورود کردم، در قامت یک خبرنگار، پرسش کردم اما بیشتر گپ‌وگفت دخترانه بود. دختر دیگری می‌گفت «حس انتخاب‌شدن برای شرکت در این مراسم توصیف‌ناپذیر است؛ چرا که ما هزاران دانش‌آموز در استان کردستان هستیم و از میان تمام خبرنگاران در شهرستان خودمان، من انتخاب شدم. خیلی احساس خوبی است که من را انتخاب کردند تا در این اردو شرکت کنم» او که از این موقعیت خوشحال است، خود را مدیون پانا می‌داند و می‌گوید «‌پانا موقعیت‌های مثبتی را پیش پای‌ ما گذاشته، برای مثال اردوی امروز خیلی برای ما مفید است، دوستان جدیدی را نیز پیدا می‌کنیم و با استان‌های دیگر آشنا می‌شویم.»

‌دانش‌آموزی از ‌آذربایجان غربی که تازه به این گفت‌وگوی صمیمانه پیوسته است، ادامه می‌دهد‌ «خبرگزاری پانا یک احساس هویت جدید به خبرنگار‌ می‌دهد؛ چرا‌که ما به‌عنوان دانش‌آموز خبرنگار شناخته می‌شویم و می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، همزمان به ما مسئولیت می‌سپارد. کار می‌خواهد. ما را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد. من این را دوست دارم.»

یک انرژی وصف‌ناپذیری از همین صحبت‌های بچه‌ها به هر شنونده‌ای منتقل می‌شود. حیف که زود تمام شد. سخنران بعدی که وارد شد این گفت‌وگو هم تمام شد. میهمان بعدی این جمع، خود مردی از جنس رسانه است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، احسان صالحی. ‌توصیه او به دانش‌آموزان «خانواده» بود. می‌گفت ‌دانش‌آموزخبرنگاران پانا باید برای دفاع از بنیان خانواده قدم بردارند.

ساعت 9 شب شده است و با اتمام سخنرانی‌ها، مراسم افتتاحیه در حال تمام شدن است.‌ جمع، خودمانی‌تر شده است، زمانی برای آشنایی بیشتر، دوستی و رفاقت و عکس‌های یادگاری. بچه‌ها به سمت خوابگاه می‌روند اما این تازه شروع اردو است. آن‌ها آماده می‌شوند تا یک روز خیلی جدی از آموزش خبرنگاری را با حضور استادان به‌نام رسانه‌ای کشور شروع ‌کنند و پس از دو روز آموزش‌های مختلف، با توشه‌ای پر به دیار خود بازگردند.

دانش‌آموزخبرنگاران: عطیه چوپانی و آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار