سوادآموز دیروز مدیر مدرسه امروز

معصومه صفرعلی: تحصیل در نهضت سوادآموزی عامل تقویت خودباوری و عزت نفس فرد است

کرج (پانا) - یک سوادآموز موفق البرزی گفت مهم‌ترین تاثیر تحصیل در نهضت سوادآموزی تقویت خودباوری و عزت نفس فرد است.

کد مطلب: ۱۴۰۲۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
سوادآموز دیروز مدیر مدرسه امروز

سوادآموزی همواره به عنوان یکی از اصول جامعه مدرن امروزی شناخته شده است. بدون شک بی سوادی باعث ناآگاهی و رکود ذهنی می شود و می تواند عاملی برای برهم زدن نظم اجتماعی شود. به سبب اهمیت و ارزش والای سوادآموزی و برخورداری از حداقل مهارت خواندن و نوشتن روز ۱۷ شهریور ماه به عنوان روز جهانی سوادآموزی شناخته می شود.

معصومه صفرعلی، مدیر دبستان مشحون ماهدشت کرج است. وی تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کرده است و پس از فراگیری تعلیمات خود در دوره های سوادآموزی، تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی به اتمام رسانده و اکنون در پست مدیریت دبستان مشحون در ماهدشت کرج مشغول فعالیت است. به گفته او شرکت در دوره های سوادآموزی موجب تحول بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی وی بوده است.

صفرعلی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «معتقدم مهمترین تاثیر تحصیل در نهضت سوادآموزی تقویت خودباوری و عزت نفس فرد است. در نتیجه تحصیل، فرد احساس اعتماد به نفس بالایی پیدا می کند و خواهد دانست که از حالا به بعد در امور مختلف جامعه نقش موثری خواهد داشت. افراد پس از فراگیری علم و سوادآموزی در سیر تحول و پیشرفت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور خود نیز تاثیرگذار خواهند بود و این بزرگترین ارزش نهضت سوادآموزی است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «قطعا سوادآموزی نه تنها در مقوله تحول اجتماعی، بلکه در امور خانه داری و همسرداری زنان و حتی تربیت فرزندان آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود. چرا که بدون شک فرزندانی که به نوعی در پیشرفت و تحول کشور موثرند تربیت شدگان مادران آگاه هستند و این امر به شکل مستقیم در تربیت جامعه آینده تاثیر خواهد گذاشت.»

به گفته وی، با وجود داشتن سه فرزند و سرپرستی خانوار تحصیل را از نهضت آغاز کرد تا با فراگیری حداقل سواد خواندن و نوشتن امور درسی فرزندان خود را پیگیری کند، اما به مرور زمان و در روند تحصیل خود با وجود برخورد خوب آموزگاران و شیرینی مطالب درسی به ادامه تحصیل علاقه مند شده و در نهایت با پیگیری تاسیس مدرسه بزرگسالان ماهدشت امکان تحصیل سایرین را نیز در آن فراهم کرده است.

این مدیر البرزی همچنین اضافه کرد: «خوشبختانه این توفیق را داشتم که پس از اتمام تحصیلات خود و با وجود اعتماد و اطمینان مردم ماهدشت و لطف بی دریغشان، پست مدیریت دبستان مشحون را بر عهده گرفته و در خدمت جامعه آموزش و پرورش باشم و در تربیت فرزندان آگاه و باسواد آینده نقش هرچند کوچکی ایفا کنم.»

صفرعلی در رابطه با اهمیت سوادآموزی مهارت محور اظهار کرد: «از نظر من در جامعه مدرن امروزی چشم انداز اصلی نهضت سوادآموزی علاوه بر فراگیری علم خواندن و نوشتن یادگیری سواد رسانه، مهارت های زندگی، شغلی و اقتصاد است. همچنین خوب است برنامه های آموزشی به گونه ای تنظیم شوند که سوادآموز روند تحصیلی آسان و پربازدهی را طی کند تا نسبت به آن امیدوار شده و با وجود مشغله های فراوان زندگی انگیزه کافی برای ادامه تحصیل خود داشته باشد. همچنین محتوای کتب درسی مرتبا به روز شده تا جذابیت کافی برای مخاطبان و سوادآموزان ایجاد کند.»

وی در خصوص تعداد محدود مدارس بزرگسال اذعان کرد: «در حال حاضر دوره های تحصیلی تا مقطع ابتدایی خوب و قابل قبول هستند، اما متاسفانه سوادآموز برای ادامه تحصیل خود دچار چالش های فراوانی می شود. تعداد محدود مدارس بزرگسالان یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین چالش های سوادآموزان است. مدارس بزرگسال در همه شهرها قابل دسترسی نیستند و یا تعدادشان بسیار محدود است. همین موضوع سبب شده بسیاری از سواد آموزان به دلیل مشکلات متعدد رفت و آمد خود از ادامه تحصیل عقب بمانند. بنابراین اگر امکان آموزش از راه دور و مجازی برای این افراد فراهم شود، موقعیتی عالی و عاری از مشکلات برای ادامه تحصیل خود خواهند داشت و از امنیت شغلی و تحصیلی خوبی برخوردار خواهند بود.»

صفرعلی افزود: «جهت ایجاد امنیت تحصیلی برای افراد سوادآموز و برداشتن موانع خوب است با حوزه علمیه، راهنمایی و رانندگی و دانشگاه علمی کاربردی جهت تحصیل زودبازده و کسب مهارت هم اندیشی شود.»

این مدیر البرزی در پایان یادآوری کرد: «به خاطر داشته باشیم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. پس هیچگاه برای علم آموزی و درس خواندن دیر نیست. از دیر رسیدن نهراسیم و لذت رسیدن به قله علم و بصیرت و آگاهی را بچشیم . به امید روزی که حتی یک نفر در این سرزمین و در سراسر جهان بی سواد نباشد، چرا که سواد در دنیای امروز نور و بی سوادی مانند تاریکی عمیق و غمناک است.»

دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار