مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی:

۳۰۰ معدن در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری می‌شوند

ارومیه (پانا) - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت در جهت رونق‌بخشی به کارهای معدنی به‌زودی ۳۰۰ معدن در آذربایجان‌غربی در جهت بهره‌برداری به مزایده گذاشته خواهند شد.

کد مطلب: ۱۴۰۹۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
۳۰۰ معدن در آذربایجان‌غربی آماده بهره‌برداری می‌شوند

عبدالحمید سرتیپی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در جریان بازدید از واحد تولیدی اروم تریلر برگزار شد، با اشاره به صدور ۲ هزار و ۷۰ پروانه صنعتی در استان، اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۸۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در آذربایجان‌ غربی صادر شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۲ هزار و ۳۳۹ جواز تاسیس صنعتی صادر شده که فرصت اشتغال‌زایی برای ۶۳ هزار و ۸۵۱ نفر را فراهم آورده، افزود: در ۲ سال گذشته، ۷۳۳ واحد جواز توسعه‌ای برای واحدهای تولیدی - صنعتی در استان صادر شده است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی، تصریح کرد: سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۰۰ جواز صنفی و امسال نیز بیش از ۱۲ هزار جواز صنفی صادر شده است.

وی گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۷ هزار اشتغال در سامانه صمت ثبت شده است.

سرتیپی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذار و رقابت بین استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذار، گفت: سال گذشته ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی آذربایجان‌ غربی سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر سلب صلاحیت معادنی که فعالیتی ندارند، ابراز کرد: در سال گذشته ۱۶۱ معدن سلب صلاحیت شد، همچنین ۲۸۳ معدن نیز در اردیبهشت امسال به مزایده گذاشته شد و بزرگترین مزایده معادن استان هم بزودی برای تعیین تکلیف ۳۰۰ معدن برگزار می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی، با بیان اینکه ۲۵۰ معدن سنگ تزئینی با قابلیت تولید سالانه ۲٫۵ میلیون مترمربع سنگ در استان وجود دارد، عنوان کرد: ۸۷ درصد معادن استان، سنگ تزئینی، لاشه و آهک است.

وی با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری موادمعدنی، گفت: در تلاشیم سرمایه‌گذاری‌ها در معادنی که مواد معدنی استخراجی دارای ارزش افزوده بالایی دارند، صورت گیرد. همچنین برای ایجاد واحدهای فرآوری معدنی نیازمند حضور شرکت‌ها و هولدینگ‌های بزرگ دارای دانش فنی و تکنولوژی هستیم.

سرتیپی گفت: از ۸۰۰ معدن استان، ۵۵۵ معدن دارای پروانه بهره‌برداری است.

وی بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد، ۲۰۰ واحد تولیدی در استان برچیده شده و ۴۰۰ واحد تولیدی در استان نیز راکد است که پروانه فعالیت واحدهای برچیده شده، لغو شد، همچنین بخشی از واحدهایی صنعتی که با تکنولوژی قدیمی فعال بودند نیز در استان شناسایی شد تا نسبت به مدرن کردن و نوسازی آن‌ها اقدام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی، با اشاره به اهمیت فعالیت سامانه جامع تجارت گفت: سال‌های گذشته به دلیل نبود چنین سامانه‌ای، اطلاعات روشنی از میزان تولید محصولات و آماری از میزان فعالیت واحدهای مختلف تولیدی در دست نبود، اما در حال حاضر با فعالیت این سامانه جامع تجارت آمار دقیقی از کالاهای تولیدی و وارداتی موجود است.

وی ادامه داد: چنانچه واحد تولیدی ۳ ماه پیاپی آمار و اطلاعات واحد مذکور را در سامانه ثبت نکرده باشد، از نظر سازمان صمت واحد تولیدی راکد محسوب می‌شود.

در این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز با بیان اینکه همجواری آذربایجان‌ غربی با ۳ کشور، باعث شده رغبت مردم استان به فعالیت تجاری بیشتر باشد، گفت: سهم تجاری استان ۴۶ درصد است.

قاسم کریمی افزود: در بخش صنعتی، آذربایجان‌ غربی قطب تولید تریلر است و با ۵ واحد تریلی‌سازی، ۷۵ درصد سهم تریلرسازی کشور مربوط به این استان است که امید است با حمایت‌های بیشتر، جهت صادرات ارزی، فرصتی بهتر برای رونق صنعت استان فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار