خاطره خواجه عرب*

بازار پسته کرمان دستخوش ناملایمات است

استان کرمان ۷۰ درصد پسته جهان و ۹۰ درصد پسته ایران را تامین می‌کند اما این محصول گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بازار پسته کرمان دستخوش ناملایمات است

کرمان استانی با اقلیم‌های متفاوت است که در دل خود گنج‌های زیادی نهفته کرده و مردم سخت کوشش بهره زیادی از آنها نمی‌برند.

کرمان را بیشتر به زیره و پسته می‌شناسند اما پسته که به طلای سبز مشهور شده با زحمات فراوانی که دارد گاه دستخوش ناملایماتی می‌شود که کشاورزان را نگران کرده است.

تامین آب سخت شده، زمین‌ها خشک و آبیاری درختان پسته به کار دشواری تبدیل شده است.

کرمان شهر هزار اقلیم که در بخش‌هایی از آن شاهد آب و هوای معتدل هستیم و آبیاری دیمی در تمامی باغات به سهولت انجام می شود، اما زمین‌های پسته که عمدتا در مناطق کم آب قرار دارند، با مشکل بی‌آبی مواجه شده است.

شاید مدیرت آب در بخش‌های مختلف بتواند لب‌های تشنه پسته کرمان را سیراب کند. پسته ای که حالا دیگر نیازمند نگاه مهربان مسئولان است.

میزان تولید پسته استان کرمان گاه با وجود تغییرات اقلیمی و خشکسالی ۱۳۰ هزار تن است. نگرانی کشاورزان جدا از کمبود آب، از حضور دلالان پسته است که بازار را به دست گرفته اند و فروش پسته را دشوار کرده اند.

اخلال در صادرات پسته هم گاهی اوقات به سختی کار می افزاید. بسیاری از صادرکنندگان نگران آینده بازار پسته هستند.

کشاورزان خسته شده‌اند از بلاتکلیفی که انتهایش مشخص نیست. یک روز صحبت از کشت جایگزین و یک روز هم صحبت از انتقال آب از استان‌های دیگر می‌شود. انگار پسته‌ها هم به درد و رنج کشاورزان می‌خندند و مایه آرامش آنها نمی‌شوند. مسئولی می‌گفت: متاسفانه قیمت بالای پسته باعث شده مردم هم توان خرید پسته و سایر خشکبار را نداشته باشند. این انبوه مشکلات کشت پسته باعث افزایش قیمت آن نیز می‌شود، اما از آن قیمت نجومی پسته چقدر نصیب کشاورزی می‌شود که با مشکلات فراوان رنج اصلی تهیه پسته را بر عهده داشته است؟

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار