حجت الاسلام حسین درودی*

ساحت‌های 6 گانه تربیتی در حماسه پیاده‌روی اربعین

حماسه اربعین حسینی(ع) در برگیرنده تمامی مولفه‌های مربوط به ساحت‌های 6 گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۴۰۰۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در لحظه لحظه زیست معرفتی و معنوی شرکت کنندگان در مدرسه تمام ساحتی اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بشارت از تمدن نوین اسلامی می دهد.

این حماسه طلوع خورشید عظمای ولایت را نزدیکتر می کند و چگونگی مبارزه با ظالمان را آموزشی کرده و از همین رو دشمنان بشریت را به لرزه و حیرانی در آورده است چراکه تمام هزینه های نجومی آنها را در مقابله با انقلاب اسلامی به ناکامی و ناامیدی کشانده است.

در ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اعتقاد سوگواران حسینی بر این است که جهان دیگری وجود دارد که ظرفیت پاداش خانواده صالح را اعطا می کند و اگر به نیت الهی در خانواده با همدیگر تعامل و تبادل مهرورزی داشته باشند عبادت خداوند متعال صورت گرفته است.

در چنین خانواده ای اخلاق شبیه به پیامبران و امامان معصوم و فرشته پسند جامعه را دل پسند و دل‌نواز می کند که در جهان به ویژه جامعه غرب از این نعمت انسانی و الهی در رنج و عذاب هستند و با مشاهده اربعین حسینی حسرت ها می خوردند.

ساحت علمی و فناوری در اربعین حسینی، زیر ساخت های علمی که ارتباط انسان با انسان و با جهان پیرامونی ایجاد می کند که اگر علم با زیر ساخت انسانی و الهی تولید نگردد دستاوردهای آن برای جنگ و خون ریزی به کار گرفته می‌شود.

در این راهپیمایی رازهای علمی خلقت برای دل های آرام شده به ولی خدا جلوه گری می کنند تا از آنها برای خدمت به بشریت به بهره‌ برداری برسانند نه جهت خدمت به ثروت ثروتمندان و قدرت قدرتمندان.

در ساحت سیاسی و اجتماعی شرکت کنندگان در اربعین حسینی با یاری مظلوم امروز جهان و دشمنی ظالمان و استکبار جهانی برنامه بلند مدت و اجتماع تمدنی خود را اعلام و اعلان می کنند.

ساحت اقتصادی و حرفه‌ای زائران اربعین حسینی نیز بر همگان مشهود است که علاوه بر حجم دادن به انواع تولیدات از پوشاک تا بهداشت و شهرسازی و جاده سازی و انواع حمل نقل، نیت ها و جهت گیری های اقتصادی را از ثروت مداری به سعادت طلبی سوق می دهد که بعد از اربعین استمرار برکات آن در کشورهای مختلف ادامه می یابد.

در ساحت زیستی و بدنی همه دانشمندان بر این اعتقاد هستند که بهترین خدمت و نوازش بدن در تمامی دوران زندگی، ورزش پیاده روی است به ویژه که در ارتباط روح با بدن و جهان طبیعت روج و جسم اشخاص متوازن و متعادل تربیت می شوند.

ساحت هنری و زیبا شناختی در پیاده روی اربعین حسینی برای همه جهانیان از جهات مختلف هنرنمایی را در خود جای داده و برای تمام رسانه های آزاده و سلامت جهان زیبایی های ضد افسردگی و استرس زدا و اضطراب درمان را به نمایش گذارده است.

این موضوع مهم در دلنوشته های شرکت کنندگان در ارتباط مهرورزانه پدر و پسر، مادر و دختر و برادران با همدیگر و همچنین خواهران که گویا یک خانواده طیب با اعضای صالح شرکت کرده اند و در اکثر سامانه های اطلاع رسانی مشهود و ملموس است.

*معاون امور استان های ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار