یک کارشناس اقتصادی:

مفاهیم ساده از بازارهای مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش داده شود

رشد آینده کشور نیازمند برنامه‌ای جامع است

تهران(پانا)- یک کارشناس اقتصادی با اشاره به امکان آموزش مفاهیم ساده از بازارهای مالی و اقتصادی در مدارس اظهار کرد آموزش تخصصی در زمینه مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان چندان مورد تایید نیست.

کد مطلب: ۱۴۰۸۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد
مفاهیم ساده از بازارهای مالی و اقتصادی به دانش‌آموزان آموزش داده شود

محمد خوش‌چهره کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا در خصوص آموزش مفاهیم مالی و اقتصادی در مدارس بیان کرد:« استفاده از واژه مسائل در زمینه‌‌های مالی و اقتصادی درست نیست. چرا که واژه مسائل برای موضوعاتی همچون گره‌ها و مشکلات بیان می‌شود. لغت صحیحی که می‌توان برای آموزش‌های مالی و اقتصادی به کار برد، واژه مفاهیم است. آموزش مفاهیم ساده‌ که نشانگر وجود هر یک از بخش‌های بازار‌های مالی باشد، در حد آشنایی در مدارس امکان‌پذیر است. اما آموزش تخصصی در این زمینه به دانش‌آموزان مورد تایید نیست.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آموزش درس اقتصاد در دبیرستان از ابتدای انقلاب، افزود:«در ابتدای انقلاب، برخی باور داشتند اگر درس اقتصاد را در مدارس به دانش‌آموزان آموزش دهند می‌تواند بسیار مفید باشد. به همین دلیل درس اقتصاد به دروس دبیرستان افزوده شد. همچنین برخی افراد کارشناس بر این باور بودند که اگر مفاهیم سخت اقتصادی را به صورت خلاصه آموزش دهند، برای دانش‌آموز قابل درک است و برای آمادگی در دانشگاه می‌تواند موثر باشد. اما این چنین نیست و هر آموزشی باید در زمان خود اتفاق افتاد.»

آموزش غیرمستقیم مباحث اقتصادی در مدارس

خوش‌چهره بهترین روش آموزش مفاهیم اقتصادی را روش غیرمستقیم دانست و گفت: «مفاهیم اقتصادی مثل، درآمد، پول، هزینه و... در حدی که در مسائل ریاضیات و حسابان به آن اشاره شود، به شکلی که در قالب محاسبات چهارگانه ریاضی دانش‌آموز غیرمستقیم با آن آشنا شود، شیوه مناسبی است. خوب است که آشنایی با مفاهیم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مدرسه اتفاق افتد. »

وی عمل به مفاهیم را یکی دیگر از موضوعات مهم در زمینه آموزش مفاهیم اقتصادی به دانش‌آموزان برشمرد و اظهار کرد:«عمل به مفاهیم در کنار آموزش، این مفاهیم را واقعی‌تر می‌کند. برای مثال مفاهیم ادب، احترام، نظم و تربیت لغت‌هایی است که دانش‌آموز باید با آن آشنا شود. اما عمل به آن است که به کودک و نوجوان شخصیت می‌دهد. اینکه صرفا بگوییم این لغت خوب است و برنامه عملی برای آن نداشته باشیم، دانش‌آموز تنها این لغات را حفظ می‌کند. اما زمانی آن را درک و فهم می‌کند که با مصادیق عملی با آن مواجه شود.»

استفاده از آموزش‌عملی در آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان

این کارشناس اقتصادی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش اقتصاد به صورت عملی گفت: «اقتصاد نیز باید به صورت عملی آموزش داده شود. مفهوم بازار بورس، برای دانش‌آموز قابل درک نیست. دانش‌آموزان درکی از بازار ندارند. ما باید مفهوم ساده همچون بازار را در ابتدا به آنان آموزش دهیم و سپس با مفاهیمی مثل بازار بورس آشنا کنیم. این نحوه آموزش است که مد نظر ما است و هر چه در پایه‌های بالاتری آموزش‌داده شود، بهتر است. این مفاهیم را افراد در دبیرستان دوره دوم می‌توانند فهم کنند.»

خوش‌چهره رشد آینده کشور را در صورت وجود یک برنامه کلی برای رشد دانش‌آموزان دید و اذعان کرد:«اینکه این موضوعات را صرفا در مدارس آموزش دهیم کمکی به آینده کشور نمی‌کند. باید برنامه‌ای جامع برای رشد و پیشرفت دانش‌آموزان داشته باشیم و در گوشه‌ای از این برنامه به مفاهیم اقتصادی نیز بپردازیم. با این آموزش‌ها به درک بهتر از تمام مباحث می‌رسیم که در آینده جامعه کمک می‌کنیم. بنابراین اگر این موضوعات به خوبی بیان شود و دانش‌آموزان این مطالب را صرفا حفظ نکنند و در عمل نیز از آن بهره‌گیری کنند اتفاق خوبی برای کشور خواهد افتاد.»

وی با تاکید بر جلوگیری از آموزش نمایشی در مدارس افزود: «اگر این موضوع‌ها را در نظر نگیریم، به صورت نمایش عمل می‌کنیم. اگر بخشی از کتاب را به بازار بورس اختصاص دهیم و دانش‌آموز در پایان نداند این به چه معناست و معطوف به حفظ کردن این موضوعات و کسب نمره خوب شود آموزش ما به صورت نمایشی بوده است.»

مشکل ما فاصله گرفتن از شیوه استدلال محور است

این کارشناس اقتصادی فاصله گرفتن از شیوه آموزش بر پایه استدلال را یکی از مشکلات در آموزش دانست و اظهار کرد: «مشکل ما در نظام آموزشی کشور فاصله گرفتن از شیوه استدلالی و درک و تبدیل آن به شیوه حفظی‌محور در مدارس است. در دوره‌ای که در دهه شصت در دانشگاه مسئولیت داشتم این مشکل در دانشگاه نیز به چشم می‌خورد. شاید موضوعات مختلف به خصوص مباحث معرفتی و مهارتی را بتوان حفظ کرد اما درک آن با حفظ اتفاق نمی‌افتد.»

هدف ما دست‌یابی به معرفت و مهارت است نه حفظ مفهوم آن

وی در ادامه اضافه کرد: «بسیاری از افراد نمره کامل را از دروس معرفتی کسب می‌کنند، اما در عمل هیچ نشانه‌ای از آن در رفتار خود ندارند. این در صورتی اتفاق می‌افتد که هدف از این درس شکل‌گیری معرفت‌ها و مهارت‌ها در افراد است. این شیوه حفظ کردن مفروضات نمی‌تواند به نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور کمک کند.»

خوش‌چهره کسب معرفت و آگاهی از مباحث آموزشی را به شدت مفید برشمرد و گفت:«اگر دانش‌آموزان و دانشجویان به دروس معرفت و آگاهی پیدا کرده و شناخت کافی از آن‌ها را کسب کنند در آینده کشور موثر می‌شوند و این امر به شدت مفید است. تغییر این موضوع یکی از اهداف آموزش‌ و پرورش نیز هست. متاسفانه این انحراف که مباحث به صورت حفظی آموزش داده شود، غریب به 60 سال است که در مدارس و دانشگاه‌های ما وجود دارد. ما در عمل شاهد هستیم که آموزگار، برنامه‌ریز و طراح آموزش‌ها را به افراد رسانده‌اند اما در عمل به گونه دیگری شکل گرفته است.»

کارشناس اقتصادی علت نتیجه نگرفتن از آموزش‌ها را اشتباه بودن شیوه آموزش دانست و توضیح داد:« دلیل این اتفاق این است که به درک مفهومی که برگرفته ازعمل است و فرآیند معقول برای درک درست از مباحث نرسیدیم. به همین دلیل این روش‌ها و بسیاری از این درس‌ها برای زندگی افراد بی‌ثمر است. به نحوی که اگر دانش‌آموز این مباحث را در مدرسه نخواند برای او بهتر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار