کارگردان و بازیگر سینما به مناسبت روز سینما عنوان کرد:

نمایش فیلم درسینما بیان‌کننده یک‌صدای جهانی و عمومی است/ فیلم

اسلامشهر (پانا) - کارگردان و بازیگر سینما به مناسبت روز سینما، نمایش فیلم در سینما را به واقع بیان یک‌ صدای جهانی و عمومی دانست که نمی‌توان آن را در یک فرهنگ خاص خلاصه کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نمایش فیلم درسینما بیان‌کننده یک‌صدای جهانی و عمومی است/ فیلم

21 شهریور در تقویم ایران به عنوان روز ملی سینما نامگذاری شده است. سینما از هنرهای هفتگانه به عنوان هنر قرن بیستم نیز نام گرفته است. سینما، یک رسانه مهم دیداری و شنیداری مبتنی بر فناوری و اقتصادی است. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده می‌شود، از عناصر تصویر، صدا، دیالوگ و موسیقی تشکیل شده است. یک فیلم بر اساس فیلمنامه و توسط کارگردان، با هزینه تهیه‌کننده و مجموعه‌ای از بازیگران، فیلمبردار و عوامل دیگر ساخته می‌شود.

رضا فقیهی، کارگردان و بازیگر سینما با گرامیداشت21 شهریور، روز سینما در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به تاریخچه سینما در جهان اظهار کرد: «فیلم‌برداری حرکت با ضبط هم‌زمان و در نتیجه نمایش سریع بسیاری از تصاویر ثابت عکاسی روی صفحه است. سینما که در اصل محصول تلاش‌های علمی ‌قرن نوزدهم است، وسیله‌ای برای سرگرمی ‌و ارتباطات گسترده تبدیل شده و امروزه به صنعتی تجاری تبدیل شده است.»

وی در ادامه بیان کرد: «هیچکس سینما را اختراع نکرد. با این حال، در سال ۱۸۹۱ شرکت ادیسون با موفقیت توانست یک نمونه اولیه از تصاویر متحرک را به نمایش بگذارد و اولین نمایش عمومی در سال ۱۸۹۳ صورت گرفت. برادران لومیر هم در دسامبر ۱۸۹۵ در پاریس، فرانسه، اولین کسانی بودند که تصاویر متحرک نمایش داده شده را برای مخاطبان ارائه کردند.»

فقیهی در رابطه با تاریخچه سینما در ایران تصریح کرد: «ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید، هر چند نباید از نظر دور داشت که تا این دوره هنوز سینما در ایران جنبه عمومی نیافته بود و استفاده از معدود سینماهای موجود در تهران و شهرهای بزرگ، تقریبا مختص اشراف و اقشار خاصی از جامعه بود.»

کارگردان سینما افزود: «در سینمای قبل از انقلاب اسلامی اکثر فیلم‌ها از نداشتن فیلمنامه خوب قوی و درام رنج می‌بردند. البته در آن زمان فیلم‌هایی با مضمون طنز و کمدی هم ساخته می‌شد که امکان داشت داستان قوی نداشته باشد. به هر حال از گذشته تاکنون صنعت سینما دارای مخاطبین با علایق مختلفی بوده و سینماگران می‌بایست فیلم‌هایی با سبک‌های مختلف مورد توجه مخاطبان تولید کنند. از سوی دیگر خوشبختانه در سال‌های بعداز انقلاب اسلامی با فعالیت فیلمسازانی از جمله، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی و ... جریان فرهنگی تازه‌ای در فیلمسازی ایران آغاز شد.»

فقیهی با اشاره به مراحل ساخت یک فیلم و اکران در سینما تأکید کرد: «در مراحل ساخت یک فیلم نکته مورد توجه نگارش فیلمنامه است که از اهمیت بالایی برای سینماگران محسوب می‌شود و حتما باید از جذابیت بالایی برخوردار باشد، بعد از آن کارگردان، بازیگران، تهیه کننده‌ها و... می توانند در اکران به جذب مخاطب کمک کنند.»

وی به فیلم‌های پرطرفدار در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «معمولا مردم کشور ما مجذوب فیلم‌هایی که موضوعات آنها در زمینه خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، دفاع مقدس، مذهبی و ... باشد و با مردم همزاد پنداری کند، می‌شوند. همچنین فیلم‌های طنز نیز می‌تواند برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار باشد. از سوی دیگر سینما و نمایش فیلم در آن به واقع بیان یک‌صدای جهانی و عمومی است و ما نمی‌توانیم آن را در یک فرهنگ خاص خلاصه کنیم.»

این بازیگر سینما و تئاتر در رابطه با جوانانی که علاقه به حضور در عرصه سینما دارند، خاطرنشان کرد: «با انتخاب رشته هنر در آزمون سراسری و دانشکده‌های مرتبط با رشته‌های هنر و سینما و همچنین دارا بودن استعداد و داشتن جوهره بازیگری و ارتباط با آموزشگاه‌های معتبر سینمایی که دارای مجوز هستند و بهره‌مندی از تجربیات اساتید می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند.»

خبرنگاردانش‌آموز: محدثه رشیدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار